جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی منفرد: جزیره خارگ با تکیه بر ظرفیت‌های فراوان و استقرار شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ها به عنوان قلب تپنده اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. جزیره خارگ  در دوران دفاع مقدس به تعداد روزهای جنگ توسط صدام بمباران شد و مردمان این دیار از منابع زیر زمین حراست و دفاع کردند؛ اما متاسفانه در پی غفلت دولت طی سال‌های گذشته سفره مردم رفته رفته کوچک و ریه، قلب و خون آنها در سایه بی توجهی دچار آسیب جدی شده است...
کد خبر: ۷۸۲۲۵
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۴

فکرشهر ـ مصطفی منفرد: جزیره خارگ با تکیه بر ظرفیت‌های فراوان و استقرار شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی‌ها به عنوان قلب تپنده اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود. جزیره خارگ  در دوران دفاع مقدس به تعداد روزهای جنگ توسط صدام بمباران شد و مردمان این دیار از منابع زیر زمین حراست و دفاع کردند؛ اما متاسفانه در پی غفلت دولت طی سال‌های گذشته سفره مردم رفته رفته کوچک و ریه، قلب و خون آنها در سایه بی توجهی دچار آسیب جدی شده است.

به گزارش «فکرشهر»، امروز در کنار همه مشکلات معیشتی و اقتصادی که در کشور حاکم است، مردم جزیره استراتژیک خارگ در معرض دود‌های ناشی از سوختن مواد نفتی و پتروشیمی‌ها قرار دارند که براساس تحقیقات رسمی و بین المللی، ورود این نوع سم به بدن انسان، در مدت زمان بالا باعث بیماری‌های صعب العلاج  خواهد شد.

با وجود اینکه مردم جزیره استراتژیک خارگ، مستقیم تاثیر آلایندگی در زندگی خود را لمس می‌کنند، اما عوارض آلایندگی که توسط شرکت های نفتی به حساب استانداری واریز می شود و باید در حوزه عمران شهری خارگ دیده شود، متفاوت‌تر از شاخص جمعیتی قطره چکان به حساب شهرداری واریز می‌شود.

براسا ماده قانونی که صراحتا در تبصره یک ماده ۳۸ مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده است، می‌بایست عوارض موضوع این تبصره در داخل حریم شهرها به حساب شهرداری محل استقرار واحد تولیدی پرداخت شود، اما در عمل، تصمیمات سلیقه ای گرفته می‌شود و خارگ کم ترین سهم در دریافت حق آلایندگی دارد.

رییس شورای اسلامی خارگ درباره حق آلایندگی این جزیره به «فکرشهر» گفت: باتوجه به پرداخت حق آلایندگی توسط شرکت‌های نفتی مستقر در جزیره خارگ به مرکز استان، متاسفانه از فروردین ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون هیچگونه پرداختی از سوی دولت به شهرداری خارگ در این زمینه صورت نگرفته که این مساله باعث به وجود آمدن خلل در ارائه خدمات به مردم خارگ شده و در صورت تداوم این موضوع در آینده هم با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

یوسف وطن دوست افزود: همچنین باید گفت از زمان آغاز به کار مجموعه شورا و شهردار فعلی تلاش‌های بسیاری در راستای افزایش و دریافت میزان حق آلایندگی به شهرداری خارگ شده و با وجود اینکه قانون گذار به صراحت اعلام کرده که عوارض آلایندگی و جرائم ناشی از آن می بایست در اختیار شهرداری همان منطقه قرار گیرد ولی به دلیل ناقص بودن قوانین حق آلایندگی و رجوع مسوولان استانی به سرانه جمعیت جزیره که متاسفانه روز به روز نیز به دلیل عدم وجود زیرساخت های لازم در حال کاهش است ، این موضوع به سرانجام نرسیده است.

وطن دوست با مقایسه میزان عوارض پرداختی به خارگ و سایر نقاط استان بوشهر افزود: متاسفانه برابر بررسی های انجام شده میزان پرداخت عوارض آلایندگی این جزیره در سال های گذشته حتی از برخی از مناطق حومه شهر بوشهر که هیچگونه دود سمی آلاینده های خارگ نیز به آن مناطق نمی رسد، کمتر بوده است که این یک ظلم بزرگ در حق مردم خارگ است و کم ترین انتظار مردم این است که مسوولان استان که از نزدیک در جریان شرایط ویژه جزیره قرار دارند در راستای احقاق حق آنها تلاش لازم را داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر