شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار حوادث
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۶۴۷
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۴

فکرشهر: در پی انفجار و تخریب سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین، فرماندار «خرسون» گفت حدود ۶۰۰ کیلومترمربع از این منطقه زیر آب رفته است.

به گزارش فکرشهر از فارس، فرماندار «خرسون» پنجشنبه (هشتم ژوئن) گفت حدود ۶۰۰ کیلومترمربع از این منطقه در پی تخریب سد «کاخوفکا» زیر آب رفته که ۶۸ درصد آن در ساحل چپ رودخانه دنیپرو قرار دارد که تحت کنترل روسیه است. 

«اولکساندر پروکودین» فرماندار منطقه خرسون در پیامی تلگرامی اعلام کرد میانگین سطح اّب تا صبح پنجشنبه ۵.۶۱ متر بوده است. 

مقام‌های خدمات اضطراری روسیه هم گفته پس از تخریب سد «نووا کاخوفکا» ۱۴ هزار خانه زیر آب رفته و حدود چهار هزار و ۳۰۰ نفر از منطقه خارج شده‌اند. 

پیش‌تر خبرگزاری «تاس» از اعلام وضعیت اضطراری در بخش الحاق شده منطقه خرسون به روسیه، در پی انفجار و تخریب سد در این منطقه خبر داده بود. 

این سد مهم روی رودخانه دنیپرو یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا را در خود جای داده و آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند. 

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است. 

 کی‌یف انگشت اتهام را به سمت مسکو گرفته اما «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در اولین واکنش به حادثه رخ داده در سد کاخوفکا در منطقه خرسون، آن را اقدام وحشیانه خواند که کی‌یف تحت هدایت غرب سازماندهی کرد. وی همچنین گفت این اقدام منجر به فاجعه زیست‌محیطی و انسانی در مقیاس بزرگ شده است. 

اکنون نگرانی‌های فزاینده به خطرات ناشی از آن برای حیات وحش، زمین‌های کشاورزی، خانه‌ها و منابع آب و آلودگی احتمالی رودخانه دنیپرو به دلیل نشت مواد شیمیایی صنعتی از نیروگاه برق آبی نووا کاخوفکا معطوف شده است. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر