دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: در شرق استان کرمان منطقه‌ای است که گنجینه‌ای گران‌بها در خود نهفته دارد، نخل‌های سر به فلک کشیده و استوار این دیار سخاوتمندانه یاقوت‌های خود را به آدمی عرضه می‌کنند.\n\n\n\nدر دل هر دانه خرما اکسیری شفابخش وجود دارد و به این امر با مراجعه به گفته‌های بزرگان دین و البته مراجع علمی نیز می‌توان پی برد و شاید همین سخنان تلنگری بود بر جان محمد امیرزاده سلجوقی که با ابتکار خود از دل این دانه کوچک، غذا دارویی تحت عنوان قهوه خرما استحصال کند.
کد خبر: ۱۶۶۷۲
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

فکرشهر: در شرق استان کرمان منطقه‌ای است که گنجینه‌ای گران‌بها در خود نهفته دارد، نخل‌های سر به فلک کشیده و استوار این دیار سخاوتمندانه یاقوت‌های خود را به آدمی عرضه می‌کنند.

\n\n

خرما

\n\n

در دل هر دانه خرما اکسیری شفابخش وجود دارد و به این امر با مراجعه به گفته‌های بزرگان دین و البته مراجع علمی نیز می‌توان پی برد و شاید همین سخنان تلنگری بود بر جان محمد امیرزاده سلجوقی که با ابتکار خود از دل این دانه کوچک، غذا دارویی تحت عنوان قهوه خرما استحصال کند.

\n\n

از اهالی هنر است اما از کودکی با دنیای گیاهان و خواص درمانی آن‌ها آشنایی داشته و دلیل این امر را مادربزرگی حکیم می‌داند که در زمان خود با گیاهان دارویی مرهمی بر دردهای بیماران می‌گذاشت.

\n\n

رموز درمانی شگفت‌انگیز خرما

\n\n

سلجوقی با عشق از معجزات نهفته در دل دانه‌های خرما سخن می‌گوید و آن‌ها را گنجینه‌ای می‌داند که کمتر موردتوجه قرارگرفته‌اند و معتقد است با فرآوری خرما و تولید محصولات متنوع می‌توان در راستای اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی شرق استان که گاهی دچار محرومیت است گامی اساسی برداشت.

\n\n

وی از تولید هفت نوع محصول شامل قهوه خرما، سرکه خرما، قاووت خرما، ترشی خرما، شهد خرما و عرق تارونه در کارگاهش خبر می‌دهد و با اشاره به خواص درمانی آن‌ها می‌گوید: گویی در دل این دانه کوچک دریایی از ناشناخته‌ها نهفته است و در حال حاضر در تلاش برای دستیابی به ۳۰ محصول دیگر هستیم.

\n\n

این مبتکر تولیدکننده قهوه خرما به خواص درمانی این گیاه دارو اشاره می‌کند و می‌گوید که افراد بسیاری از قهوه خرما استفاده کرده و اثرات مثبت آن را به‌ویژه بر روی دیابت مشاهده کرده‌اند.

\n\n

وی از پیگیری‌ها برای تشکیل کمپینی در این خصوص خبر می‌دهد و می‌افزاید: قصد داریم با گرد هم آوری افرادی که از این غذا دارو استفاده کرده‌اند اثرات مثبت آن را به جامعه معرفی کنیم.

\n\n

\n\n

سونامی دیابت در راه است

\n\n

سلجوقی هدف خود از تولید قهوه خرما را کمک به بیماران دیابتی و بهبود سلامت جامعه عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: آماری که از بیماران دیابتی اعلام می‌شود نگران‌کننده بوده و امروزه این بیماری در شهرها و روستاها جولان می‌دهد و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود به‌زودی شاهد بروز سونامی دیابت در کشور خواهیم بود.

\n\n

وی می‌گوید: به‌صورت تجربی ثابت‌شده است که استفاده از غذا داروی قهوه خرما راهی مؤثر، بی‌ضرر و ارزان‌قیمت برای درمان ۱۴ بیماری از جمله دیابت، بیماری‌های کلیوی، پروستات، ام‌اس و تسکین دندان‌درد است.

\n\n

سلجوقی با استناد به سخنان مصرف‌کنندگان قهوه خرما، می‌افزاید: به‌صورت تجربی ثابت‌شده است که با مصرف قهوه خرما قند خون فرد مبتلا به دیابت ۱۰ واحد کاهش پیدا می‌کند.

