پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۹۳۲۰
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۵

فکرشهر: معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آب‌خیزداری کشور گفت: ما با حکمرانی درست آب و در نظر گرفتن بارندگی سالانه و تکیه بر آن و احصا نیازها می‌توانیم آب مورد نیاز دو میلیارد نفر را تأمین کنیم. اگر دور تا دور کشور را دیوار هم بکشند و با جای دیگری ارتباط نداشته باشیم باز هم می‌توانیم امور کشور را پیش ببریم.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، عباسعلی نوبخت، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در دومین همایش نت و بهینه سازی اماکن و تاسیسات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در استان البرز برگزار شد، به طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: این طرح فقط مختص ایران نیست و در هر نقطه‌ای از دنیا این طرح با عناوین مختلف اجرا می‌شود. به عنوان نمونه کشور چین قرار است ۷۰ میلیارد درخت بکارد که تاکنون ۵۰ میلیارد آن را کاشته است.

نوبخت افزود: قرار است تا سال ۲۰۳۰ هزار میلیارد درخت در دنیا کاشته شود که سهم ایران از این طرح یک میلیارد درخت است.

وی با بیان اینکه ترکیه هم در این طرح از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون درخت، چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون آن را کاشته است، افزود: برخی در کشور ما فکر می‌کنند این یک طرح نشدنی است ولی ما معتقدیم بیش از سهم خود را هم می‌توانیم بکاریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آب‌خیزداری خاطرنشان کرد: از یک میلیارد اصله درختی که قرار است در ایران کاشته شود ۳۰۰ میلیون اصله برای صنعت چوب است و بخش قابل توجهی از آن هم به فضای سبز کشور اضافه می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران ششمین کشور تولید کننده کربن است و از نظر جذب کربن در جایگاه ۴۲ جهان قرار دارد به همین دلیل کاشت درخت اهمیت زیادی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه رکورد گینس در کاشت درخت طی یک روز با ۱۱ میلیون نهال در اختیار ترکیه است، گفت: ما می‌توانیم ۵۰ میلیون درخت در یک روز بکاریم و این رکورد را در اختیار بگیریم.

نوبخت در ادامه به موضوع مدیریت درست آب اشاره و خاطرنشان کرد: کشور ما پنچمین کشور جهان در دارا بودن منابع طبیعی است، الان کشور ما در عدم استفاده از منابع طبیعی خود از رتبه های اول جهان است، علی‌رغم دارا بودن این سرمایه های خدادادی در واقع نیاز به تغییر نگاه و حکمرانی داریم. در موضوع آب اگر دقت کنیم با توجه به آمارهای وزارت نیرو که میزان متوسط مصرف آب شرب هر ایرانی را اعلام کرده است و همچنین میزان آبی که بعد از بارش‌ها در کشور می‌ماند و مرکز پژوهش های مجلس آن را نیز اعلام کرده است، اگر آب صنعت و کشاورزی و مابقی مصارف را در نظر نگیریم و فرض را بر این بگذاریم که آب موجود در کشور فقط صرف آب شرب شود، با میزان آبی که از بارش‌ها در کشور می‌ماند می‌توان آب شرب ۲ میلیارد نفر را تامین کرد. ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان در ایران وجود دارد به همین دلیل اگر دور تا دور کشور را دیوار هم بکشند و با جای دیگری ارتباط نداشته باشیم باز هم می‌توانیم امور کشور را پیش ببریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تعداد محدودی از افراد مشخص به طرق مختلف به بهانه خشکی و نیمه خشکی پایه‌های امنیتی زیستی مملکت را نشانه گرفته‌اند، گفت: با جرأت و عدله‌های کارشناسی می‌گوییم که کور خوانده‌اند، ما همچنان زنده‌ایم و آرمان‌های این مرز و بوم را دوست داریم و بی ریا و صادقانه برای کشور خدمت خواهیم کرد و ‌می‌توانیم ایران را به نتیجه برسانیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر