فکرشهر: نتایج آزمون تیمز سال ۲۰۲۳ درحالی اعلام شده که ایران از میان ۵۸ کشور شرکت کننده، ۵۳ ام شد. همچنین معدل دانش آموزان ایرانی، از آزمونهای خرداد ۱۴۰۳ نیز امیدوار کننده نیست.
به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق در این رابطه نوشت: «طبق نتایج آزمون تیمز، ۲۱ درصد از دانشآموزان ایران عملکرد بسیار ضعیفی دارند و از هر ۵ دانشآموز، ۲ نفر هیچ چیزی نمیآموزند. این وضعیت ناشی از روشهای نامناسب آموزش و سیاستهای نادرست در حمایت ناکافی از مدارس دولتی و دانشآموزان ضعیف است.»
اگر چه یک مطالعه اجمالی روی دادههای این آزمون از سال ۱۹۹۵ تا کنون نشان میدهد که جایگاه ایران قبل از این هم چندان مطلوب نبوده و نمره دانشآموزان ایرانی در ۲۸ سال گذشته همواره پایینتر از میانگین جهانی بوده است؛ اما آن چیزی که دادههای آزمون سال ۲۰۲۳ را مهمتر میکند یک واقعیت قابل تامل است؛ این که ایران نه تنها نتوانسته پیشرفتی در بین کشورهای منطقه و دنیا داشته باشد؛ بلکه حتی نتوانسته جایگاه خودش در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ را حفظ و یا حتی تکرار کند.
در این آزمون که به عنوان یکی از معتبرترین مطالعات تطبیقی در عرصه آموزش شناخته میشود؛ ۱۲ هزار و ۳۰۰ دانشآموز ایرانی در سال ۲۰۲۳ شرکت کردند و تنها ۵۹ درصد از آنها موفق به کسب نمره ۴۰۰ به بالا شدهاند که در واقع ۲۰ تا ۳۰ واحد درصد پایینتر از میانگین آزمون است؛ این در حالی است که سطح پیشرفته در این آزمون نمره ۶۲۵، سطح بالا ۵۵۰، سطح متوسط ۴۷۵ و سطح پایین نمره ۴۰۰ تعیین شده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به وضعیت دانش آموزان ایرانی در آزمون تیمز و پرلز گفت: باید کاری کنیم که به نمره میانگین آزمونهای تیمز و پرلز دست پیدا کنیم.
اینکه ایران در سال ۱۹۹۵ در این آزمونها رتبه ۲۵ جهان را کسب کرد و امروز به رتبه ۵۰ رسیده است عبارت چندان دقیقی نیست. در سال ۱۹۹۵ تنها ۲۶ کشور در این آزمون علمی شرکت کردند که ایران رتبه بیست و پنجم را کسب کرده بود.
در سال ۲۰۱۹، ۵۷ کشور در این آزمون شرکت کرده بودند که ایران رتبه چهل و نهم را کسب کرد و در سال ۲۰۲۳، ۶۴ کشور شرکت کرده بودند که ایران رتبه پنجاه و چهارم را کسب کرد.