\n\n

از او در خصوص تأیید این محصول از سوی مراکز علمی سؤال می‌کنم که در پاسخ می‌گوید: با پزشکان متعددی در این زمینه در ارتباط هستیم و یک گروه دانشجویان پزشکی در تهران نیز در حال انجام کارهای مطالعاتی در این خصوص است.

\n\n

\n\n

مهر تأیید پزشکان طب سنتی بر خواص قهوه خرما

\n\n

وی می‌گوید: پزشکان طب سنتی قهوه خرما را تأیید کرده و برای درمان بیماران خود تجویز می‌کنند.

\n\n

«در حال تولید قهوه خرما با طعم‌های مختلف هستیم و برای این منظور باید گیاهانی را به این ترکیب اضافه کرد که از لحاظ خواص درمانی تضاد ایجاد نکرده و هم‌خوانی داشته باشند»، این را سلجوقی می‌گوید و می‌افزاید: در این خصوص در مرحله تست و آزمایش هستیم و در صورت حصول نتایج مثبت وارد مرحله تولید خواهیم شد.

\n\n

سلجوقی بابیان اینکه برای توسعه این صنعت نیازی به واردات ماشین‌آلات یا مواد اولیه از خارج از کشور نیست و تمامی لوازم موردنیاز در کشور موجود است، ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی این کارگاه که به‌زودی به شرکت تعاونی تحت عنوان «دندل کو» تبدیل خواهد شد برای ۱۰ نفر به‌طور مستقیم و ۲۰۰ نفر به‌طور غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده است.

\n\n

سلجوقی به رواج استفاده از تنقلات مضری چون پفک، چیپس، نوشابه و...اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: هدف ما از این اقدام تولید محصولاتی سالم و مفید است که بتواند جایگزین تنقلاتی شود که نه‌تنها فایده‌ای برای فرد ندارد بلکه به‌مرور زمان می‌تواند سلامتی آن‌ها را به مخاطره بیاندازد.

\n\n

سلجوقی می‌گوید: تمامی محصولات این کارگاه ارگانیک بوده و از نگهدارنده های طبیعی در آن‌ها استفاده می‌شود.

\n\n

وی از دریافت کد ارگانیک از مرکز تأیید صلاحیت ایران برای این محصولات خبر می‌دهد و می‌افزاید: محصولات تولیدشده از خرمای ارگانیک و باکیفیت تهیه می‌شود و خرماهایی که دچار ضایعه باشند در مرحله ابتدایی کار از چرخه تولید خارج می‌شوند.

\n\n

\n\n

غل و زنجیر بروکراسی اداری بر دست و پای تولیدکنندگان

\n\n

سلجوقی با انتقاد از بروکراسی اداری و وجود برخی قوانین مزاحم می‌گوید: برای اخذ کد بهداشتی این محصولات اقدام کرده‌ایم و منتظر طی مراحل اداری آن هستیم و مذاکراتی با مرکز بهداشت کرمان و معاونت غذا و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان صورت گرفته است.

\n\n

وی با اشاره به اینکه کارهای اداری گاه به‌قدری طولانی و خسته‌کننده است که روند کارهای تحقیقاتی و تولیدی کارگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد می‌افزاید: کارهای ثبت غذا داروی قهوه خرما در مرکز ثبت ابداعات و اختراعات انجام‌شده و در حال طی مراحل نهایی آن هستیم.

\n\n

سلجوقی ادامه می‌دهد: اکثر حمایت‌های مسئولان به‌صورت معرفی به مؤسسات مالی برای دریافت تسهیلات است که با توجه به طولانی بودن روند و احتمال عقب افتادن روند کاری ترجیح دادیم که از این تسهیلات استفاده نکنیم.

\n\n

وی از توزیع این محصولات در ۲۵ استان به‌صورت پایلوت خبر می‌دهد و می‌گوید: محصولات فرآوری خرما را می‌توان به‌عنوان چاشنی غذا، مکمل غذایی و غذا دارو مصرف کرد.

\n\n

وی معتقد است که داروهای شیمیایی موقتی و مسکن وار عمل می‌کنند و این در حالی است که داروهای گیاهی اثرات اورژانسی ندارند اما در درازمدت اثرات مفیدی از خود در بدن انسان بر جای می‌گذارند.

\n\n

\n\n

برگزاری نمایشگاه دیابت در کرمان

\n\n

سلجوقی به عرضه این محصولات در چندین نمایشگاه در سطح کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: در روز دیابت نیز نمایشگاهی در دانشکده فنی و علمی مرکز فیاض بخش با موضوع دیابت به مدت سه روز برگزار می‌شود.

\n\n

وی به بیان مراحل تهیه محصولات مختلف از خرما می‌پردازد و می‌گوید: ترشی خرما قبل از رسیدن محصول که در اصطلاح محلی به آن «کنگ» گفته می‌شود تهیه می‌شود، همچنین بعد از رسیدن میوه خرما آن‌ها را در ظروف خاص و زیر نور آفتاب در زمان خرماپزان قرار می‌دهند که در اثر درجه حرارت بالا و فشار خرما شهدی طبیعی و ناب استحصال می‌شود که ازنظر خواص با عسل طبیعی برابری می‌کند.

\n\n

سلجوقی ادامه می‌دهد: درنهایت هسته خرما برای تولید قهوه خرما و گوشت آن نیز برای تولید سرکه، شکلات و خشک‌کردن به کار گرفته می‌شود.

\n\n

کپی‌برداری‌های ناآگاه و محصولات بی‌کیفیت

\n\n

سلجوقی گلایه‌مند از افرادی که دست به کپی‌برداری از این محصولات می‌زنند، می‌گوید: قصد نداریم این محصولات تنها در انحصار ما باشد اما خواهان رقابت صحیحی هستیم که منجر به تولید محصولات باکیفیت شود، اما متأسفانه شاهدیم برخی با کپی‌برداری‌های ناآگاهانه دست به تولید محصولات بی‌کیفیت می‌زنند.

\n\n

این مبتکر ادامه می‌دهد: اطلاع داریم که برخی در ابوظبی، طبس، اصفهان، بوشهر و تبریز به دنبال تولید قهوه خرما هستند و با برخی از آن‌ها نیز در ارتباط بوده و تجربیات خود را در اختیارشان قرار داده‌ایم.

\n\n

\n\n

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در کرمان

\n\n

وی بابیان اینکه معتقدیم که همه اجزای خرما خواص درمانی ویژه دارد و تولید این محصولات از ایجاد ضایعات جلوگیری می‌کند، می‌افزاید: در اطراف بم بیش ۱۰۰ سردخانه وجود دارد که تعدادی از آن‌ها را می‌توان به کارگاه‌های صنایع تبدیلی خرما تبدیل کرد.

\n\n

سلجوقی ادامه می‌دهد: در حالی امکانات و سرمایه در سردخانه‌های بم صرف می‌شود که کشاورزان مجبورند بعد از گذشت مدتی خرمای تولیدشده را باقیمتی اندک در کنار خیابان به فروش برسانند و یا به‌عنوان خوراک دام مصرف کنند، درصورتی‌که تولید محصولات فرآوری شده می‌تواند راه گریزی از این مشکل باشد و با این کار دیگر چهره محرومیت از مناطق خرماخیز رفع خواهد شد.

\n\n

سن ابتلا به دیابت در ایران ۴۵ سال است

\n\n

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی کرمان نیز در گفتگو با مهر از حمایت این انجمن از شش هزار بیمار دیابتی خبر داده و می‌گوید: متأسفانه شاهد روند رو به رشد بیماری دیابت در جامعه هستیم.

\n\n

علی‌اصغر عباسی سن ابتلا به دیابت در ایران را ۴۵ سال عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید برای پیشگیری از بروز این بیماری اقدامی اساسی انجام داد و با آگاه‌سازی جامعه و آموزش از روند رو به رشد آن جلوگیری کرد.

\n\n

وی ادامه داد: دیابت تنها یک بیماری نیست چراکه با پیشرفت آن می‌تواند دیگر ارگان‌های بدن را نیز درگیر کرده و منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیوی، نابینایی شود.

\n\n

عباسی یادآور می‌شود: استرس، تغذیه، فعالیت‌های جسمی در بروز بیماری دیابت تأثیرگذار هستند.

\n\n

وی با اشاره به ارائه خدمات رایگان توسط این انجمن، خواستار حمایت بیشتر مسئولین از نهادهای غیردولتی شد.

\n\n

ایجاد صنایع فرآوری خرما می‌تواند گامی موثر در راستای رونق بخش کشاورزی و همچنین اقتصاد منطقه باشد و این امر توجه بیشتر مسئولان امر و حمایت از تولیدکنندگان را می‌طلبد.

\n\n

توضیح:

\n\n

انتشار این گزارش با رویکرد حمایت و توسعه کارآفرینی در استان صورت پذیرفته است. بدیهی است تأیید دستاوردهای پزشکی اشاره شده، نیازمند تأیید مراجع ذیصلاح و مرتبط بوده و انتشار این گزارش به معنی تأیید آن نیست.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر