جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۶۳۵
جمعه ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۱

فکرشهر: امام جمعه گناوه گفت: سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد به عنوان یک رکن اساسی برای اداره موفق کشور خواهد بود.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گناوه با اشاره به دیدار مسئولان دیپلماسی کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این دیدارها به دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی اشاره فرمودند و سه کلید واژه عزت، حکمت و مصلحت را به خوبی تبیین فرمودند.

امام جمعه گناوه افزود: رهبری واژه «عزت» را به عنوان یکی از اصول اساسی سیاست خارجی نظام مقدس اسلامی معنا کردند و فرمودند که «عزت به معنای پرهیز از دیپلماسی التماسی است».

وی گفت: دیپلماسی اگر با عزت و قدرت صورت گیرد و در موضع ضعف و التماس نباشد این اساس و اصول و پایه سیاست خارجی کشور ما است.

امام جمعه گناوه یادآور شد: رهبری با اشاره به کلید واژه د فرمودند: حکمت یعنی اینکه با کشورهای دیگر خردمندانه و بر اساس تعامل حساب شده و دقیق ارتباط داشته باشیم و مصلحت نیز به معنای آن است که برای دور زدن موانع و سختی‌ها از خود انعطاف نشان داده و راه خود را برای رسیدن به هدف طی کنیم.

وی تصریح کرد: رهبری فرمودند: «هیچ گونه منافاتی بین حفظ اصول و مصلحت وجود ندارد و در عین حال که انسان مسیری را برای حرکت خود پیدا می‌کند اصول را نیز حفظ می کند».

راهبردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی کشور

حجت الاسلام رکنی حسینی با اشاره به راهبردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی کشور بیان کرد: ضرورت خروج از سیاست تک ساحتی بر جامی با هدف ایجاد توازن در سیاست خارجی از راهبردهای مهم سیاست خارجی در دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه تمرکز بر توسعه صادرات غیرنفتی راهبرد دیگر دولت سیزدهم در سیاست خارجی است گفت: این راهبرد و توسعه صادرات غیرنفتی برای کشور ما بسیار مهم و می‌تواند به اقتصاد کمک کند.

وی ادامه داد: امروز مشکلی که در اقتصاد کشور و صادرات وجود دارد کمتر نسبت به کشورهای دیگر صادرات داریم در حالی که برخی از کشورهای همسایه صادرات بیش از ۲ میلیارد دلار دارند.

وی اضافه کرد: وقتی صادراتی در کشور صورت نمی‌گیرد ارز به کشور برنمی گردد و کشور دچار کمبود ارز می‌شود و لذا توجه به این مهم از راهبردهای سیاست خارجی دولت باشد.

وی گفت: نگاه ویژه به آسیا با اولویت همسایگان به خصوص کشورهای اسلامی، حمایت از محور مقاومت و حمایت، هدایت و ارائه خدمات به ۵ میلیون ایرانی خارج از کشور از دیگر راهبردهای وزارت خارجه خواهد بود.

وی بیان کرد: اهمیت سیاست خارجی و نقش مهم آن در اداره و بهبود وضعیت کشور بسیار مهم است و اگر ما روابط خارجی را بهبود ببخشیم مشکلات اقتصادی امروز کشور نیز کمتر خواهد شد و اگر از عامل مهم سیاست خارجی غافل شویم نمی‌توانیم وضعیت کشور خود را بهبود ببخشیم.

امام جمعه گناوه بیان کرد: سیاست خارجی خوب و دستگاه دیپلماسی کارآمد به عنوان یک رکن اساسی برای اداره موفق کشور خواهد بود.

وظیفه سنگین نمایندگان یازدهم در سال پایانی دوره

وی با اشاره به اینکه رهبری در دیدار با نمایندگان، مجلس یازدهم را به عنوان یک مجلس انقلابی تلقی و توصیف فرمودند، گفت: با توجه به سال آخر دوره مجلس یازدهم، وظیفه نمایندگان در مجلس بسیار سنگین‌تر است و باید کارهای بزرگی از اواخر این دوره مجلس سوی نمایندگان صورت گیرد.

وی گفت: بررسی و تصویب برنامه هفتم توسعه کشور و همچنین تصویب قوانینی برای تحقق شعار سال که شعار سال در میان شعارها گم نشود، از وظایف مهم نمایندگان در این زمان باقی مانده از دوره مجلس یازدهم است.

دولت ایران اسلامی برای احقاق حقوق مردم از حقابه رود هیرمند مصمم است

امام جمعه گناوه با اشاره به اختلافات بین ایران و افغانستان پیرامون رود هیرمند اضافه کرد: عدم تأمین حقابه ایران و خشکسالی که از آن مشکلات بسیاری برای مردم سیستان و بلوچستان به وجود آمده، بر همین اساس ایران اسلامی خواهان اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده سال ۱۳۵۱ پیرامون آب رودخانه هیرمند از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان است.

حجت الاسلام رکنی حسینی بیان کرد: هشدار رئیس جمهور اسلامی ایران به حاکمان افغانستان نشان می‌دهد که دولت ایران اسلامی برای احقاق حقوق مردم سیستان و بلوچستان از حقابه رود هیرمند مصمم است و تداوم بی عملی حاکمان افغانستان در تأمین خواسته ایران می‌تواند به موضوعی برای تشدید اختلافات بین دو کشور همسایه تبدیل شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر