پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۵۸۲
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷

فکرشهر: رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از دو دهه است که می‌گویم انقلابی، حزب اللهی، وطن‌پرست، پیرو و حافظ خون شهدا، سرباز رهبری، خدمتگذار و دلسوز مردم و کشور کسی است که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات رسانده و مردم را از بُعد زندگی مادی و معنوی به آسایش و آرامش برساند گفت: این وظیفه ما مسئولان است که اگر آن را عملی نکنیم و صرفا لقب انقلابی را یدک بکشیم فایده ندارد. انقلابی بودن یعنی بتوانیم این فرهنگ را محکم و با افتخار سر دست بگیریم و بایستیم تا مشکلات را حل کنیم.

به گزارش فکرشهر از خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (پنجشنبه، 4 خرداد ماه) در جریان سفری یک‌روزه به مناطقی از استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، در مراسم سومین کنگره سرداران و 154 شهید شهرستان بشرویه حضور یافته ضمن ابراز خرسندی از حضور در مراسم ذکر و یاد نام شهدا در ایام دهه کرامت و سوم خرداد که روز آزادسازی خرمشهر به‌عنوان نقطه عطف ماندگاری در دفاع مقدس و تاریخ ایران است، گفت: بیش از 3 سال قبل که هنوز وارد مجلس نشده بودم، به ملاقات رزمندگان دوران دفاع مقدس در خراسان جنوبی آمدم اما توفیق حضور در طبس و بشرویه را نداشتم اما همان روز قول حضور در جمع مردم متدین، انقلابی، ولایتمدار، پرتلاش، پرکار، قانع و صبور آن را دادم؛ مردمی که قریب به 40 سال قبل در میدان جنگ حضور داشتند و اکنون توانستم برخی از همرزمان خود را در لشگر نصر، تیپ امام رضا(ع) که با آنها همرزم بودم را ملاقات کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری این مطلب که بشرویه، یکی از شهرستان هایی بود که بیش از ظرفیت جمعیتی خود، رزمنده به صحنه جنگ اعزام کرد، ابراز داشت: امروز همه ما مدیون خانواده شهدایی هستیم که در روزهای سخت، خود و فرزندانشان در میدان جنگ حضور یافتند و از ایران، انقلاب و ارزش‌ها دفاع کردند و با جان، مال و وجود خود در راه مکتب قرآن و اهل بیت(ع) ایستادند.

غفلت از فرهنگ شهدا باعث می‌شود در گذر زمان جای ارزش‌ها با ضدارزش‌ها عوض شود

وی در ادامه با بیان اینکه امروز جوانان باید به عظمت انقلاب و چگونگی چاره‌اندیشی برای حل مشکلات فعلی و مشکلات پیش رو پی‌ببرند، عنوان کرد: این مجالس از این باب که مجلس ذکر و یاد نام شهدا است باعث می‌شود ما از شهدا، فرهنگ شهدا، غفلت نکنیم تا در گذر زمان باورها و ارزش‌ها، جایشان با ضد ارزش‌ها عوض نشود که اگر چنین شود دشمنان این سرزمین و انقلاب به اهداف خود رسیده‌اند.

قالیباف در ادامه به عنوان یک راوی دوران دفاع مقدس افزود: امروز در مقاطعی در کار خود سستی کرده‌ایم که باعث بروز مشکلاتی شده است و باید این مشکلات را بشناسیم و برطرف کنیم. ما در سن 17 و 18 سالگی در دفاع مقدس حضور داشتیم قطعاً در این جمع هستند کسانی که از آغاز جنگ در جبهه حضور داشتند؛ همان روزهایی که هنوز تیپ امام رضا(ع) و لشگر نصر نبود؛ آن زمان فرماندهی کل قوا برعهده بنی صدر بود و هر روز که در میدان جنگ حضور داشتیم شرایطمان بدتر می‌شد.

باورهای متکی بر موضوعات مادی جای خود را به باورهایی مبنی بر سنت های الهی و مردم داد تا توانست موفق شود

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: از طرفی بنی صدر معتقد بود باید زمین داد و زمان خرید و از طرفی می‌گفت برای حمله به دشمن نیازمند تجهیزات هستیم. تجربیات دنیا نیز می‌گوید در زمان حمله و آفند باید 3 برابر دشمن، آموزش دیده باشید و دوره‌های مختلف را گذرانده باشید که قطعاً درست است اما همین دیدگاه باعث شده بود چند ماه ابتدای جنگ دائما با عدم موفقیت روبه‌رو شویم.

وی یادآور شد: نمونه آن هم، زمانی بود که دوستان ارتشی، پاسدار و بسیجی در دی ماه سال 1359 در منطقه هویزه حمله‌ای داشتند که منجر به پیروزی نشد اما زمانی که بنی صدر توسط امام(ره) عزل شد و منافقین نیز حرکتی کرده و در نهایت با فضاحت از کشور فرار کردند، دیدیم که کمتر از 2 ماه بعد، حصر آبادان به دستور امام(ره) شکست.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه آن زمان همه رزمندگان از آشخانه [مرکز شهرستان مانه و سملقان در استان خراسان شمالی] تا نهبندان [جنوبی‌‌ترین شهر استان خراسان جنوبی است] به عنوان رزمندگان خراسان شناخته می‌شدند، عنوان کرد: بعد از حصر آبادان عملیات طریق القدس در حمیدیه، چذابه و ارتفاعات الله اکبر شکل گرفت و همه آزاد شد چرا که فرماندهی بر عهده حضرت امام(ره) قرار گرفته بود. یعنی باورهای متکی بر موضوعات مادی و ابزار جای خود را به باورهایی مبنی بر تکیه به سنت های الهی و مردم داد تا توانست موفق شود. تا زمانی که بنی صدر بود اسمی از تیپ امام رضا(ع)، لشگر نصر و لشگر عاشورا نشنیده بودیم یعنی مردم در دفاع مقدس حضور نداشتند چرا که اجازه حضور به آنها داده نمی‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم نمی گفتند حتما باید 3 برابر امکانات داشته باشیم بلکه به آیه شریفه «کَم مِن فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ» - چه بسیار شده که گروهی اندک به یاری خدا بر سپاهی بسیار غالب آمده (سوره بقره آیه 249)- معتقد بودند، گفت: بخشی از دوستان ما از بشرویه در توپخانه و برخی در اطلاعات عملیات و برخی در تخریب بودند؛ آیا اینها تخصص نمی‌خواست؟ تربیت این افراد 4 سال زمان می‌برد اما ما در جبهه یاد گرفتیم یک افسر توپخانه در عرض تنها 4 هفته می‌تواند توپ را رها کند. یعنی تخصص مهم است و آن را فرا می‌گرفتیم و حتماً کارآمدتر از کسی بودیم که 4 سال زمان برای یادگیری می‌خواست.

دفاع مقدس، با مفهوم جهاد و مجاهدت باعث تغییر باورهای مردم و حضور آنها در صحنه شد

وی ادامه داد: ما در دوران دفاع مقدس به روش‌های کسب تخصص توجه کرده و باورهای خود را براساس سنت الهی قرار دادیم و مطمئن بودیم تلاش در راه خدا این نتیجه را دارد که خداوند پیروزی ما را تضمین می‌کند. بعد از آنها عملیات فتح المبین در آستانه نوروز و عملیات بیت المقدس در اردیبهشت ماه شکل گرفت که باعث شد خوزستان در فاصله یک سال و اندی از آغاز جنگ آزاد شود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ما آن زمان حتی سیم خاردار هم نداشتیم اما همه مردم به میدان آمدند، یادآور شد: مادری، همسر و فرزند خود را به جبهه اعزام می‌کرد و پشت سر آنها، برای رزمندگان نان نیز می‌پخت و ارسال می‌کرد. اگرچه ذات جنگ خشن است اما ما به دفاع مقدس جنگ نمی‌گفتیم؛ ما جبهه دفاع مقدس را محل جهاد و مجاهدت شناختیم که باعث شد باورها تغییر کند و مردم به صحنه بیایند؛ البته راه ما سختی هم داشت.

پیروزی زمانی به دست می‌آید که صف منافقین و کفار از مسلمانان جدا شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی سختی‌ها در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: حمله دشمن به چذابه، حمله در کانال ماهی در جریان عملیات کربلای 5 نیز از نقاط پرفشار جبهه‌ها بود تا جایی که به خدا می‌گفتیم از خیر رسیدن به قدس و کربلا گذشتیم و فقط همین تکه خاکریز را برای ما حفظ کن! زمانی هم بود که حتی نمی‌توانستیم خاکریز خود را حفظ کنیم و از خدا می خواستیم فرصتی برای بازگرداندن شهدا به پشت خط به ما بدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه خدا گاهی شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند تا جان آدم به لب رسیده و به دنبال آن صف کفار و منافقین از مسلمانان جدا شود، اظهار داشت: تا زمانی که این صف آن هم با سختی و البته با درایت، عقلانیت، شجاعت، اخلاص، برادری و محبت جدا نشود، پیروزی به دست نمی‌آید.

برای حل مشکلات اقتصادی باید اجازه مردمی شدن اقتصاد را بدهیم

قالیباف اضافه کرد: به‌عنوان خدمتگذار مردم معتقدم خدای سختی‌های دوران دفاع مقدس خدای مشکلات امروز حوزه اقتصادی نیز هست. مشکلات ما از این نیست که امکانات، منابع انسانی، نیروی متخصص و جوان نداریم که از قضا امروز در حوزه تولید دانش که در واقع محل تولید ثروت نیز قلمداد می‌شود، بهترین جوانان را داریم لذا این بهترین فرصت است چرا که طی 8 سال آینده دیگر این فرصت به دلیل عدم وجود پنجره جوانی جمعیت با این قابلیت، شاید نباشد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: ضعف ما در اندیشه و باورهایی است که بر سنت های الهی تکیه دارد لذا باید به گونه مدیریت و حکمرانی شود که شامل «وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ»- و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد (آیه 3 سوره طلاق)- شویم. ما در اقتصاد نیز باید توکل کنیم اما توکلی که در آن ایستادگی باشد و برای خود جیب ندوزیم و اجازه مردمی شدن اقتصاد را بدهیم تا آنها نیز در عرصه حضور یابند.

ثروت زیاد الزاما باعث کاهش تورم نمی‌شود/ رویکرد، جهت‌گیری، انتخاب درست و سپردن کار به کاردان عامل موفقیت است

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان رزم دوران دفاع مقدس باعث پیروزی ما شد به طرح چند پرسش پرداخت و افزود: آیا امروز سازمان رزم خود که همان کارآفرینان هستند را مورد توجه قرار داده و به آنها فرصت می‌دهیم تا وارد کار شوند؟ امروز باور ما در حوزه اقتصاد این است که ربا جنگ با خدا است. آیا این مسائل را رعایت می‌کنیم؟ آیا امروز همان صفا، صمیمیت و برادری وجود دارد؟ آیا امروز مدیرانی که تحول ایجاد کرده و با تغییر نگاه، فرصت در اختیار مردم قرار بدهند، داریم؟ پس چالش ما نداشتن امکانات نیست.

قالیباف یادآور شد: روزی که کشور 120 میلیارد دلار ثروت داشت، 25 درصد تورم داشتیم اما روزی که درآمد کشور از محل نفت 20 میلیارد دلار شد باز هم 25 درصد تورم داشتیم؛ لذا باید پرسید مابه التفاوت این ثروت چه نقشی در کاهش تورم دارد. گاهی اوقات ثروت زیاد، الزاما تورم را کاهش نمی‌دهد؛ رویکرد، جهت‌گیری، انتخاب درست و سپردن کار به کاردان می‌تواند ما را موفق کند.

هیچ کاری مهم‌تر از گره‌گشایی از مشکلات مردم نیست

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه توجه به یاد و نام شهدا را به منزله غفلت نکردن دانست و افزود: امروز هیچ کاری مهم‌تر از گره گشایی از مشکلات مردم نیست که بنده و امثال بنده مسئول این کار هستیم و باید بستر را برای حضور مردم و جوانان فراهم کنیم و این جوانان هستند که باید این موضوع را مطالبه کنند و در میدان کار قرار گیرند کما اینکه در مقطع دفاع مقدس نیز رزمندگان همین کار را کردند.

وی اضافه کرد: حتماً در گذشته نیز دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و روحانیون بیش از سایر اقشار به جبهه‌ها اعزام شدند و بیشتر شهید دادند که این موضوع نشان می‌دهد در این مقطع نیز جوانان باید در میدان باشند و ما نیز وظیفه داریم کار را برای آنها تسهیل کنیم.

مجلس و دولت در تلاش برای فراهم کردن فرصت به عنوان پیشران در جریان بررسی برنامه هفتم کشور

قالیباف ادامه داد: مجلس و دولت تلاش دارند در جریان بررسی برنامه هفتم، فرصت‌ها را به عنوان پیشران فراهم کنند تا با استفاده از فرصت‌های مادی کشور بتوانیم به سمت مولدسازی برویم و تحرکی در کشور ایجاد شود که اگر این مبانی را به درستی پیش ببریم می‌توانیم اقتصاد را به ثبات برسانیم.

رئیس قوه مقننه با یادآوری این موضوع که زمانی که در ناجا بودم مشکلات امنیتی زیادی در مرزهای شرقی ایجاد شده بود که مشکلات آن تا آزادشهر هم رفته بود و خرابکارها گروگان‌گیری می‌کردند اما توانستیم آن را ظرف 8 ماه سروسامان دهیم، گفت: در حوزه مسائل اقتصادی نیز مثالی در تفاوت نگاه‌ها در حوزه صنعت را ببینید که در شمال اتوبان تهران-کرج، صنعت هوافضا قرار دارد و 150 متر پایین اتوبان، صنعت خودروسازی است.

وی اضافه کرد: تکنولوژی شمال اتوبان در صدر تکنولوژی‌های دنیا قرار دارد که توسط جوانان ما دنبال می‌شود و پایه‌های آن در دفاع مقدس گذاشته شده و فرهنگ آن به امروز رسیده است. جوانان ما توانسته‌اند گیربکسی در حجم کوچک بسازند که چند صد دور در دقیقه توانایی چرخش دارد اما زمانی که به صنعت خودروسازی می‌نگریم می‌بینیم حجم زیادی از خودروها خوابیده است چون هنوز نمی‌توانیم گیربکس اتومات بسازیم یا پمپ برف پاک کن نداریم! چگونه است که در شمال اتوبان می‌توان صنعت هوافضا را پیش برد اما در پایین اتوبان در تولید یک قطعه کوچک مانده‌ایم و این همان تفاوت در فرهنگ است.

دشمنی که جرأت فشار نظامی به ما را ندارد، بر نقطه ضعف ما در اقتصاد فشار می‌آورد

قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: به دلیل قدرتی که در حوزه بازدارندگی داریم، دشمنان سلطه و سلطه‌گر ما و در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی جرأت فشار نظامی به ما را ندارند اما توانسته‌اند ضعف ما در اقتصاد که باعث تغییر ادراک مردم شده است را به‌عنوان نقطه ضعف گرفته و باعث شوند دروغ هایشان در فضای مجازی جا بیفتد و حقیقت‌ها باور نشود. آنها توانسته اند بر جوانان ما تأثیر بگذارند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با اشاره به شرایط کشورمان در عرصه جنگ اقتصادی، جنگ روانی و جنگ ترکیبی، عنوان کرد: دشمن از همین نقاط فشار می‌آورد و نتیجه آن این می‌شود که مردم با شک و تردید و سوال به باورها و ارزش‌های خود بنگرند. امروز پدر و برادری که در جبهه جنگیده است، فرزند و نوه‌ای دارد که از او می پرسد چرا جنگیده است؟ چون در عمل نتوانسته‌ایم پاسخ درست به آنها بدهیم و علت آن نیز همین اشکال است که اگر آن را حل کنیم می‌توانیم در مسیر درست حرکت کنیم.

انقلابی کسی است که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برساند

وی در ادامه تأکید کرد: بیش از دو دهه است که می‌گویم انقلابی، حزب اللهی، وطن پرست، پیرو و حافظ خون شهدا، سرباز رهبری، خدمتگذار و دلسوز مردم و کشور کسی است که کارآمدی دین در اداره جامعه را به اثبات رسانده و مردم را از بُعد زندگی مادی و معنوی به آسایش و آرامش برساند و این وظیفه ما مسئولان است که اگر آن را عملی نکنیم و صرفا لقب انقلابی را یدک بکشیم فایده ندارد. انقلابی بودن یعنی بتوانیم این فرهنگ را محکم و با افتخار سر دست بگیریم و بایستیم تا مشکلات را حل کنیم.

وی افزود: ما با همه وجود به همه باورهای دفاع مقدس اعتقاد داریم و می‌دانیم که می‌توانیم با ایستادگی و دست به دست هم دادن و با همراهی مردان مرد دفاع مقدس، این مسیر را طی کنیم. امیدواریم این دولت و مجلس نیز بتواند در برنامه هفتم به گونه‌ای حرکت کنند که سال به سال آثار احکام آن را در ثبات اقتصادی بیینم.

مسائل و مشکلات بشرویه تا زمان برطرف شدن، پیگیری می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه جوانان و مردم نیز باید وسط میدان باشند تا اتفاق خوبی بیفتد و نباید منتظر مسئولان باشند، خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات حوزه بشرویه نیز با همراهی مسئولان استانی و شهرستانی و نماینده بشرویه در جلسه شورای اداری پیگیری می‌شود تا موضوعات آب شرب و کشاورزی، دامداری، پنبه‌داری و مسائل روستاها و مسأله از بن بست رها شدن بشرویه و مسیر جاده طبس به این نقطه را که راه عموم زائرین بوده و ترانزیتی است را برطرف کنیم؛ البته امسال ردیف بودجه‌ای برای این موضوعات قرار داده شده و در جریان بررسی برنامه هفتم نیز بیش از پیش به آن توجه می‌کنیم.

نصیرایی: حل مشکلات جامعه نیازمند مدیریت جهادی دولت و مجلس است

به گزارش خانه ملت، مجید نصیرائی نیز در این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت گفت: قطعاً مشکلاتی به دلیل برخی سوءمدیریت‌ها طی سال‌ها رخ داده و از توان و ظرفیت داخلی چنانچه رهبر معظم انقلاب همواره بر آن تأکید داشته اند، استفاده نشده است.

نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه برای موفقیت باید پشتیبان ولایت فقیه بود، عنوان کرد: گرفتاری‌های امروزی که جامعه از آن آسیب دیده است محصول بی‌توجهی برخی مسئولان است اما این روزها راه و رسم شهدا در مجلس و دولت فعلی حاکم شده و اجازه نمی‌دهیم فرمایش رهبری زمین بماند.

وی در ادامه با بیان اینکه مجلس مشکلات را خوب شناخته و براساس آن ریل‌گذاری می‌کند، اظهار داشت: باید مشکلات و ضعف‌ها را با تکیه بر سنت های الهی برطرف کرد که نیازمند مدیریت جهادی از سوی دولت و مجلس است. 75 میلیارد تومان اعتبار برای مسیر طبس قرار داده شده است که امیدواریم به مرحله اجرا برسد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: امروز بشرویه و مردم آن نیز مانند سایر ملت ایران، بر آرمان‌های انقلاب و امام(ره) ایستاده است.

گفتنی است در این مراسم، قالیباف رئیس قوه مقننه با اهدای لوحی از خانواده سردار شهید حسن باقری، شهید احمد عبدالله زاده مقدم، سردار شهید حسن جهانیان، سردار طلبه شهید غلامرضا علی‌نژاد، سردار شهید مهدی قرص ‌زر به نیابت از شهدای شهرستان بشرویه، تجلیل به عمل آورد و از صبر و شکیبایی آنها قدردانی کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر