شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: سال هاست که زمین خواری در شهرستان دشتستان، حرف اول را در کل استان بوشهر می زند و هر روز در هر نفطه ای از شهرستان و حتی نفاط شهری، شاهد آن هستیم که همین موضوع شکایت اهالی را نیز در پی داشته است...
کد خبر: ۱۳۸۳۸۰
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: سال هاست که زمین خواری در شهرستان دشتستان، حرف اول را در کل استان بوشهر می زند و هر روز در هر نفطه ای از شهرستان و حتی نفاط شهری، شاهد آن هستیم که همین موضوع شکایت اهالی را نیز در پی داشته است.

در جدیدترین مورد، اهالی شهرک «زیتون» شهر برازجان در گفت و گو با «فکرشهر» این مساله را مطرح کردند و گفتند متخلفین و زمین خواران، شب تا صبح کار می کنند و دور زمین های ملی دیوار می کشند و وقتی صبح از خانه بیرون می آییم می بینیم دیوارکشی انجام شده است.

آن ها ادامه دادند: زمین خواران، دره ها و رودخانه های فصلی را هم پر می کنند و دورش دیوار می کشند و علاوه بر زمین خواری، امنیت منطقه را هم از بین می برند؛ فضای سبز شهری را تصاحب می کنند، تفکیک می کنند، جعل سند کرده و حتی می فروشند. حتی زمین هایی که قبلا به ما گفته شده بود مدرسه یا مکان عمومی است توسط زمین خواران تصاحب شده است. صبح از خواب بیدار می شویم و می بینیم کوچه بن بست شده چرا که در شب، زمین خواری آمده و کوچه را گرفته و دورش دیوار کشیده است.

اهالی منطقه و محله معروف به «شجاع الدین»، این نکته را هم اضافه کردند که: ما این مساله را در نامه نگاری های مختلف به ارگان های مربوطه به ویژه فرمانداری نیز اطلاع داده ایم و علاوه بر اطلاع رسانی در مورد مشکل، برخورد قاطع با زمین خواران و جاعلین سند و متخلفین را خواستار شده ایم ولی هنوز کسی پیگیری نکرده و این وضعیت هم ادامه دارد.

فرماندار شهرستان دشتستان اما در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر»، ضمن تایید زمین خواری گسترده در این شهرستان گفت: عمده ساخت و سازهای غیر مجاز در استان بوشهر در دو شهر بوشهر و برازجان است و در کل، بحث زمین خواری، بحث مفصلی است و لازم است کارگروهی در این باره تشکیل شود.

«احمد بنافی» ادامه داد: در همین راستا، در شهرستان کارگروهی تشکیل داده ام با حضور شهرداری، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و... و ریاست آن را بر عهده گرفته ام و این ارگان ها موظف شده اند که هردو هفته یک بار بیایند و گزارش دهند که در این زمینه چه کرده اند.

فرماندار دشتستان با بیان این که در بحث زمین خواری، چند طیف زمین وجود دارد که هر زمین تحت نظر یک ارگان است و هر اداره هم باید با یگان حفاظت خودش، از زمین هایش دفاع و نگهداری کند، توضیح داد: عمده مشکلی که ما داریم اینجا این است که از طریق الزام قوه قهری دایم مبتنی بر اقتضائات اجتماعی کشور یک مقدار دچار نوسان است. مثلاً در شرایطی پلیس نمی تواند همکاری کند به خاطر اقتضای کشور؛ مثلا عید است و همه نیروهایش را ارسال کرده برای شهرستان ها و راه ها و امنیت و این مباحث یا دهه فجر است یا اغتشاش است و این موارد که ذیل موارد تنش زا هستند؛ یا الان زمان مناسبی نیست و... . این یک مشکلی است که ما داریم که در بحث الزام قوه قهریه است.

وی ادامه داد: مشکل بعدی، قانون است. الان قانونگذار برای بحث زمین خواری خیلی قانون قوی ای وضع نکرده که دست قاضی را باز بگذارد.

بنافی با اشاره به کم کاری دستگاه های اجرایی در این زمینه توضیح داد: مشکل سوم، اراده دستگاه های اجرایی است. الان در شهرستان دشتستان تنها دستگاهی که اراده بسیار مستحکمی دارد، راه و شهرسازی است. مابقی دستگاه ها به دلایل مختلفی شانه خالی می کنند یا می‌گویند ماشین آلات نداریم یا در حوزه من نیست یا زمین مال من نیست یا وظیفه من نیست و به هر شکلی حاضر نیست این تصمیم سخت را بگیرد.

وی اضافه کرد: حالا ما داریم اتمام حجت می کنیم و ذیل این کمیته و کارگروه گفته ایم دستگاه ها بیایند تا هر ۱۵ روز یک بار عملکرد دستگاه ها را بگیریم که در این زمینه چه می کنند؟

فرماندار دشتستان ادامه داد: بحثی که مطرح می کنید، نکته درستی است؛ مثلا زمین های کشاورزی است که دارد زمین خواری می شود یا زمین های کشاورزی تغییر کاربری می دهند بدون طی کردن ضوابط و مقررات یا این که زمین های ملی را می‌گیرند یا بدون ساز و کارهای قانونی، عملا شروع به ساخت و ساز می کنند و این سه طیف را داریم که متاسفانه مشکل داریم.

بنافی با بیان این که راه و شهرسازی خودش یگان حفاظت دارد و دارد از زمین هایش حفاظت می کند، گفت: برخی دستگاه ها مثل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی می گویند ما ماشین آلات نداریم یا قوه قهریه و نیروی انتظامی نمی آیند به ما کمک کند که من بسیاری از این ها را دلیل منطقی نمی بینم. می گویم خیلی خب شما یگان حفاظت تان برود بیل و کلنگ و ماسه اش را جمع کند و بیاورد و از ادامه کار جلوگیری کند یا می تواند برود و گشت زنی کند و اجازه ندهد دیوارکشی کنند یا می توان فضا را برای زمین خواری ناامن کنند ولی همین کارها را هم نمی کنند. آن ها هم بهانه می آورند نیرو نداریم، ماشین نداریم، وسیله نداریم و...؛ می خواهم بگویم این اراده جمعی مهم است و این اراده جمعی الان ضعیف است ضمن این که امکانات شان هم بعضی جاها ضعیف است.

فرماندار شهرستان دشتستان ادامه داد: ولی از شهرداری ها به ویژه شهرداری برازجان حقیقتا گله مندم چرا که واقعا اراده شان را مستحکم نمی کنند. هم ابزار و تجهیزات لازم را دارند و هم قانون صراحت دارد که اگر کسی پروانه کار نداشته باشند باید بروی ابزارش را جمع کنی، ماشین آلات و ماسه و وسایلش را جمع کنی و جلوی ‌ادامه کارش را بگیری و اجازه ندهی ساخت و ساز شود؛ شما می توانی نیروی نظامی را اجاره بگیری و در اختیار بگیری و ماهیانه با آن ها قرارداد ببندید و آن ها بیایند و به یگان حفاظت شما کمک کنند؛ ولی این اراده وجود ندارد و این یک ضعف است.

بنافی تاکید کرد: تنها دستگاهی که به ما خیلی کمک می کند، راه و شهرسازی است. محکم پای کار ایستاده و حتی یک جاهایی هم جلو می افتد و کار ما را سخت می‌کند ولی از اراضی خودش صیانت می کند.

فرماندار دشتستان در پاسخ به این که نبودن وسیله و این بهانه برای شهروندان چندان مورد پذیرش نیست و می توان از بخش خصوصی برای حل این مشکلات کمک گرفت و وسایل و ماشین آلات را کرایه کرد و ...، و آیا شما برنامه ای برای این مساله دارید، اظهارداشت: ارگان و دستگاه های اجرایی متاسفانه هم مشکل مالی دارند و نمی توانند ماشین آلات کرایه کنند و هم قانونگذار هم دست شأن را بسته و نمی توانند ماشین آلات خریداری کنند که این ها خودش موانع است و ما هم هر قدر توانمان باشد سعی می کنیم برای آن ها ماشین آلات تهیه کنیم ولی این هم خودش یک مشکل است چون خیلی از دستگاه ها حاضر نیستند ماشین آلات شان را بدهند، چند وقتی می روند درگیر می شوند، لاستیکشان را پنچر می کنند و با شبیه شان را خرد می کنند و راننده شان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و این تبعات پیرامونی هم داریم.

وی ادادمه داد: ولی زمین خواری، یکی از چالش های اساسی ما در شهرستان است که ما خیلی با آن درگیریم و در شورای تامین هم می آید و مطرح می شود و دستگاه قضا هم عمدتا حکم می دهد ولی در اجرا آن ظرفیت لازم پای کار نمی آید. البته ما دستگاه های خدمت رسان مثل آب و برق را مکلف کرده ایم که خدمات ندهند اما الان من خودم نمره قابل قبولی به دستگاه های اجرایی در این بخش نمی دهم و من دائما هم با استان مکاتبه می کنم و با دستگاه های مرتبط مکاتبه می‌کنم با پلیس و...؛ ولی هر کدام موانعی دارند.

فرماندار دشتستان با بیان این که راه و شهرسازی خودش پلیس حفاظت دارد، اضافه کرد: من بارها به ارگان های دیگر مثل جهاد کشاورزی و امور اراضی و منابع طبیعی پیشنهاد داده ام که باید حتما پلیس حفاظت از اراضی داشته باشند و یا شهرداری حتما باید به قانون تمکین کند و می تواند هم انجام دهد ولی متاسفانه رعایت قانون را انجام نمی دهد و این مسایل و وضعیت پیش آمده است.

نظرات بینندگان
شهروند قانون
|
-
|
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۵۸
سلام به مدیر محترم سایت و خداقوت ویژه به فرماندار محترم شهرستان

بله ما همه اعتراض داریم شهر رو ۴نفر از ببن بردن 

و هنوز میفروشن و قانون برخورد نکرده

شهرداری نباید بی تفاوت باشد و ادارات برق و آب هم همینطور افسوس که من الان این خبر رو میبینم

مدیر ضعیف دست شماست بنداز بیرون از مجموعه خود 

شهر رو فروختن و بافتی ناموزون ساختن  همه کمک کنید شهرمان را نجات دهیم...

 
احمدی احمد
|
-
|
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰
تشکر از آقای محمدزاده عزیز
خداخیرت بده
همه دره ها و فضای سبزها در محله شجاع الدین هم با نخاله ساختمانی پر و روی ان شبانه خانه زدند و هیچ مسیولی رسیدگی نمیکند و همه سر خود را زیر برف کرده خود را به خواب زدند
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر