چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۶۰۴
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

فکرشهر: امام جمعه اهرم گفت: درخواست مردم تنگستان از مسئولان استانی و شهرستانی جهاد کشاورزی و امور آب، تعهد برای شمارش نخیلات و آزادسازی آب سد «خاییز» است.

به گزارش فکرشهر از مهر، حجت‌الاسلام حبیب پهلو زاده در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اهرم با اشاره به ۲۳ اردیبهشت سالروز لغو نهایی قانون کاپیتولاسیون در ایران گفت: قانون کاپیتولاسیون یکی از قله‌های ننگ نظام استکباری است که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در آبان ۴۳ که نماد اسلام حداکثری در زمان ما بودند به مبارزه با این قانون پرداختند و امروز نیز این قانون و بدتر از این قانون در ۱۵۰ کشوری که آمریکا پایگاه دارد در حال اجراست و جز لاینفک نظام منحوس استکباری است.

امام جمعه اهرم با اشاره با ۲۴ اردیبهشت سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت الله میرزای شیرازی در سال ۱۲۷۰ شمسی افزود: قضیه تنباکو یک حرکت عظیم مردمی بود اما مبنای دینی داشت که پرچم دار آن عالم بزرگ آن زمان بود و ثمره پذیرش اسلام توحید محور مخالفت‌های اینچنینی با استعماراست که وقتی ناصرالدین شاه قاجار در سفر سوم خود به اروپا با ولخرجی‌هایی که داشت و تمام شدن پول‌هایش در قبال دریافت ۲۵ هزار لیره امتیاز کشت تنباکو را به یکی از مشاوران نخست وزیر انگلیس می‌دهند.

وی ادامه داد: همانطور که بریتانیا قبلاً با قراردادهای استعماری هندوستان را هم مستعمره خود کرده بود، چه قرارداد تنباکو و چه قرارداد کاپیتولاسیون آن روز با فتوای علما و روحانیت که پرچمدار مبارزه با استعمار و استکبار بودند ملغی شد.

وی گفت: قرارداد برجام هم ادامه همان قراردادهای ننگینی بود که برای استمرار استیلای شیطانی آنها بود که اگر نبود شرایط مقام معظم رهبری برای خروج از حالت استعماری برجام، این معاهده همان مشکلات قبلی‌ها را داشت.

زبان فارسی از مؤلفه‌های اصلی هویت ملی

پهلو زاده با اشاره به ۲۵ اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان فارسی است گفت: زبان فارسی از مؤلفه‌های اصلی هویت ملی ما و از بزرگترین سرمایه‌های معنوی با سابقه چند هزار ساله است.

امام جمعه اهرم بیان کرد: این زبان و ادبیات و فرهنگ علاوه بر دیرینگی گسترده، فراوانی استفاده در کشورهای دیگر نیز دارد که وجود صدها هزار نسخه خطی فارسی در کتابخانه های جهان شاهد این مطلب است.

وی گفت: قبل از اینکه فردوسی شاهنامه را با صد هزار بیت بسراید طبیب نامداری به نام اخوینی هدایت المتعلمین را در علم طب به فارسی نوشته که نشان از آن است که ادبیات فارسی علاوه بر زبان عاطفه و حماسه، زبان علم نیز است و به همین خاطر تحقیر زبان فارسی یکی از اهداف دشمن در جنگ ترکیبی امروز است.

امام جمعه اهرم بیان کرد: با گسترش فضای مجازی همه زبان‌ها بویژه زبان فارسی نیز مورد هجوم کلمات بیگانه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری مثل همیشه نسبت به مساله زبان فارسی در جمع اساتید، شعرا و ادیبان فرمودند من راجع به زبان فارسی حقیقتاً نگرانم و ایشان به دانشجویان می‌فرمایند شما باید کاری کنید که پنجاه سال بعد اگر کسی خواست به تازه‌های علمی آن روز دست پیدا کند مجبور شود بیاید زبان فارسی یاد بگیرد لذا وظیفه همه ماست که ادبیات و زبان فارسی را پاس بداریم.

تکیه بر طاغوت زمان، حرام سیاسی است

وی با تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام است گفت: با توجه به پافشاری امام صادق علیه السلام بر حق ولایت و امامت اما منصور دوانیقی ظالم و ستمگری که خود را پادشاه می‌دانست و بسیار بر امام صادق علیه السلام سخت می‌گرفت اما منصور دوانیقی امام صادق علیه السلام را اینگونه معرفی می‌کند: «الشجی معترض فی الحلق» استخوان گلو گیری که نه می‌توان فرو برد و نه می‌توان بیرون انداخت.

وی گفت: به همین خاطر امام را هفت بار احضار کرد و به امام اجازه نمی‌داد که مردم به نزد او بیایند.

پهلوزاده افزود: منصور دوانیقی در مقابل امام صادق علیه السلام برای مالک بن انس احترام زیادی قائل بود و در سفر به مکه به منزل انس می‌رود و ادای احترام می‌کند و منصور دوانیقی به مالک بن انس می‌گوید اگر زنده بمانم فتوای تو را مثل قرآن نوشته و به تمام شهرها خواهم فرستاد و مردم را وادار می‌کنم که به آن عمل کنند، اما با تمام این اوصاف مالک بن انس می‌گوید: هرگز افضل از امام صادق علیه السلام در علم و ورع و عبادت نه گوشی شنیده و نه چشمی دیده است.

امام جمعه اهرم خاطر نشان کرد: ابوحنیفه نعمان بن ثابت رئیس مذهب حنفی هم می‌گوید اگر نبود دو سال شاگردی امام صادق هلاک می‌شدم.

وی بیان کرد: بعضی ممکن است تصور کنند امام صادق مشغول تدریس فقه بودند و کاری به سیاست نداشتند اما ماهیت مبارزه امام ماهیت سیاسی داشت.

وی گفت: اصل اساسی سیره سیاسی امام صادق علیه السلام کفر به طاغوت زمان و کنار گذاشتن ظالم و مستکبرین زمان خود بود و نمونه بارز این کفر ستیزی امام صادق علیه السلام مقبوله عمرو بن حنظله است که هر منفعتی از راه طاغوت به دست بیاید حرام است گرچه آن منفعت حق او باشد، چرا که از راه طاغوت و از راه به رسمیت شناختن طاغوت در قضاوت به دست آورده است.

وی بیان کرد: به همین خاطر ما به عنوان شیعه و پیرو مذهب امام جعفر صادق علیه السلام در دوران ما که آمریکا به عنوان طاغوت اعظم است حق نداریم با طاغوت زمان کنار بیاییم وبه همین خاطر امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «لَا دِینَ‏ لِمَنْ‏ دَانَ‏ بولایه امام جائر لیس من الله» کسی که خود را به ولایت و حاکمیت پیشوای ستمگر غیر خدایی ملتزم کند دین ندارد.

پهلوزاده اظهار داشت: لذا در حکومت اسلامی حرف شنوی و تکیه بر طاغوت زمان، حرام سیاسی است و پذیرش و عدمِ کفرِ به طاغوتِ زمان نشانه بارز نفاق است.

امام جمعه اهرم بیان کرد: درخواست مردم از مسئولین محترم استانی و شهرستانی جهاد کشاورزی و منابع و امور آب نسبت به تعهد برای شمارش نخیلات و آزادسازی آب سد خاییز است که باید این امور مهم را پیگیری کنند و این آب که نعمت الهی است هم به موقع و هم به اندازه در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر