جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۶۴۳
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۶

فکرشهر: وفور سگ‌های بدون‌صاحب (سرگردان) یکی از معضلات گریبانگیر در حوزه بهداشت محیط شهرستان گناوه است که همواره سلامت شهروندان را به خطر انداخته و نیاز به ساماندهی اصولی دارد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، امروزه وجود سگ‌های بدون‌صاحب و سرگردان در اغلب نقاط کشور از جمله گناوه از نظر تامین امنیت شهروندان و هزینه‌هایی که بر دولت برای درمان و بهداشت افرادی که در معرض اینگونه حیوانات قرار داشته اند از اهمیت ویژه برخوردار و به یک معضل اجتماعی تبدیل شده که برای برون رفت دائمی از آن نیازمند یک راهکار اساسی است.

معضل تردد سگ‌های سرگردان در بندرگناوه بارها تبدیل به دغدغه شهری و برخی مواقع سبب رعب و وحشت مردم به ویژه کودکان و زنان شده است، سگ‌هایی که گاهی به‌صورت گروهی در نقاط مختلف شهر پرسه می‌زنند و شب‌ها با سر و صدای خود سبب بر هم زدن آسایش شهروندان می‌شوند.

حمله سگ‌های سرگردان به انسان‌ها و کودکان که چندین بار در کشور اتفاق افتاده، ماجرای تازه‌ای نیست؛ پیامدهای ناگواری از جمله جراحت و یا جان باختن انسان ها و به خصوص کودکان را در اثر گازگرفتگی به دنبال داشته و لازم است برای جلوگیری از این چنین حوادث ناگواری، یک چاره اساسی اندیشه شود.

البته هیچ فردی با معدوم کردن سگ‌ها یا هر حیوان دیگری موافق نیست و این جانوران مانند هر موجود دیگری حق حیات دارند، اما نباید به برنامه‌های مقطعی در برابر این معضل بسنده کرد و یا دست روی دست گذاشت و اجازه داد تا این جانوران در گوشه و کنار شهر سبب آزار و اذیت مردم شوند.

ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در گناوه یکی از معضلات محیط زیست شهری است که عده‌ای از مردم این منطقه خواستار آن بوده و عده‌ای دیگر به عنوان حامیان حیوانات خواستار تغذیه و حمایت از آنها هستند.

اگرچه برای حل این معضل اقدام‌هایی نظیر زنده‌گیری و معدوم سازی این حیوانات در مقاطع مختلف انجام می شود، اما همین جور فعالیت‌ها مقطعی بوده و تداوم نداشته است که ضرورت دارد با یک برنامه‌ریزی اصولی، از این وضعیت برای همیشه رهایی یافت تا فضای شهر و محلات از وجود این حیوان برای همیشه پاک شود.

زنده‌گیری و رهاسازی سگ‌های جمع آوری شده هر از چندگاهی در گناوه اجرا و به مکان‌های دور دست انتقال می‌یابند اما مجدد به شهر بازمی‌گردند که این روش راهکاری بی نتیجه و تنها هزینه بر بوده است.

مدیرعامل انجمن یاوران سبز اندیش طبیعت گناوه، یکی از راهکاری اساسی و موفق برای جلوگیری از حضور سگ‌های بلاصاحب در شهر را احداث ایستگاه‌ نگهداری عنوان کرد و گفت: احداث ایستگاه‌ نگهداری ضمن اینکه باعث کنترل و جلوگیری از زایش وافر سگ ها می‌شود، می توان از سگ های سالم برای کسانی که قصد نگهداری در منزل و خانه باغ دارند، استفاده ببرند.

غلامرضا نعمتی اظهار کرد: یکی از عواملی که باعث وفور و جلوگیری از کنترل جمعیت سگ در شهر شده، وجود پسماند و غذاهای دورریخته شده مردم است که باید هم شهرداری در جمع آوری سریع آن اقدام کند و هم مردم از ریختن غذا در محلات خود پرهیز کنند.

وی گفت: غذا دادن به جانوران از جمله سگ‌های بدون صاحب توسط مردم در شهر اشتباه است زیرا که باعث افزایش نسل و زایش زیاد این حیوان می‌شود و باید این حیوانات طبق چرخش طبیعت، غدای خود را تامین و به زندگی خود ادامه دهند.

نعمتی تصریح کرد: معدوم سازی سگ‌های در سطح شهر اقدام انسانی نیست و نباید انجام شود.

مسئولان مربوطه در فرمانداری گناوه بارها با حضور در نشست کارگروه اجتماعی با دستور کار جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب گردهم آمدند و به بحث و تبادل نظر و ارائه راهکار پرداختند.

یکی از مباحثی که مسئولان شرکت کننده در این نشست‌ها بر آن تاکید وافر و اتفاق نظر داشتند، احداث یک ایستگاه‌ نگهداری جهت نگهداری از سگ‌های جمع‌آوری شده بود.

در آخرین نشست بیان شد که یک دوستدار حامی حیوانات آمادگی خود را برای نگهداری سگ‌های جمع آوری شده با احداث یک ایستگاه‌ نگهداری اعلام کرده و مقرر شد در جلسه آینده این کارگروه دعوت شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه یکی از دلایل وفور سگ‌های بلاصاحب را در این شهر مربوط به زباله‌های انباشت شده که در آن موادغذایی دور ریخته مردم وجود دارد، عنوان کرد و گفت: باید تدبیری اتخاذ شود که هر چه سریع تر این زباله ها در کوچه و معابر جمع‌آوری شوند و از طرف دیگر مردم نیز نسبت به تفکیک زباله‌های خانگی خود اقدام کنند.

کامبیز عبدالهی اظهار کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای پایان دادن به معضل سگ های سرگردان در شهر، احداث یک ایستگاه‌ نگهداری در اطراف شهر است.

وی گفت: باتوجه به اینکه هر از چندگاهی با وفور سگ‌های سرگردان جمع آوری می‌شوند و به اطراف شهر انتقال داده می‌شوند اما به علت نبود مکان مشخصی برای نگهداری مجدد به شهر باز می گردندند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست افزود: با احداث ایستگاه‌ نگهداری می‌توان با یک برنامه ریزی مناسب، سگ‌های ناقل بیماری و سالم را شناسایی و سپس در باره آنها با تشکیل کمیته‌ای تصمیم‌گیری کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: طبق مفاد بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون، شهرداری‌ها در شهر و دهیاری‌ها در روستا مسئول جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب با همکاری دستگاه‌های مرتبط هستند.

عصمت حیدری با اشاره به مخاطرات سگ‌های بلاصاحب در شهرستان، اظهار کرد: انتخاب روش‌های کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب مستلزم مشارکت و همفکری با دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردم نهاد و استفاده از ظرفیت افکار عمومی در شهرستان است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های انتقال بیماری از جانوران بخصوص سگ به انسان از طریق گزش است که عواقب و خطرات زیادی دربردارد.

حیدری گفت: بیماری هاری یکی از بیماری‌های مشترک بین حیوان وانسان است که اهمیت این بیماری در صورت تزریق نشدن واکسن به فرد گزیده شده، کشندگی بالایی دارد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه تغییرات رفتار ناگهانی، بی قراری، گرفتگی و تغییر صدا را از عمده علائم بیماری هاری در یک فرد گزیده شده دانست.

۲۷۶ گازگرفتگی حیوانات در شهرستان

وی آماری از گازگرفتگی پارسال حیوانات در این شهرستان ارایه کرد و گفت: در سال گذشته از مجموع ۲۷۶ مورد گازگرفتگی ، ۹۳ مورد در روستا و ۱۶۳ مورد در شهر بوده که همه موارد گزارش شده تحت درمان و هرسه نوبت واکسن هاری را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه هر نفر بر اثر گزیدکی حیوانات از جمله سگ حدود یک میلیون تومان بار مالی برای سیستم بهداشت و درمان وارد می کند، تصریح کرد: ساماندهی سگ های بلاصاحب باید در اولویت ارگان‌های مرتبط قرار گیرد تا هم از اتلاف هزینه و هم بیماری‌های منتقله بین انسان و حیوان جلوگیری شود.

حیدری یادآور شد: مرکز هاری واقع در ساختمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمت به مراجعان است.

معاون خدمات شهری شهرداری گناوه از جمع‌آوری ۹۵۰ قلاده سگ به صورت زنده در سال گذشته خبر داد و گفت: کارگروه اجتماعی هر تصمیمی در خصوص سگ های بلاصاحب بگیرد، شهرداری آماده همکاری است.

عبدالرضا بدخشان افزود: باتوجه به اینکه سگ های جمع آوری شده به بیرون شهرستان انتقال می یابند و پس از مدتی مجدد به شهر برمی گردند، باید یک مکان مخصوص برای نگهداری آنها احداث شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه ضمن لزوم هم افزایی ارگان‌ها با یکدیگر، اظهار کرد: همه ارگان‌های ذیربط باید هرگونه همکاری لازم با کارگروه اجتماعی از جمله در خصوص تصمیم گیری در باره سگ‌های بلاصاحب داشته باشند.

احمد لیراوی افزود: حادثه خبر نمی‌کند و قبل از آن باید تدابیر و برنامه‌ریزی لازم اتخاذ شود تا با مشکلی مواجه نشویم.

وی گفت: خروجی چنین جلساتی باید نتیجه بخش باشد و مصوباتی که اتخاذ می شود، اجرایی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری گناوه بیان کرد: شهرداری گزارش جمع آوری سگ های بلاصاحب را به صورت مستند اعلام کند.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه یکی از دوستداران حیوانات آمادگی خود را برای مراقبت و نگهداری از سگ‌های جمع آوری شده اعلام کرده در جلسه بعد از ایشان دعوت به عمل آید.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر