جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: «۱۸ خرداد ۱۳۷۶ هنوز نزدیک به دو هفته از انتخابات پرشور دوم خرداد گذشته بود. آن روزگار با وجود جوانی و تجربه اندک‌ اما خبرنگار مهم‌ترین حوزه خبری یعنی پارلمان در خواندنی‌ترین و پرشمارگان‌ترین روزنامه - ایران - بودم. سوژه دبیر عزیز آن مقطع سرویس سیاسی این بود که از من خواست از نمایندگان مجلس درباره حضور زنان در دولت آینده نظرخواهی بگیرم. موضوع نظرخواهی در آن روزهای ابتدایی پس از دوم خرداد یک نوع سدشکنی و از اهداف بلند یک نشریه دولتی خبر می‌داد. در نظرخواهی به سراغ ٢٠ تن از نمایندگان مجلس رفتم.
کد خبر: ۱۷۸۱۸
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹

فکرشهر: «۱۸ خرداد ۱۳۷۶ هنوز نزدیک به دو هفته از انتخابات پرشور دوم خرداد گذشته بود. آن روزگار با وجود جوانی و تجربه اندک‌ اما خبرنگار مهم‌ترین حوزه خبری یعنی پارلمان در خواندنی‌ترین و پرشمارگان‌ترین روزنامه - ایران - بودم. سوژه دبیر عزیز آن مقطع سرویس سیاسی این بود که از من خواست از نمایندگان مجلس درباره حضور زنان در دولت آینده نظرخواهی بگیرم. موضوع نظرخواهی در آن روزهای ابتدایی پس از دوم خرداد یک نوع سدشکنی و از اهداف بلند یک نشریه دولتی خبر می‌داد. در نظرخواهی به سراغ ٢٠ تن از نمایندگان مجلس رفتم. نتایج نشان داد که در صورتی که رئیس‌جمهور جدید بخواهد در ترکیب اعضای کابینه از زنان بهره بگیرد، مجلس از آن حمایت می‌کند.

\n\n

آنچه این روزها برایم جذاب است، نظر دکتر حسن روحانی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی (در آن مقطع) درباره حضور زنان در دولت آتی بود. او با حضور زنان در کابینه موافق بود و انتظار داشت زنان عهده‌دار پست وزارت شوند. از نظر او و برخی نمایندگان دیگر، وزارتخانه‌ها باید براساس تخصص، توانمندی و شایستگی به خانم‌ها داده شود. نکته جالب و قابل توجه اینکه دکتر روحانی بر حضور زنان در وزارت دادگستری تاکید داشت. (آن موقع مثل اکنون که نزدیک به ۱۸ سال می‌گذرد، روحانی سهل‌الوصول نبود و کمتر اظهارنظر می‌کرد و این اظهارنظر او از اهمیت فراوانی برخوردار بود و برای خبرنگاری چون من دریافت نظرات او یک برگ برنده‌ بود.) در کنار این اظهارنظر، دو چهره دیگر نیز نظراتی را بیان کردند که از قضای روزگار هر دو در دولت فعلی دکتر روحانی عضویت دارند. محمدباقر نوبخت حقیقی، نماینده وقت رشت و سخنگوی دولت و معاون فعلی رئیس‌جمهوری و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی، نماینده وقت مردم لامرد در مجلس و وزیر فعلی اطلاعات که این دو نیز با حضور زنان در دولت موافق بودند. نظرات افراد دیگری نیز چون جواد لاریجانی، موحدی کرمانی، احمد ناطق نوری، فائزه هاشمی و ... نیز در این نظرخواهی، جالب و قابل توجه بود و اکنون ۱۸ سال پس از آن روزها حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز دوشنبه در هنگام ثبت نام برای شرکت در انتخابات خبرگان رهبری و نیز بازدید از محل ستاد انتخابات کشور علاوه بر بیان «اهمیت» انتخابات خبرگان و جایگاه «رهبری» در نظام اسلامی به مردم اطمینان داد که دست‌اندرکاران اجرایی و نظارتی، انتخاباتی قانونمند برگزار خواهند کرد.

\n\n

اما سخن اصلی روحانی جایی دیگر بود؛ آنجا که با دعوت از زنان برای ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: بانوان کشورمان در همه صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مشارکت فعالی دارند و حضور آنان در همه این صحنه‌ها کمرنگ‌تر از آقایان نیست و ما جزو کشورهای بسیار پیشرفته جهان در این زمینه هستیم.

\n\n

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: همه بانوان کشورمان که خودشان را صالح می‌دانند باید در این انتخابات ثبت نام کنند چرا که حضور تعداد قابل ملاحظه خانم‌ها از نگاه افکار عمومی جهان اهمیت دارد تا آنان واقعیت کشور را هرچه بهتر درک کنند که در ایران هیچ چیز بر مبنای جنسیت نیست بلکه همه امور بر اساس شایستگی است.

\n\n

روحانی همواره از «فرصت‌های برابر زنان» سخن گفته و بر آن پافشاری کرده است؛ هر چند تا اجرای تمام وعده‌ها هنوز راهی طولانی مانده است.

\n\n

روحانی معتقد است که باید جایگاه و ارزش زنان کشور را نخست در اندیشه‌ها و بعد در اجتماع و در همه امور درست کنیم. علاوه بر این، تصحیح جایگاه و ارزش زنان در افکار و جامعه همواره مورد تاکید روحانی بوده است.

\n\n

در پیش‌فرض‌های گفتمانی رئیس‌جمهوری، زنان باید دارای فرصت برابر، حقوق برابر و موقعیت اجتماعی برابر باشند. نقش زنان در عرصه‌های مدیریتی افزایش یابد، در کسب موقعیت‌های شغلی بین زنان و مردان تبعیض وجود نداشته باشد، با خشونت، افراط و تکبر با زنان برخورد نشود و عدالت به معنای فرصت برابر در فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی بین مردان و زنان برقرار شود.

\n\n

سخنان و نگاه او در ستاد انتخابات از این زاویه بارقه امید را در میان زنان و بانوان کشور بالا خواهد برد. این دعوت، یک نشان ویژه است. آن را از دست ندهیم.»

\n\n

*اعتماد

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر