سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۸۰۱
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵

فکرشهر: رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: غنی سازی های با خلوص بالا برای این صورت گرفته است تا تحریم ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده است که اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها صورت گیرد. 

به گزارش فکرشهر از ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در ابتدای مسئولیت دولت سیزدهم با دو مساله روبرو بودیم؛ اول اینکه بر اساس مذاکرات برجام و سند امضا شده محدودیت های زمانی و ظرفیتی در فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران اعمال شده بودو همزمان با این مساله با توجه به خروج آمریکا از برجام و مذاکراتی که در دولت قبل برای بازگشت آمریکا به ایفای تعهداتش در این سند صورت گرفته بود، مجلس قانون اقدام راهبردی رابرای کاهش تحریم ها تصویب کرد و مسلما برای ما اجرای این قانون یک محور بود تا بتوانیم دشمن را به ایفای تعهداتش مجاب کنیم. دولت سیزدهم در چنین شرایطی سازمان انرژی اتمی را تحویل گرفت.

وی افزود: در همان ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تصمیم گرفتیم به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم و به موازات این اقدام کاری کنیم که آثار فناوری هسته ای در بهبود زندگی مردم و در اقتصاد ملی دیده شود به همین دلیل سند جامع راهبردی سازمان را برای چشم انداز ۱۴۲۰ تدوین و تصویب کردیم که بیستم فروردین پارسال رونمایی شد که  بر اساس آن تکمیل واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر و ساخت نیروگاه های اتمی جدید با ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات برنامه ریزی شده است. به علاوه احداث نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی به عنوان یک راهبرد اساسی در ارتقای قابلیت صنعتی کشور به تراز هسته ای در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: پارسال تصمیم گرفتیم دقت رادیو داروهای تولیدی را برای تشخیص بیماری و همچنین اثربخشی بهتر بالاببریم. به طوری که اینک بالغ بر ۲۰۰ مرکز پزشکی از سازمان انرژی اتمی رادیودارو دریافت می کنند و سالانه بالغ بر یک میلیون بیمار را زیر پوشش قرار می دهند.

وی تاکید کرد: سالانه حدود ۳۰ درصد از محصولات غذایی ایران که حجمی معادل ۴۰ میلیون تن دارند، به دلایل مختلف فاسد و دورریز می شوند که پرتو دهی محصولات موجب جلوگیری از فساد زود هنگام و افزایش دوره انبارسازی آنها خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: ظرفیت دیگری که در کوتاه مدت در خدمت مردم قرار می گیرد، احداث آب شیرین کن با ظرفیت ۷۰ هزار متر مکعب در روز (در استان بوشهر) است که از مصوبات سفر رئیس جمهوری به این استان و توافق میان سازمان انرژی اتمی با وزارت نیروبه شمارمی رود.

اسلامی همچنین گفت: ما غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را بر اساس تکلیفی که قانون اقدام راهبردی روی دوشمان گذاشته است و موظف به اجرای آن هستیم، انجام می دهیم. البته این سطح از غنی سازی مصارف گوناگونی از جمله تولید مواد اولیه رادیو دارو ، آشکار سازها و غیره دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: غنی سازی های با خلوص بالا برای این صورت گرفته است تا تحریم ها لغو شوند، هدف قانونگذار هم همین بوده است که اقدام راهبردی برای لغو شتحریم ها صورت گیرد. 

وی همچنین تصریح کرد: ملاک همکاری ما با آژانس، مفاد بیانیه تهران است که اسفند پارسال به امضای طرفین رسید و آن هیچ منافاتی با قانون اقدام راهبردی ندارد.

اسلامی همچنین گفت: زمانی که دولت سیزدهم شروع به فعالیت کرد، هم نیروگاه شماره یک ما(بوشهر) مشکلات مالی داشت و هم نیروگاه های شماره ۲ و ۳ که در دست احداث هستند، متوقف بودند. ولی با پرداخت هایی که برای نیروگاه اتمی بوشهر صورت گرفت، روند کار آغاز شده است . به جرأت می توان گفت پرداخت های صورت گرفت برای این پروژه در دولت سیزدهم نسبت به دولت های قبل سه برابربوده است. دولت های قبل کمتر از ۱۷۰ میلیون دلار برای اجرای این پروژه پرداخته بودند ولی ما سه برابر این رقم راپرداختیم.  روزی که مسئولیت ما شروع شد حدود ۳۰۰ نفر در پروژه نیروگاه های ۲ و ۳ مشغول به کار بودند ولی امروز بالغ بر ۱۸۰۰ نفر در این پروژه فعالند. حتی در یک سال و نیم گذشته حدود ۷ر۱ میلیارد دلار قرارداد جدید برای تکمیل این پروژه با شرکت های ایرانی بسته ایم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در همسایگی ما هم امارات متحده عربی ۵۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه هسته ای نصب کرده که ۲۸۰۰ مگاوات آن ( یعنی دو نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی) در حال آماده سازی است. عربستان سعودی، بنگلادش و پاکستان هم به شدت به دنبال توسعه نیروگاه های اتمی خود هستند. ترکیه هم در حال عقد قرارداد و همکاری با روسیه برای ایجاد نیروگاه های اتمی است. 

اسلامی خاطر نشان کرد: فرانسوی ها پارسال ۱۳ پروژه جدید هسته ای را کلید زدند و از آن به عنوان رنسانس هسته ای خود یاد کردند. دنیا کاملا شتابان به دنبال افزایش استفاده از این نوع انرژی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر