دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۹۴۲۳
شنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۶

فکرشهر: معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: منابع آب زیرزمینی این استان در حالت بحرانی قرار دارد و برون رفت از از وضعیت نیازمند عزم همگانی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، عبدالطیف عباسی‌نژاد در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سفره‌های آب زیرزمینی در محدوده‌های مطالعاتی با یکدیگر در ارتباط هستند و همین موضوع، دشت‌ها را از نظر حجم آب قابل برداشت در محدودیت قرار می‌دهد.

عباسی‌نژاد ادامه داد: از سوی دیگر کمبود بارندگی و خالی شدن آبخوان‌ها موجب فشرده شدن لایه‌های زیرین زمین و در نتیجه کاهش توان ذخیره‌سازی آب‌های زیرزمینی می‌شود.

وی برخورد قاطع با تخلفات در عرصه حفاری غیرمجاز را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: سال قبل ۲۳۰ حلقه چاه آب غیرمجاز با صدور احکام قضایی مسدود شد و همچنین ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات حفاری چاه توقیف شده است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: تاسیسات آبی نیاز به نگهداری فنی و مستمر دارد و این امر باعث افزایش عمر مفید و بازدهی آبیاری می‌شود.

وی عنوان کرد: لایروبی زهکش‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی دشتستان که پس از بیست سال انجام شده از جمله این اقدامات است.

عباسی نژاد گفت:سد رئیسعلی دلواری دشتستان با ظرفیت ذخیره ۶۹۵ میلیون مترمکعب در حال حاضر میزان ذخیره آب آن ۴۵ درصد است.

وی افزود: با اقدامات مدیریت مخزن و تلاش در فرآیند افزایش بهره‌وری آب، تمام دوره‌های آبیاری بر اساس تقویم تعیین شده انجام شده است، اما برای سال آبی جدید نیازمند وقوع بارندگی‌های موثر هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر یادآور شد: مخزن ذخیره آب سد ارغون "کلمه" دشتستان تقریبا پر است و میزان ذخیره آب سد تنگ‌ارم نیز ۷۰ درصد است.

عباسی نژاد تصریح کرد: سد خاییز مهم‌ترین منبع تامین آب تخیلات تنگستان به‌دلیل بارش نامناسب باران در زمستان گذشته، وضعیت ذخیره آب خوبی ندارد.

وی عامل مهم کاهش ذخیره آب مخازن زیرزمینی استان بوشهر را استفاده بی‌رویه و کاهش بارندگی اعلام کرد و گفت: در بخش شرب با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، در تلاش برای تامین آب هستیم، اما در بخش کشاورزی به دلیل محدودیت شدید و خشکسالی‌های متوالی، نیازمند همراهی و همکاری کشاورزان هستیم.

وی اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات مهمی در توسعه تاسیسات آبی استان بوشهر انجام شده و طرح‌های متعددی در زمینه کنترل، ذخیره‌سازی و انتقال آب به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ادامه داد: در این مدت سدها، بندها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و ایستگاه‌های تقویت فشار متعددی به بهره‌برداری رسیده است که سد رئیسعلی دلواری به عنوان بزرگترین سازه آبی استان به‌طور متوسط سالانه بیش از ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب را ذخیره و به بخش کشاورزی و شرب تحویل می‌دهد.

وی تصریح کرد: در صورت نبود این سد تمامی سیلاب‌های زمستانه از دسترس خارج می‌شد و به دریا می‌ریخت و منبعی برای تامین آب زیست محیطی و آبیاری شبکه شبانکاره و آبپخش در فصل تابستان وجود نداشت.

عباسی‌نژاد با اشاره به اینکه سد ارغون کلمه به طور کامل آبگیری شده است، اضافه کرد: با تکمیل خط انتقال، از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی مردم منطقه استفاده می‌شود.

وی سدهای خاییز و باهوش را ۲ طرح مهم تامین آب کشاورزی در شهرستان تنگستان دانست و گفت: با بهره‌برداری از سد خاییز در سال ۱۴۰۱، شبکه آبیاری اهرم با قدمت ۱۴۰ سال از موهبت آب پایدار برخوردار شد و در زمان حاضر سد دیگری به نام سد باهوش در بالادست این شبکه حال ساخت است تا مشکلات تامین آب این شبکه به صورت کامل رفع شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد باغان را دیگر سد مهم استان معرفی کرد و افزود: این سد ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که آب آن با ساخت خط انتقال در بخش صنعت، کشاورزی و شرب منطقه دشتی و جم استفاده و فشار از منابع آب زیرزمینی منطقه برداشته خواهد شد.

عباسی‌نژاد افزود: بند بصری نیز یکی از سازه‌های تقسیم کننده آب بر روی رودخانه حله است و با توجه به لایروبی نشدن و کاهش عمر مفید آن، این سازه در سال گذشته مدرن‌سازی و احیا شد.

وی اضافه کرد: در شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله نیز عملیات لایروبی به‌طول بیش از ۶۰ کیلومتر انجام شد تا در زمان رهاسازی آب، شاهد تقسیم بهتر و عادلانه در زمینه توزیع آب باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم در حوزه نگهداری و بهره‌برداری از تاسیسات آبی، تجهیز، ارتقا و آماده‌سازی دوباره تاسیسات هیدرومکانیکال و ابزار دقیق سدهاست که با توجه به شروع بهره‌برداری از سد رییسعلی دلواری از دهه هشتاد، تاسیسات این سد ارتقا و بهسازی شدند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر