پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۳۱۶
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰

فکرشهر: رئیس جمهور گفت: امام یک نهالی را غرس کرد که الان به یک درخت تنومند تبدیل شده است و از جلوه‌های سیره امام پیوند بین سیاسیت و دیانت بود.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به مناسبت سی و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی با آرمان های امام راحل تجدید بیعت کرد.

 رئیسی در این مراسم اظهار کرد: لازم است یاد امام و یاد شهدای عالیقدر را گرامی بداریم و به روح امام درود بفرستیم و باید یاد همه شهیدان به ویزه شهدای عزیزی که در سال ۴۲ در ورامین امام را یاری کردند گرامی بداریم.

وی گفت: امام حیات دارد چرا که راه او زنده است و بیش از همه مواقع در عالم رونق دارد و کلام او در مجامع علمی مورد بحث قرار می‌گیرد. میراث امام هم که انقلاب باشد حیات دارد و اصالت انقلاب اسلامی به نام مبارک اوست. نباید اجازه داد در جامعه نام امام کمرنگ شود.

رئیس جمهور ادامه داد:  نباید اجازه داد از انقلاب امام هویت زدایی کنند، می‌خواهند از خط امام و راه او انحراف و تحریف ایجاد کنند نباید اجازه داد چنین شود. خط و راه امام نورانی است و نباید اجازه داد در این راه روشن و نورانی که همه ما را به سعادت می‌خواند کسی تحریف و انحراف ایجاد کند.

رئیسی بیان کرد: امام مرد خدا بود و تمام موفقیت‌های او به خاطر این بود که او مرد خدا بود، اگر بخواهیم یک تعریفی از امام بیان کنیم، که تمام مبانی فلسفی و کلامی و اعتقادی به این جمله بستگی دارد و آن سنگ زیر بنای اندیشه امام است، عالم در محضر خداست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام، امام تحول بود، بیان کرد: امام نگاه تحولی به دین و کارکردهای دین داشت، به عنوان اینکه دین می تواند جامعه را اداره کند، دین نه به عنوان یک رفتار فردی، بلکه به عنوان یک برنامه ای برای اداره جامعه.

 رئیسی افزود: او یک فقیه بود، امیرالمومنین فرمود، علم دو قسم است علمی که انسان فرمول یاد بگیرد، علم شنیداری و فرمولی، یک علمی هم داریم که در سرشت انسان بنشیند، لذا بر همین اساس فقیه به کسی می‌گوییم که فقه در جان او نشسته باشد. 

رئیس جمهور ادامه داد:  امام فقیه بود. یعنی دین را خوب فهمیده بود و باهمه وجود به دنبال اجرای دین در جامعه بود. امام نسبت به کارکرد فقه در متن زندگی مردم تحول ایجاد کرد و نشان داد دین می‌تواند زندگی انسان معاصر را اداره کند.

وی بیان کرد: از جلوه‌های سیره امام پیوند بین سیاسیت و دیانت بود، اگر ما یاد می‌کنیم از نظم جهانی، بدانیم یکی از این وجه های نظم جهانی جمهوری اسلامی است، آمریکا امروز روبه افول است.

رئیس جمهور گفت: بدانیم که امروز امام و خط امام و راه امام هدایتگر همه ما است و مردمی که می‌خواهند آزاد و مستقل زندگی کنند و مسلمان زندگی کنند از خط امام بهره می برند.

رئیسی ادامه داد: مردمی ترین نهضت را امام ایجاد کرد، اگر بخواهیم در شرایط امروز نگاه کنیم به یک صدای عدالتخواه برای انسان معاصر باید رهنموندهای امام را ببینیم.

وی افزود: امام فرمود که اگر دو اصل اتکا به خدا و اعتماد به نفس  را رعایت کنید باعث کرامت نفس می شود.

رئیس جمهور ادامه داد: امام یک نهالی را غرس کرد که الان به یک درخت تنومند تبدیل شده، امتداد راهبردی این انقلاب در جای جای منطقه و دنیا است. مردم یمن همان مردم یمن قبلی بودند اما چه شد ۸ سال با شکم گرسنه در مقابل مستبکران ایستادگی کردند.

امروز ابتکار عمل در دست مجاهدین فلسطینی است و نه در میزهای مذاکره

 رئیسی بیان کرد: تا دیروز مردم فلسطین به میزهای مذاکره نگاه می کردند اما امروز جریان ایستادگی در لبنان و در فلسطین تغییر کرده است امروز ابتکار عمل در دست مجاهدین فلسطینی است و نه در میزهای مذاکره.

وی ادامه داد: امام شکل دادن تمدن نوین اسلامی را به ما آموختند، امام آموختند که دین را به امری اجتماعی تبدیل کنید، درس‌هایی که امام به ما اموختند بیرون آمدن از روحیه خمودگی و حفظ روحیه ایستادگی است.

رئیس جمهور گفت: امت اسلامی می‌تواند امت یکپارچه‌ای بشود، اولین عنصر امت هدفدار بودن و دومین، حرکت امت و سومین، عنصر پویایی و چهارمین عنصر یک امت، امام امت است.

رئیسی بیان کرد: امام آموختند که قدرت های بزرگ بسیار آسیب‌پذیر هستند، قدرت مال خداست، و کسی که اعتماد به خدا کند قدرتمند است. دیدید که شوروی به هم ریخت و امریکا هم رو به افول است و امروز به قدرت جمهوری اسلامی ایران و قدرت خون شهدا و به قدرت ملت مسلمان ایران اعتراف می‌کنند. 

وی بیان کرد: امروز قدرت جمهوری اسلامی در منطقه قدرتی انکار ناپذیر، و اجتناب ناپذیر شده است، هیچ معادله‌ای در منطقه بدون نقش جمهوری اسلامی ایران شکل نمی‌گیرد.

رئیس جمهوری گفت: بارها اعلام کردیم که هر کشوری که بخواهد با ما در ارتباط باشد آمادگی تعامل را داریم، اما کشورهایی که بخواهند در مقابل ما ایستادگی کنند ما در مقابل آنها مقاوم خواهیم بود. امام مقاومت و ایستادگی را به ما آموختند.

آیت الله رئیسی ادامه داد: امروز مقاومت به یک واژه برجسته سیاسی در دنیا تبدیل شده است، امروز از برجسته ترین واژگان سیاسی مقاومت و ایستادگی شده است، راه تسلیم شدن در مقابل دشمن نیست، راه قوی شدن در مقابل شدن است.

وی افزود: رهبری به ما فرمود باید ایرانی  قوی داشته باشیم، ایران قوی امروز به برکت آموزهای امام و رهبری و حضور جوانهای برومندمان، ایران پیشرفت‌ها و قدرت بسیاری دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر