فکرشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر گفت: تاکنون موافقتنامهای برای تقاطع ورودی برازجان از سمت شیراز مبادله نشده و جلسات مشخصی در این خصوص در دوره مسوولیت فعلی برگزار نشده است.
«فرزاد رستمی» در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره آخرین وضعیت پروژههای راهسازی و آسفالت شهرستان دشتستان اظهارداشت: در تشریح آخرین اقدامات حوزه راه و عمران شهرستان دشتستان، به پروژههای متعددی در بخش تعریض، زیرسازی، روسازی و روکش آسفالت محورهای ارتباطی و ورودی شهرها میتوان اشاره کرد.
وی توضیح داد: تعریض محور سمیعا در کنار اقدامات مربوط به دهیاری در حال انجام است، همچنین زیرسازی و آسفالت داخل سمیعا در مراحل روسازی قرار دارد. محور لایپه نیز به همین صورت در مرحله روسازی است. در ادامه، روکش آسفالت باند مسیر به سمت خلیفهای به شبانکاره انجام شده و روکش آسفالت بلوار شمالی دالکی در یک لاین اجرا شده که لاین دیگر آن نیز در دست اقدام قرار دارد.
رستمی گفت: از دیگر پروژهها میتوان به محور سربست، جتوط و سعدآباد، پل درودگاه و تعریض و بهسازی راه ورودی درودگاه اشاره کرد. همچنین محور وحدتیه ـ سعدآباد، محور سرکره ـ نینیزک، محور نمازگاه ـ تنگارم، محور کلمه ـ نینیزک، سهراهی طلحه، محور کلمه ـ بوشکان، روکش آسفالت سهراهی بوشکان، بلوار ورودی بوشکان، بلوار ورودی تنگارم و روکشهای آسفالت ورودی های شهر برازجان اشاره کرد که در دستور کار قرار دارند.
وی ادامه داد: پروژههای سمیعا، لایپه و سربست در حال اجرا هستند. جاده سعدآباد عمدتاً آسفالت شده و بخش باقیمانده آن خاکریزی شده که تلاش میشود تا دهه فجر به بهرهبرداری برسد. محور وحدتیه ـ سعدآباد نیز در دست بهسازی است و برنامهریزی داریم ۵ کیلومتر فعلی را تا دهه فجر برسانیم و ٣ کیلومتر نیز مطالعات آن انجام شده است و محور آبپخش ـ حله آسفالت شده که برنامه افتتاح آن برای دهه فجر پیشبینی شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر درباره پل درودگاه نیز گفت: در خصوص پل درودگاه این پروژه از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است؛ سرستونها اجرا و شاهتیرها تکمیل شده، اما به دلیل بارندگی، امکان اجرای پلتفرم وجود نداشته و پس از بهبود شرایط جوی عملیات ادامه خواهد یافت. عمده کار پل انجام شده و تمرکز باقیمانده بر اجرای سقف پل است. همچنین راه اتصالی درودگاه به طول سه کیلومتر در دست اجراست که یک و نیم کیلومتر آن روسازی شده و یک و نیم کیلومتر دیگر در مرحله زیرسازی قرار دارد و همزمان با افتتاح پل به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی بیان داشت: در بخش روکشهای آسفالتی نیز برخی پروژهها دارای قرارداد جدید هستند. از جمله خروجی برازجان به سمت بوشهر که با عنوان آسفالت حفاظتی شناخته میشود و به دلیل بارندگی، عملیات متوقف شده، اما پیشبینی شده کل مسیر ۱۰ کیلومتری به صورت اسلاری سیل اجرا شود و با بهبود شرایط جوی عملیات از سر گرفته خواهد شد.
فرزاد رستمی در ادامه پاسخ به «فکرشهر»، به موضوع ورودی شهر برازجان پرداخت و گفت: تقاطع غیرهمسطح ورودی برازجان از سمت دالکی در سالهای ۱۳۸۴ یا ۱۳۸۵ توسط اداره کل راه و ترابری سابق ساخته شده و پس از آن، درخواستهای مختلفی از سوی مردم مطرح بوده که برخی از آنها امکان اجرایی نداشته است. از جمله درخواست تخریب کامل تقاطع و احداث تقاطع جدید که حتی در زمان مسوولیتهای پیشین نیز امکان اجرای آن وجود نداشته است. در این سالها اقدامات مختلفی در حوزه ایمنسازی، جداسازی مسیرها، مدیریت ترافیک و بررسی ساخت لوپ انجام شده، اما برخی مخالفتها با اجرای لوپ وجود داشته است. همچنین موضوع هدایت ترافیک به داخل شهر مطرح شده که با فلسفه احداث کمربندی همخوانی نداشته است.

وی ادامه داد: در خصوص طرحهای پیشنهادی دیگر از جمله خیابان حدفاصل کارخانه سیمان تا تقاطع ورودی برازجان نیز این موضوع در حال حاضر در حوزه اختیارات مجموعه حاضر نیست و ساخت یک تقاطع جدید حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با توجه به تعدد پروژههای اولویتدار در دشتستان، مقرر شده ابتدا سایر پروژهها به سرانجام برسند و این موضوع در پروژههای آتی شهرستان بررسی شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان بوشهر در پاسخ به «فکرشهر» درباره اخبار منتشرشده پیرامون طرح بهسازی و ایمنسازی ورودی برازجان، توضیح داد: برای آغاز هر پروژه، مبادله موافقتنامه و طی مراحل قانونی از جمله کمیسیون ماده ۲۳ الزامی است و تاکنون موافقتنامهای برای تقاطع ورودی برازجان از سمت شیراز مبادله نشده و جلسات مشخصی در این خصوص در دوره مسوولیت فعلی برگزار نشده است.
رستمی درباره محور نمازگاه ـ تنگارم نیز بیان داشت: برای حدود ۱۱ کیلومتر قرارداد وجود دارد. گردنه مشهور به نارمنج عمدتاً آسفالت شده و بخش باقیمانده آن نیز تا دهه فجر آسفالت خواهد شد. همچنین ۱.۳ کیلومتر ابتدای مسیر دارای تخصیص اعتبار است که در صورت ابلاغ، پیش از دهه فجر اجرا خواهد شد و با حذف گردنه نارمنج، یکی از نقاط حادثهخیز این محور برطرف میشود.
وی ادامه داد: بلوار ورودی شهر تنگارم به صورت مشارکتی با شهرداری در حال اجراست؛ مناقصه آسفالت انجام شده و پس از تکمیل زیرسازی توسط شهرداری، عملیات آسفالت آغاز خواهد شد. اسلاری سیل حدفاصل دهرود تا تنگارم نیز قرارداد شده و کلنگزنی آن دهه فجر انجام میشود. در ورودی شهر بوشکان نیز، آسفالت بلوار با مشارکت شهرداری اجرا شده و مسیر سهراهی بوشکان تا پل چنی به طور کامل روکش آسفالت شده است.
او گفت: در محور کلمه ـ نینیزک و کلمه به سمت بوشکان نیز پس از سه مرحله مناقصه، پیمانکار مشخص شده و قرارداد در حال انعقاد است که شامل روکش آسفالت و تعریض محور میشود. محور سرکره ـ نینیزک نیز پیمانکار آن مشخص شده و عملیات اجرایی بهزودی آغاز خواهد شد و کلنگزنی آن برای دهه فجر برنامهریزی شده است.