يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: انتشار تراکنش‌های حساب‌های یک موسسه خیریه، تبلیغی، سیاسی و مدعی کار در حوزه مهدویت در آستانه انتخابات مجلس مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. در آن روز‌ها لیست واریز‌ها و برداشت‌های موسسه مصاف ایرانیان یا همان حساب‌های علی‌اکبر رائفی‌پور و اعضای خانواده‌اش جنجال به پا کرده و...
کد خبر: ۲۰۰۷۰۹۸
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸

فکرشهر: مشرق نوشت: انتشار تراکنش‌های حساب‌های یک موسسه خیریه، تبلیغی، سیاسی و مدعی کار در حوزه مهدویت در آستانه انتخابات مجلس مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفت. در آن روز‌ها لیست واریز‌ها و برداشت‌های موسسه مصاف ایرانیان یا همان حساب‌های علی‌اکبر رائفی‌پور و اعضای خانواده‌اش جنجال به پا کرده و بسیاری از خود می‌پرسیدند که این تراکنش‌ها با چه مجوزی در فضای مجازی پخش‌شده و از آن مهم‌تر آن‌که این پول‌های میلیاردی در کجا و با چه اهدافی خرج شده است؟ ازجمله آنکه یک فعال رسانه‌ای با انتشار این اسناد خطاب به گرداننده موسسه مصاف از او سؤال کرد که ده‌ها میلیارد تومان پول به‌حساب این موسسه آمده و خیلی زود نیز برداشت‌شده است، این پرداختی‌ها بر اساس کدام معیار و طبق چه فاکتور‌هایی صورت گرفته است؟

البته پس از دست‌به‌دست شدن لیست حساب‌های مصاف در فضای مجازی رائفی پورخیلی زود به میدان آمده و با انتشار ویدئویی و انجام چند جمع و تفریق سعی کرد به اتهامات منتشرشده پاسخ داده و به تعبیر خودش شفاف‌سازی کند. رائفی‌پور شرح داد که این مبالغ اغلب هدایا و نذوراتی است که به‌حساب موسسه واریزشده و مبلغی از آن خرج امورات داخلی و برخی دیگر صرف امور خیریه می‌شود.

رائفی‌پور در پاسخ‌های خود گفته بود که موسسه مصاف، یک‌نهاد شخصی بوده و از این‌که برخی افراد اطلاعات حساب‌های موسسه او را افشا کرده‌اند به‌شدت انتقاد کرد. رائفی‌پور در طول مدت‌زمان پر کردن این ویدئو مکرراً تأکید کرده بود که، چون در قبال پول‌هایی که خیرین به‌حساب موسسه شخصی وی برای فعالیت‌های عام‌المنفعه می‌پردازند، احساس مسئولیت شرعی می‌کند و خودش هم حسابداری خوانده است، دقت بسیار زیادی دارد که حتی یک ریال درجایی جز نیت شرعی خیرین صرف نشود!

این سخنران و فعال رسانه‌ای گفته بود که اگر کسی پول داده که برای اربعین برنج خریداری شود، آن پول را تا رسیدن اربعین نگه می‌دارند و جای دیگری خرج نمی‌کنند تا مبادا خلاف شرعی رخ بدهد.

تبدیل یک موسسه تبلیغاتی به حزب سیاسی در شب انتخابات/ حاشیه‌های مالی مصاف چیست؟

موسسه مصاف در سال‌های گذشته معروف به انجام فعالیت‌های تبلیغی بوده و حتی برای ترویج تفکراتش مدرسه‌ای نیز راه انداخته بود، اما در یک سال گذشته پا را فراتر گذاشته و سعی کرد با تکیه بر قدرت مالی و تبلیغات سنگین رسانه‌ای از فرصت به‌دست‌آمده به‌خوبی استفاده کرده و تبدیل به یک «حزب سیاسی» شود.

رائفی‌پور تمایل داشت یک‌شبه ره صدساله را رفته و پله‌های سیاست را دوتایکی بالا برود، این برای رسیدن به این آرزوی بزرگ آن‌چنان در نقش خود فرورفته بود که در شب انتخابات مجلس لیست مستقل داده و حتی نامزد‌های حزبش را مکلف می‌کرد رو به دوربین نشسته و مرام‌نامه‌ای را از روی یک کاغذ بخوانند؛ همین مسئله باعث شده بود که بسیاری از همکاری مشترک سیاسی با مصافی‌ها سر باز زده و حاضر نشوند زیر بار بازی این گروه سیاسی خاص بروند.

در همان روز‌هایی که بازار سیاسی رائفی‌پوری‌ها در فضای مجازی به‌ویژه چند پیام‌رسان داخلی داغ بود این شبهه به وجود آمد که هزینه‌های تبلیغاتی لیست موسسه مصاف معروف به «صبح ایران» را چه کسی پرداخت کرده و چگونه این جریان توانسته است خود را به رقابت‌های پرتنش سیاسی برساند.

رائفی‌پور برای این سؤال نیز پاسخی جالب‌توجه داشته و برای اثبات دقت‌اش در هزینه کرد موسسه مصاف گفت که در شب‌های انتخابات، نیرو‌های موسسه که کار انتخاباتی می‌کردند، اما از پول موسسه شام نخوردند و از جای دیگری هزینه شام آن‌ها حساب شد! رئیس مصاف البته نگفته بود که منظورش از جای دیگر کجاست و چه کسی حاضرشده است زیر بار ریسک همکاری با یک گروه سیاسی تازه تأسیس و بدون نام و نشان برود.

رائفی‌پور به‌شدت تلاش دارد جریان مالی اطراف موسسه‌اش را شفاف بخواند، او که دستی بالا در بیان جملات در هم‌پیوسته دارد در واکنش به لیست تراکنش‌های مالی مصاف می‌گوید:

«خسن و خسین دختران معاویه! درحالی‌که نه خسن و خسین بودند و نه دختر؛ بلکه پسر و بچه‌های امیرالمؤمنین بودند، ۱۰۰ میلیارد را چطور بیان کردند؟ اصلاً اعداد این نیست و مخدوش است، این چه‌کار غیرقانونی است که صورت گرفته؟! روز قبل آن نیز حساب بانکی یک نفر پخش می‌شود؛ چرا هرکسی که منتقد شما است، حساب آن را پخش می‌کنید؟! شما چه کسی هستید که دسترسی در این سطح دارید؟ آن‌هم دسترسی به چند بانک!»

رئیس موسسه مصاف در پاسخ به‌تمامی شبهات تنها به همین جمله بسنده کرده بود که پول‌های موسسه را خیرین می‌دهند و محل مصرف هرکدام از اعانه‌ها نیز مشخص است و درعین‌حال می‌گوید که آماده شفاف‌سازی است.

طبق آنچه در اسناد منتشره آمده، موسسه مصاف پول‌های قابل‌توجهی به‌حساب افراد خاصی واریز کرده است که برخی از آن‌ها کارمندان همین موسسه مصاف بوده و برخی دیگر نیز فعالان مجازی شناخته‌شده‌ای هستند؛ همین موضوع باعث شد تا در نامه هیئت تحقیق و تفحص، از تراکنش‌های موسسه به عنوان تراکنش‌های مشکوک و دارای ابهام با مصارف نامشخص یاد شود.

بر اساس استخراج صورت گرفته از این موسسه نزدیک ۱۴ میلیارد تومان به‌حساب امیرحسین رائفی پور (برادر علی اکبر رائفی پور) واریزشده است. در صورت‌های مالی، خواهر رائفی‌پور نیز از این تراکنش‌های مبهم و مشکوک داشته و مبالغی به‌حساب این شخص نیز واریزشده است. همچنین افرادی دیگر نیز نامشان در میان لیست واریزی‌ها و برداشتی‌های مصاف وجود دارد که در فضای مجازی فعال بوده و هرکدام به‌نوعی با موسسه مصاف و شخص رائفی‌پور ارتباط دارند.

پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/ سرنوشت نامشخص ۸ میلیارد تومان برداشت نقدی از حساب مصاف/ موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟

پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/ سرنوشت نامشخص ۸ میلیارد تومان برداشت نقدی از حساب مصاف/ موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟

چه کسی جزئیات حساب‌های موسسه رائفی‌پور را منتشر کرده است؟

رائفی‌پور روی این نکته پافشاری دارد که جریانی کاملاً «سیاسی» حساب‌های او را لو داده و این سؤال را مطرح کرد که چرا باید در شب دور دوم انتخابات منتشر شود؟

این طرح سؤال باعث شد تا پای بانک مرکزی نیز به ماجرا بازشده و اعلام کند که با تشکیل جلسه‌ای فوری با حضور معاونین و مدیران مربوطه و ضمن اطلاع به مدیران موسسه مذکور و تأکید بر اینکه صیانت و حفاظت از حساب‌ها، سپرده‌ها و تراکنش‌های بانکی افراد و مؤسسات، از وظایف اصلی بانک‌های عامل محسوب می‌شود.

رئیس بانک مرکزی به معاونین فناوری‌های نوین، حقوقی و رئیس مرکز حراست بانک مرکزی دستور داد ضمن بررسی دقیق ابعاد فنی چگونگی دسترسی و انتشار اطلاعات مالی این موسسه، گزارش کاملی از این موضوع و افراد ذی‌ربط به قید فوریت تهیه و ارائه کنند.

در آن روز که اطلاعیه بانک مرکزی منتشر شد برخی رسانه‌ها به این موضوع اشاره کردند که آیا واقعاً حساب‌های مصاف به‌صورت غیرقانونی و باهدف تسویه‌حساب سیاسی منتشرشده است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که این جزئیاات حساب پیوست طرح تحقیق و تفحصی است که توسط مجلس شورای اسلامی از بانک‌های دولتی صورت گرفته و بر اساس آن تبادلات بانکی موسسه مصاف که به‌عنوان یک موسسه خیریه ثبت‌شده نیز مورد بررسی قرارگرفته است.

این گزارش در تاریخ دهم اردیبهشت‌ماه جاری در اختیار دادستان تهران همراه با پیوست‌های آن قرار گرفته و درواقع فهرست تراکنش‌های مصاف همان پیوستی است که کمیته تحقیق و تفحص از بانک‌ها در اختیار قوه قضائیه قرار داده‌اند.

بررسی‌های شگفت‌انگیز از واریزی‌ها و برداشتی‌های موسسه مصاف ایرانیان

بررسی تحقیق و تفحص مجلس و گزارش آن به دادستانی نتایج جالب‌توجهی دارد، در این گزارش قید شده است که موسسه مصاف ایرانیان در چندین بانک صادرات و ملی دارای حساب بوده و تحت عنوان جمع‌آوری نذورات و هدایا افتتاح حساب‌شده است البته این موسسه حساب دیگری نیز با عنوان پویش میعاد مهر مهدوی نیز در بانک رسالت و حساب دیگری در بانک پاسارگاد در اختیار داشته و که اطلاعات آن در گزارش تحقیق و تفحص مجلس درج نشده است. این حساب‌ها اغلب به نام موسسه مصاف، شخص علی‌اکبر رائفی‌پور و یا برادر و خواهر رائفی‌پور افتتاح‌شده است.

بررسی حساب‌های این موسسه نتایج شگفت‌انگیزی دارد، دریک نگاه ابتدایی مشخص می‌شود که شخص علی‌اکبر رائفی‌پور گردش بالای بانکی خاصی نداشته و تنها ۶۶ میلیون تومان دریکی از حساب‌هایش موجودی دارد، اما بررسی شماره‌حساب مربوط به خواهر رئیس مصاف (ندا رائفی‌پور) حکایت از آن دارد که نزدیک به یک میلیارد موجودی داشته و حتی پدر رائفی‌پور‌ها هم دریکی از حساب‌هایش نزدیک به یک میلیارد و ششصد میلیون تومان موجودی حساب دارد!

پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/ سرنوشت نامشخص ۸ میلیارد تومان برداشت نقدی از حساب مصاف/ موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟

همچنین بر اساس گزارش ارائه‌شده به دادستانی تهران موسسه مصاف ۴ حساب رسمی نیز در سه بانک صادرات، ملی و سپه داشته که با درج عنوان جمع‌آوری نذورات و هدایا افتتاح‌شده است. بررسی تراکنش‌های موسسه مصاف در شماره‌حساب بانک صادرات تحت عنوان نذورات مردمی نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان جمع‌آوری‌شده، اما برخلاف اساسنامه مؤسسات خیریه محل هزینه کرد آن هیچ‌گاه اعلام‌نشده است.

بررسی واریزی‌های مصاف نیز در این گزارش نکات قابل تاملی دارد، از جمله آنکه نزدیک به ۴۸ نفر به‌صورت شبکه‌ای مبالغی بیش از حدود ۱۰۰ میلیون تومان به بالا به‌حساب مصاف در بانک صادرات پول واریز کرده‌اند که تعداد آن‌ها به ۴۸ نفر می‌رسد. این افراد درمجموع ۸ میلیارد و پانصد میلیون تومان به‌حساب مصافی‌ها پول ریخته‌اند. همچنین در همین بازه زمانی ۳۰ میلیارد تومان نیز به‌حساب مصاف در بانک ملی پول واریزشده است.

اما در برابر واریزی‌ها به‌حساب مصافی‌ها، برداشت از حساب‌های آن نیز نکات مهمی در خود دارد. طبق گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌ها، نزدیک به ۹۲ نفر بیش از ۱۰۰ میلیون تومان از حساب مصاف برداشت کرده‌اند (به‌حساب آن‌ها واریزشده) که این عدد درمجموع به ۳۷ میلیارد تومان می‌رسد! در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دریافتی‌هایی که به‌صورت عرفی از مصاف برداشت کرده‌اند مانند مواردی، چون حقوق و دستمزد صرف‌نظر شده است، همچنین نسبت‌های خانوادگی نیز جداسازی شده است.

پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/ سرنوشت نامشخص ۸ میلیارد تومان برداشت نقدی از حساب مصاف/ موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟


تحلیل حساب‌های خانوادگی این هشت نفر با عنوان خیریه!

بررسی حساب‌های موسسه مصاف و نیز گزارش هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها از موسسه مصاف یک نام قابل‌توجه دارد، به نظر می‌رسد که امیرحسین رائفی‌پور برادر رئیس مصاف چهره اصلی در حساب‌وکتاب‌های این موسسه محسوب می‌شود، امیرحسین رائفی‌پور عضو هیات مدیر مصاف بوده و به وکالت از علی اکبر رائفی‌پور (برادرش) صاحب حساب اصلی این موسسه است.

درحالی‌که مبالغ واریزی به‌حساب موسسه مصاف فقط باید صرف امور خیریه شود و امکان استفاده شخصی از آن وجود ندارد، اما بررسی دقیق تراکنش‌های متعلق به موسسه مصاف نادرست بودن این ماجرا را مشخص می‌کند. بر اساس اسناد ارائه‌شده به دادستانی تهران و درج‌شده در پیوست گزارش مجلس برخی افراد خاص که (نزدیک به هشت نفر) تراکنش‌های مشکوکی با موسسه مصاف داشته و در یک فقره یک ۱.۴ میلیارد تومان از حساب مصاف به‌حساب شخصی منتقل‌شده است.

اما آنچه برای گروه تحقیق و تفحص جالب بوده آن است که همین ۸ نفر مجدداً در تراکنش‌های حساب متعلق به امیرحسین رائفی‌پور نیز حضورداشته و از مبالغی، چون یک تا ۲.۷ میلیارد تومان به‌حساب او واریز کرده‌اند. در این گزارش قیدشده است که نزدیک به ۱۴ میلیارد تومان به‌حساب امیرحسین رائفی‌پور منتقل‌شده که تنها ۵۰۰ میلیون آن مستقیم از حساب موسسه مصاف بوده که احتمالاً این مبلغ ناچیز صرف پرداخت حقوق و دستمزد و امور اداری شده است، همچنین ۴۹۰۰ تراکنش نیز از حساب برادر رئیس مصاف به سایر حساب‌ها صورت گرفته است این معدل بالای جابه‌جایی علائمی خاص در خود دارد و حکایت از جابه‌جایی مداوم مبالغ در حساب‌های متعدد دارد تا تحلیل حسابرسی را سخت کند.

خروج ۸ میلیارد تومان از حساب مصاف به صورت نقدی!

در نتیجه‌گیری گزارش هیئت تحقیق و تفحص از مصاف به این موضوع مهم اشاره‌شده است که نوعی پول‌شویی از حساب‌های حقوقی مصاف که همان هدایا و نذورات مردمی بوده به‌حساب شخصی امیرحسین رائفی‌پور صورت گرفته است و برادر مدیر مصاف تنها واسطه این جابه‌جایی‌ها است!

موسسه مصاف ایرانیان در حالی حدود ۵۰ میلیارد تومان دریافتی تحت عنوان هدایا و نذورات داشته که تاکنون علی‌اکبر رائفی‌پور گزارش دقیقی (جز ویدئو منتشرشده در فضای مجازی) درباره آن نداده و به عبارتی اسناد حسابرسی آن منتشرنشده و تنها بیش از چند خط پیام اینترنتی نبوده است، این درحالی‌که است که دریافتی موسسه مصاف سرمایه شخصی یا خانوادگی مؤسسین آن نبوده بلکه متعلق به مردم و منابع عمومی است و باید تحت نظارت مرجع صادرکننده مجوز موسسه مورداستفاده قرار گیرد و رعایت قوانین پول‌شویی در آن الزامی است.

درحالی‌که بررسی حساب‌های موسسه مصاف نشان می‌دهد که مبالغ واریزی مردمی که به‌عنوان هدایا و نذورات به دست مؤسسین آن رسیده بدون اجازه صاحبان نذر در چند حساب شخصی جابه‌جاشده بدون آنکه منبع مخارج آن مشخص گردد، از نگاه هیئت تحقیق و تفحص مجلس از بانک‌ها این تبادلات شائبه نوعی پول‌شویی را برجسته می‌سازد، به‌عنوان نمونه در یک فقره ۸ میلیارد تومان از حساب موسسه مصاف به‌صورت نقدی از بانک دریافت شده و به‌حساب امیرحسین رائفی‌پور نشسته است و مشخص نیست پس‌ازآن در اختیار چه افرادی قرارگرفته و یا آنکه صرف چه اموری شده است!

در گزارش هیئت تحقیق و تفحص به این نکته مهم نیز اشاره‌شده است که مصاف در بانک‌های رسالت و پاسارگاد نیز حساب دارد که در گزارش نهایی به دلیل عدم همکاری این بانک‌ها قید نشده است که می‌تواند در بررسی نهایی قوه قضائیه به این حساب‌ها نیز دسترسی پیدا کرد.

تأکید مکرر هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌ها درباره حساب‌های موسسه مصاف روی یک نکته تمرکز اساسی دارد، در این گزارش در چندین نوبت قیدشده است که جابه‌جایی‌های مکرر صورت گرفته از حساب‌های حقوقی به شخصی شائبه پول‌شویی دارد، رائفی‌پور در طول کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود که کمتر از یک میلیارد تومان خرج تبلیغات انتخاباتی خود در تمامی کشور کرده است.

در همان زمان برخی آگاهان معتقد بودند که این عدد با واقعیت فاصله فراوان دارد، تبدیل موسسه مصاف به یک حزب سیاسی مبهم و عبور از اساسنامه توجه بسیاری را در نهاد‌های مختلف به خود جلب کرده است، مصاف در مصادف شدن با حوادث سیاسی موردتوجه قرار دارد، تنها مسیر پیش روی آن‌ها در این آوردگاه، شفافیت است!

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر