جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار علم و فناوری
کد خبر: ۱۳۹۸۷۶
دوشنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۴

فکرشهر: رییس دانشگاه علمی کاربردی از حذف ۱۲۰۰ کدرشته محل در این دانشگاه برای مهر ماه جاری خبر داد و گفت: به جای آن ۷۸۳ کد رشته محل جدید در دانشگاه علمی کاربردی تاسیس شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، حسین بلندی در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحت حرفه‌ای در آموزش عالی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، مهم‌ترین بحثی که هر کشوری باید جزو دغدغه خود قرار بدهد تربیت نیروی توانمند، ماهر و متخصص است، گفت: در واقع اگر بخواهیم به توسعه پایدار برسیم، باید نیروهای متخصص تربیت کنیم. توجه به تربیت این نوع نیروها نیز مستلزم داشتن یک برنامه است، به طوری‌که پایه و اساس این برنامه نیز آمایش آموزش عالی باشد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی تصریح کرد: برنامه آمایش سرزمین در آموزش عالی هم باید به نیازهای امروز توجه کند و هم آینده را مورد توجه قرار بدهد. اگر ما این برنامه را به درستی اجرایی کنیم، پس از آن ضرورت دارد که ما برای شغل که مهم‌ترین دغدغه در هر کشور است و مدام هم در حال تغییرات شغلی هستیم، برنامه‌ریزی کنیم.

بلندی همچنین اظهار کرد: یک روزی ما تلاش می کردیم تعداد مقالات ISI خودمان را افزایش دهیم و در رنکنیگ‌های بالا حرکت کنیم، اما امروز دغدغه اصلی ما پاسخ به نیازهای کشور است، باید برنامه‌ریزی‌های خود را در این زمینه بکار بگیریم. ما نمی‌توانیم دانش‌آموخته داشته باشیم، ولی ندانیم باید در کجا ورود داشته باشند، به همین جهت باید برنامه درسی مناسب تدوین کنیم.

وی خاطر نشان کرد: فراهم کردن تجهیزات مناسب آموزشی از دیگر نیازهای امروز آموزش عالی در راستای مهارت‌آموزی است. با توجه به اینکه مشاغل تغییر کرده است، ما مدام به تجهیزات به‌روز نیاز داریم، ضمن اینکه ما به نیروی انسانی نیاز داریم که تبدیل علم را به محصول داشته باشند و نخبگان بازار صنعت باید در این زمینه کمک کنند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی افزود: ما در این دانشگاه طی یکسال اول کاری خود برنامه آمایش سرزمین را در سطح کشور استانی و شهرستانی انجام دادیم و نیازسنجی اساسی صورت گرفت، به طوری که برای مهر ماه ۱۴۰۱ تعداد ۸ هزار و ۸۰۰ کد رشته محل را کنار گذاشتیم و در بهمن ماه که پذیرش دوم داشتیم(تکمیل ظرفیت)، این عدد به ۶ هزار و ۲۰۰ کد رشته محل رسید، الان برای مهر جاری نیز بیش ۱۲۰۰ کد رشته را کنار گذاشتیم و بجای آن ۷۸۳ کد رشته محل جدید تاسیس کردیم.

بلندی با اشاره به حضور ۴۵ هزار مدرس در دانشگاه علمی کاربری، گفت: ۵۰۰ مرکز آموزشی در دانشگاه وجود دارد که ۸۵ درصدشان در بازار صنعت فعالیت دارند و باید تجهیزات به‌روز داشته باشند.

وی گفت: ما در دانشگاه علمی کاربردی، ۱۲۵ برنامه درسی جدید تدوین کردیم که ۴۰ برنامه آن در حوزه صنعت و آی‌تی است. ضمن اینکه مراکز جدیدی که در این دانشگاه تاسیس می‌شوند، باید تضمین اشتغال‌زایی داشته باشند و مراکز این دانشگاه باید برای بخشی از ۵ هزار کدرشته محل دانشگاه در مهر ماه جاری تضمین اشتغال ارائه بدهند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی خاطر نشان کرد: ما در این دانشگاه توانستیم ۲۷ هزار ظرفیت جدید پذیرش داشته باشیم و برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفرشان باید به صورت صد درصدی تضمین اشتغال ایجاد کنیم. اگر چه ۷۲ درصد فارغ التحصیلان ما اشتغال صدرصدی دارند.

وی تاکید کرد: امسال در دانشگاه علمی کاربردی دو نوع پذیرش مهر و بهمن ماه خواهیم داشتم و در هر نوع پذیرش بر اساس نیازها تغییراتی خواهیم داشت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر