دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۷۱۶۲
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۴

فکرشهر: خبری که بیست و هشتم دی ماه در فضای رسانه‌ای بوشهر منتشر شد، از آنهایی است که درباره‌اش گفته می‌شود کوتاه بود و تاثیرگذار؛ "مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی پلمب شد"؛ اتفاق تلخی که پیش از این نیز ۲ بار تکرار شده بود و هنوز هم چاره نشده است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، مجتمع ۱۷ هزار متر مربعی ۹ دی که از سال ۷۷ برای بهره‌برداری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر واگذار شد را می‌توان خانه انجمن‌های هنری استان دانست، با ۲ سالن اجتماعات، پلاتوها، گالری و نگارخانه، سال‌هاست که محل برگزاری نمایشگاه‌های هنری و آیین‌های ملی و استانی، موزه فیلم و عکس بوشهر و میزبان کتابخانه عمومی عاشوری و مدرسه دخترانه هنرهای زیبا فاطمیه است.

با این همه، نخستین بار نیست که این مرکز مهر و موم می‌شود و در غیاب اقدامی اساسی، ماجرای پلمب آن با حکم قانونی مالک خصوصی، سریالی دنباله‌دار شده است؛ مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی یکبار سال ۹۰ و یکبار نیز درسال ۹۲ گرفتار رخداد مشابهی شد که در انتها –آنطور که گفته شد- با پا در میانی مسئولان استانی بازگشایی شد.

هر چند فرصت نزدیک به هشت ساله برای تعیین تکلیف قطعی مجتمع فرهنگی و هنری ۹ دی کافی به نظر می‌رسد اما از این فرصت استفاده نشده است تا امروز برای بار سوم شاهد پلمب آن از سوی مالک با حکم عالی‌ترین مرجع قضایی کشور یعنی دیوان عالی کشور باشیم.

این بار بیست و هشتم دی ماه و در شرایطی که انجمن‌های هنری در حال آماده‌سازی آثار برای برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی دهه فجر یا شرکت در جشنواره‌ها بودند، گالری‌ها، سالن‌های ضبط و پلاتوها تعطیل شد و دختران دانش‌آموز هنرستان هنرهای زیبا را در روزهای برگزاری امتحانات سرگردان کرد.

آنطور که محمدتقی ایرانی معاون سیاسی استاندار بوشهر به خبرنگار ایرنا گفت دیوان عالی کشور برای پرونده آقای محمد هاشمی بر ۳هزار و ۱۰۰ متر مربع حکم مالکیت صادر کرده است، اما هیاتی از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر موقعیت قرارگیری این متراژ بر روی نقشه را بررسی می‌کند.

روز غمگنانه خانه هنرمندان بوشهر

رئیس انجمن سینما جوانان استان بوشهر درباره روز پلمب این مرکز به خبرنگار ایرنا، گفت: انجمن‌ها هیچ اطلاع قبلی از این موضوع نداشتند، چون گالری سینما جوانان در این مرکز فعالیت می‌کند، با من تماس گرفته شد تا برای صورت جلسه به مجتمع ۹ دی بروم، جمعی از هنرمندان سایر انجمن‌ها و بخش حراست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشتند، در میان ناراحتی و غم عمیق هنرمندان، تا ظهر بخش‌های مختلف بازدید و صورت جلسه شد و مجتمع به صورت کامل پلمب شد.

عبدالرحمن برزگر ادامه داد: آن روز بعد از ظهر جمعی از هنرمندان مقابل مجتمع ۹ دی تجمع کردند و در نهایت من به نمایندگی از جامعه هنرمندان در نشستی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی استاندار، فرمانده انتظامی و محمد هاشمی شرکت کردم که در پایان مقرر شد مالک به طور موقت برای یک‌ماه اجازه بازگشایی مجتمع و فعالیت انجمن‌های هنری را در این مرکز بدهد.

اما به گفته او چون مالک خواستار مکتوب شدن و تعهد به بازگرداندن مجتمع پس از این تاریخ شد، این مهلت یک ماهه نیز محقق نشد تا همچنان درهای مجتمع فرهنگی و هنری شهر به روی هنرمندان و اهالی فرهنگ بسته بماند.

واکنش امام جمعه بوشهر به پلمب مجتمع فرهنگی هنری شهر

یکم بهمن ماه مساله تعطیلی اصلی‌ترین مرکز فرهنگی هنری شهر به خطبه‌های نماز جمعه نیز کشیده شد و آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری استان نیازمند تحول جدی است گفت: با وجود کمبود در این زمینه، برخی از مراکز موجود نیز معارض پیدا کرده و تعطیل می‌شوند که از مسئولان استان می خواهم در این زمینه تدبیر و مشکل را برطرف کنند.

امام جمعه بوشهر در ادامه تاکید کرد: انتظار می رود این مساله با رویکردی نوین تدبیر و مشکل برطرف شود.

اهالی فرهنگ و هنر بوشهر معتقدند امروز باید اقدامی اساسی یا تفاهم و مصالحه‌ای  در این زمینه صورت گیرد تا این مرکز به عنوان کانون فرهنگ و هنر استان به هنرمندان باز گردد. 

بازگشت خانه برای همیشه؛ مطالبه هنرمندان بوشهری

پلمب و حکم تخلیه مجتمع ۹ دی با طی کردن تمامی مراحل قانونی و اثبات مالکیت از سوی هاشمی صورت گرفته است و اهالی فرهنگ و هنر بوشهر معتقدند امروز باید اقدامی اساسی یا تفاهم و مصالحه‌ای  در این زمینه صورت گیرد تا این مرکز به عنوان کانون فرهنگ و هنر استان به هنرمندان باز گردد. 

به گفته رئیس انجمن سینما جوانان استان بوشهر هنرمندان می‌خواهند بدانند چرا مسئولان استان در همه این سال‌ها و در جریان شکایت مالک به وضعیت حقوقی این مجتمع رسیدگی نکرده اند؟ اکنون نیز لازم است وضعیت حقوقی مجتمع مشخص شود یا با برگزاری نشستی با مالک،  سرنوشت مجتمع بزرگ فرهنگی‌ هنری بوشهر را روشن کنند.

به اعتقاد برزگر و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر بوشهر، تعطیلی مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی برای چندمین بار در آستانه دهه فجر، توقف فعالیت انجن‌های هنری و برگزاری امتحانات دختران هنرستان هنرهای زیبای فاطمه زهرا در راهروهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شایسته نبود و لازم است برای رفع همیشگی این مشکل تصمیم‌گیری شود.

برزگر با  یادآوری حیات طولانی مدت این مرکز به عنوان محل فعالیت‌های هنری شهر، ادامه داد: ما در این مرکز هم مراسم تشییع هنرمندان بنام استان را برگزار کرده‌ایم و هم مراسم تجلیل و جشن تولد فعالان این عرصه؛ بنابراین شایسته است که فعالیت مدیران دوره‌های مختلف فرهنگ و ارشاد نیز به دور از هرگونه انفصال باشد و اقدامات انجام شده و نشده به مدیر بعد ارائه و گزارش شود.

رئیس انجمن موسیقی استان بوشهر نیز در این ارتباط اظهار کرد: سال‌هاست که با فعالیت انجمن‌های موسیقی، نمایشی، تجسمی، انجمن خوشنویسان و برگزاری رویدادهای ملی و استانی شاهد حیات فرهنگی و هنری در مجتمع ۹ دی بوده‌ایم.

حماسه حق‌پرست به ایرنا گفت: این مجتمع شاهد تولیدات ارزشمند اهالی فرهنگ و هنر استان در سالیان دراز بوده و شایسته و بایسته بوده است تا اسنادی که دچار ابهام بوده و مالکیت این مرکز پیگیری شود و به سرانجام برسد.

او معتقد است که رخدادی چنین، شایسته و خوشایند مرکز یک استان نیست و تنها به زیان هنرمندانی است که این مجتمع تنها محل فعالیت رسمی آنها است.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر: بر اساس رای هیات کارشناسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بوشهر این مجتمع منطبق بر پلاک ۱۷/۱  و خارج از حکم مالکیت صادر شده برای این پرونده است.

پلمب مجتمع ۹ دی ضربه سنگینی بر پیکر نحیف هنر استان

با توجه به کمبود شدید فضاهای فرهنگی و هنری در بوشهر، پلمب مجتمع ۹ دی ضربه سنگینی بر پیکر نحیف هنر استان است و بی شک فعالیت انجمن‌های هنری بوشهر را با وقفه و کاستی روبه رو می‌کند بنابراین تسریع در تعیین تکلیف حقوقی این مجتمع یا تفاهم با مالک برای بازگشایی سالن‌های ضبط و نمایش، پلاتوها، گالری، موزه فیلم و عکس و دفتر انجمن‌های هنری استان ضروری است.

معاون استاندار بوشهر ضمن انتقاد از عملکرد نامناسب متولیان در سال‌های گذشته، گفت: در حالی که مسئولان سال‌ها و در مقاطع مختلف فرصت پیگیری و دفاع داشتند، با بی تدبیری این فرصت از دست رفته و امروز این حکم قانونی از سوی دیوان عالی کشور صادر شده است.

ایرانی اظهار کرد: مدیران باید پاسخگوی ولی‌نعمتان خود در قبال این مکان عمومی مردم باشند.

او معتقد است که اکنون ( اگر حکم قطعی شود) اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برنامه خود را در این زمینه ارائه دهد تا مشخص شود با شرایط پیش‌آمده مجتمع فرهنگی و هنری چه سرنوشتی دارد.

معاون استاندار بوشهر ادامه داد: باید بحث و بررسی صورت گیرد تا در تفاهم با مالک یا برای او تهاتر صورت گیرد یا به نحوی دیگر مشکل رفع شود.

حالا شامگاه چهارشنبه گذشته و درست یک ماه پس از پلمب مجتمع ۹ دی بود که گفته شد مالک نام خود را بر تابلو سر در تالار لیان (سالن ۷۵۰ نفری این مجتمع) گذاشته است و پس از آن نیز از روی بام لیان اقدام به امحاء این تابلو کردند؛ بر اساس آخرین مشاهده خبرنگار ایرنا در روز گذشته تابلو تخریب شده محمد هاشمی بر سردر لیان باقی است و تابلو ساختمان فرهنگی هنری ۹ دی نیز تخریب شده است.


 تغییر تابلو تالار لیان در شامگاه چهارشنبه گذشته
اما چنانکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر پنجشنبه به ایرنا گفت: بر اساس رای هیات کارشناسی اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان بوشهر این مجتمع منطبق بر پلاک ۱۷/۱  و خارج از حکم مالکیت صادر شده برای این پرونده است.

عبدالرحیم افروغ گفت: رای مالکیت صادر شده در این پرونده برای شماره پلاک‌های ۱۳ الی ۱۵ است.

به گفته او پیش از این هجده بار محدوده مورد تعارض این پرونده کارشناسی شده و در بیشتر موارد رای به نفع اداره کل ارشاد بوده است و امروز برای نوزدهمین بار بررسی کارشناسی صورت گرفته و بر اساس نظر اداره ثبت اسناد مجتمع فرهنگی هنری در محدوده حکم مالکیت صادر شده قرار ندارد.

او ادامه داد: به رغم صدور نظر کارشناسی به نفع اداره کل ارشاد ، تاکنون قاضی اجرای احکام  از پذیرش و دستور فک پلمپ خودداری کرده است.

افروغ در ادامه با انتقاد از اقدام شب گذشته محمد هاشمی در تغییر تابلو سالن لیان، گفت: در حالی که هنوز پرونده نهایی نشده ، متاسفانه با سهل انگاری و عدم دقت متولیان پرونده، به اموال دولت خسارت وارد شده، تابلو مجتمع و لیان را تغییر داده و قفل ها شکانده شده و احتمال می‌رود اموال درون مجتمع نیز تخریب شده باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در نهایت اعلام کرد: با توجه به نظر هیات کارشناسی اداره ثبت اسناد و املاک بوشهر پیگیر فک پلمب و منتظر اقدام قاضی اجرای احکام برای اصلاح دستور قبلی هستیم.

روابط عمومی اداره کل دادگستری استان بوشهر دراین ارتباط گفت: هنوز پرونده در دست بررسی است و در روزهای آینده با قطعی شدن حکم اطلاع رسانی خواهد شد. 

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت‌وگو با محمد هاشمی بنا به شرایطی بی سرانجام ماند اما آنچه گفته می‌شود حاکی از این است که او (البته در صورت اثبات مالکیت قطعی) حاضر به حفظ این مکان به عنوان مجتمع فرهنگی هنری است.

در صورتی که اصلاح حکم صورت گیرد و اثبات شود که هاشمی و موکلانش بر مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی مالکیت ندارند، هنرمندان بوشهری به مجتمع میدان رئیسعلی باز خواهند گشت تا فعالیت خود را در مجتمع ۹ دی از سرگیرند و در ادامه این بنا به صورت قطعی تعیین تکلیف شود، اما در غیر این صورت و اثبات مالکیت خصوصی این بنا، تامین اعتبار مورد  نیاز برای خرید آن یا تهاتر به تنهایی از عهده اعتبارات استانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بر نمی‌آید و نیازمند تخصیص از منابع ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا خانمان دیرینه فرهنگ و هنر شهر به آنها بازگردد.

مردم و هنرمندان بوشهر خواستار پایان این ماجرای ناخوشایند هستند به نحوی که به تعبیر حماسه حق پرست، این پرونده "یکبار برا همیشه" پایان یابد.

مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر واقع در میدان رئیسعلی دلواری ۲۳ سال پیش، درست پس از اتمام اجرا برای بهره‌برداری فرهنگی و هنری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر واگذار شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر