جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر:
کد خبر: ۸۶۶۷۱
جمعه ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸

فکرشهر: مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: سواد علمی- عملی و رعایت انصاف و پرهیز از جانب داری‌های قومی و طایفه‌ای در عمل و گفتار مهمترین ویژگی‌های لازم برای کارآمدی اعضای شوراهای روستایی است.

به گزارش فکرشهر، فاطمه دهقانی روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا،اظهار کرد: برقراری حاکمیت محلی اجماع و تعامل از دلایل اصلی شکل‌گیری این شوراها است که با وجود سواد علمی، تجربه و رعایت انصاف به عنوان  ویژگی مهم و جدایی ناپذیر اعضای شوراهای اسلامی روستا محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: براساس ماده ۷۶ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، نظارت و پیگیری اجرای پروژه‌های عمرانی روستا، کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی، تلاش برای رفع اختلا ف اهالی، همکاری با نیروی انتظامی در برقراری امنیت، جلب مشارکت‌های مردمی در فعالیت‌های تولیدی، نظارت بر حسن اجرای قوانین زیست محیطی، انتخاب فرد دارای صلاحت به سمت دهیار روستا و نظارت بر عملکرد وی از مهمترین وظایف اعضای شوراهای اسلامی روستایی است.

دهقانی تاکید کرد: اعضای منتخب شوراهای اسلامی روستایی باید علاوه بر اشرافیت کامل بر شرایط اجتماعی، جغرافیایی، فرهنگی و اقتصادی روستای محل خدمت، از قوانین و مقررات مرتبط با شرح وظایف خود و مسئولیت‌های دهیار نیز از دانش لازم برخوردار باشد تا بتواند هدایت کننده فرایند مدیریت روستا و حافظ مال و آبروی مردم باشد تا  مورد پذیرش اهالی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر اذعان کرد: با توجه به رشد و توسعه روستاها و افزایش جمعیت روستایی و تغییر ضوابط و مقررات حوزه دهیاری‌ها، شرایط علمی و تحصیلی اعضای شوراهای اسلامی روستایی نیازمند بازنگری است.

وی یادآور شد: در زمان حاضر براساس ماده ۳۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، داشتن سواد خواندن و نوشتن برای شوراهای اسلامی روستاهای تا ۲۰۰ خانوار و داشتن مدرک دیپلم برای شوراهای روستاهای بالای ۲۰۰ خانوار کافی است.

دهقانی ادامه داد: با توجه به الزام بر رعایت حداقل مدرک تحصیلی دیپلم برای دهیاران و داشتن تحصیلات بالاتر از آن تا فوق لیسانس برای دهیاری‌های درجه ۳ تا ۶، در برخی از موارد باعث ایجاد شکاف علمی عمیق بین دهیار روستا و اعضای شورای اسلامی شده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر گفت: از این رو ضروری است برای ایجاد امکان تعامل سازنده تر بین اعضای شورا ی روستا و دهیار و امکان ارتقا نگرش اعضای شورا ی اسلامی روستا به مدیریت روستا بویژه در زمان پیش بینی اجرای پروژه‌های عمرانی در بودجه سالانه دهیاری، قوانین و مقررات مرتبط با شرایط علمی و تجربی اعضای شوراهای اسلامی روستایی بازنگری شود تا  با کاهش شکاف میان دهیار و اعضای شورا، تعامل سازنده تری برای توسعه روستا صورت گیرد.

دهقانی اظهار کرد: روستایی‌ها  افرادی سختکوش، صادق و کم توقع هستند و در صورتی که شورای اسلامی روستا دارای اعضای منصف، پیگیر باشد و از روستا در شرایط و تنش‌های محیطی حمایت کند، علاوه بر ایجاد آرامش و اعتماد در میان اهالی، زمینه مشارکت آنها در حل مشکلات و چالش‌های روستا نیز فراهم می‌شود.

وی اعلام کرد: انتخابات شوراهای اسلامی روستایی در استان بوشهر امسال در ۴۱۴ روستا و تیره عشایری برگزار می‌شود که شامل ۳۹۹ روستا و ۱۵ تیره عشایری است و از این شمار، انتخابات در ۴۶ روستا برای انتخاب پنج عضو شورا و در۳۵۳ روستا برای انتخاب ۳ عضو برگزار می‌شود.

 مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری بوشهر یادآور شد: براساس قانون ،شورای اسلامی در روستاهای تا ۱۵۰۰ نفر جمعیت سه عضو و در روستاهای بالای ۱۵۰۰ نفر پنج عضو داند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر