چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۴۰۶
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳

فکرشهر: کارشناسان اعتیاد را نوعی بیماری ناشی از اختلالات روان شناختی، کمبود های فرهنگی و اقتصادی می دانند که همچون بلایی بر سر خانواده ها و جامعه آوار شده و باعث فروپاشی اجتماعی است و با گرفتار شدن در آن همه رویاهای زندگی انسان ها می سوزد و دود می شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، اعتیاد بیماری است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه و موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود و زمینه ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی است طوری که ۶۵ درصد همسر آزاری و بزه کاری، ۵۵ درصد فروپاشی خانواده‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمد و ۳۳ درصد انواع خشونت‌های ناشی از اعتیاد است.

پنجم تیرماه هر سال به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است به همین بهانه جمعی از کارشناسان استان بوشهر در میزگرد ایرنا به این مناسب به بررسی عوامل اعتیاد، راهکارهای پیشگیری و مبارزه با توزیع و مصرف آن بویژه مواد مخدر صنعتی که گرایش جوانان غافل از نتیجه و تأثیرگذاری مخرب این گروه از مواد بیشتر است، پرداختند.

اختلالات اعصاب و روان از عوامل مهم گرایش به اعتیاد

متخصص روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از موارد مهم در بخش اعتیاد شروع اختلالات اعصاب و روان و اختلالات روان شناختی است که نرخ شیوع این موارد در کشور و استان بوشهر ۲۳.۶ درصد یعنی به ازای هر چهار نفر یک نفر است.

زینب حسینی افزود: این نوع اختلالات عمده ترین عامل زمینه ساز برای ابتلاء به پدیده اعتیاد است و براساس بررسی‌ها شانس مصرف مواد مخدر درافراد دارای اختلالات خلقی و افسردگی چهاربرابر و افراد دارای اختلالات اضطرابی ۲ برابر افراد سالم است.

وی اضافه کرد: یکی از هدف‌های مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر غربالگری جمعیت این استان در بخش اختلالات اعصاب و روان که یکی از عمده ترین زمینه‌ها دربحث ابتلاء به مواد مخدر است با هدف شناسایی و ارائه راه‌های درمان برای این جمعیت در پیش گرفته شده است.

حسینی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوع‌های سبب شناسی در موضوع اعتیاد بحث ویژگی‌های شخصیتی نوجوانان است برهمین اساس نوجوانانی که ویژگی‌های تکانش گری، هیجان طلبی و مخاطره جویی خیلی بالاتر و دارای شخصیت پیرو هستند تأثیر پذیری بیشتری از همسالان خود دارند.

تأثیر پایین بودن سطح سواد سلامت روان خانواده ها در اعتیاد فرزندان

حسینی گفت: پایین بودن سطح سواد سلامت روان خانواده‌ها از جمله مشکلات مهم در گرایش فرزندان به مصرف مواد مخدر است که باید به آن پرداخته شود.

وی بیان کرد: باتوجه به آموزش‌هایی که برای خانواده‌ها ارائه می‌شود وقتی خانواده‌ای از عوامل خطر و ویژگی‌های رفتار پرخطر جوان خود آگاه شود، می‌داند با حساسیت بیشتری برای کنترل و پیشگیری اقدام می‌کند و احتیاط‌های لازم را در پیش می‌گیرد.

متخصص روانشناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بعد اصلی سطح سواد سلامت روان، آگاهی والدین است، پدر و مادری که بدانند با حمایت عاطفی بیشتر از فرزندان فضا را برای شرایط دوران پرتنش جوانی و نوجوانی بهتر فراهم می‌کنند سبک فرزند پروری دموکراتیک‌تر و آزاد منشانه تری را در جمع خانواده در نظر می‌گیرند.

حسینی گفت: این خانواده‌ها با شناخت از فرزندان خود و نحوه تعامل با آنها خودشان سپری در مقابل بروز رفتارهای پرخطر اجتماعی، بزهکاری و سو مصرف مواد مخدر می‌شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۳۴۵ هزار و ۲۵۸ نفر معادل ۳۵ درصد جمعیت در مراکز جامع خدمات سلامت استان بوشهر غربالگری شدند که حدود یک درصد مواد مثبت بودند.

حسینی اضافه کرد: از این جمعیت حدود ۲۵۷ هزار نفر را میانسالان تشکیل می‌دادند و از این جمعیت هشت هزار و ۱۵۱ نفر مثبت بودند.

وی بیان کرد: در این طرح ۸۷ هزار و ۳۴۱ نفر جوان در زمینه‌های مختلف رفتارهای پرخطر و سو مصرف مواد مخدر غربال شدند که از این جمعیت یک درصد معادل یکهزار و۶۴۳ نفر مثبت ارزیابی شدند که برای درمان و آموزش خانواده‌ها برنامه ریزی شد.

حسینی ارائه آموزش خانواده برای ۴۸ هزار نفر، برگزاری ۴۶۰ جلسه آموزشی برای پنج تا ۶ هزار دانش آموز، ۱۰ جلسه آموزشی برای ۶۸۰ دانشجو، برپایی هشت نمایشگاه و بازدید ۹ هزار و ۸۵۰ نفر از آنها را از جمله برنامه‌های پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در سال گذشته در زمینه پیشگیری و مبارزه با اعتیاد عنوان کرد.

حسینی بیان کرد: در زمان حاضر ۲۷ مرکز درمان سرپایی اعتیاد در استان بوشهر شامل ۱۰ مرکز در بوشهر، هفت مرکز در برازجان، سه مرکز در کنگان و در شهرهای خورموج، گناوه، چاه مبارک، کاکی و چغادک نیز هر کدام یک مرکز فعال است.

وی ادامه داد: سال گذشته سه هزار و ۳۸۹ نفر به این مراکز مراجعه کردند که از این شمار یکهزار و ۵۸ نفر پذیرش جدید بودند و از کل مراجعه کنندگان ۲ هزار و ۵۲۶ نفر مرد و ۸۸۳ نفر زن بودند.

حسینی گفت: در زمان حاضر سه مرکز کاهش آسیب با عنوان دی آی سی در شهرهای بوشهر، دشتستان کنگان و عسلویه در قالب تیم‌های سیار در پاتوق‌ها و سکونتگاه‌های رسمی معتادان فعالیت می‌کنند که سال گذشته به چهار هزار و ۲۶۰ نفر خدمت ارائه شده و روزانه ۵۳۰ نفر به این مراکز مراجعه روزانه دبرای دریافت خدمات لازم در زمینه کاهش آسیب اعتیاد داشتند.

وی بیان کرد: مهمترین خدمتی که در مراکز کاهش آسیب اعتیاد ارائه می‌شود پیشگیری از گسترش ویروس ایدز (اچ ای وی) است که از پیامدهای اعتیاد است.

مبارزه با اعتیاد بانوان به کار و امکانات بیشتر نیاز دارد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: امروز اعتیاد از یک چالش مخفی به یک گفتمان تبدیل شده و همه قشرها اذعان دارند باید به این مساله بخوبی پرداخته شود.

مریم آذر شب گفت: با توجه به اهمیت نقش زنان در خانواده در بحث اعتیاد چه یک بانو خود درگیر باشد و یا در خانواده‌ای که سرپرست آن درگیر باشد با مشکلات سخت‌تری روبرو است.

وی ادامه داد: سال گذشته یک مرکز ترک اعتیاد بانوان در شهر بوشهر فعال شد و مجوزهای لازم برای راه اندازی یک مرکز دیگر در شهر برازجان گرفته شده است.

آذرشب بر ضرورت استاندارد سازی مرکز و نزدیک کردن امکانات و فضای کمپ به استاندارهای لازم برای نگهداری معتادان بانو در این محیط‌ها تاکید کرد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آسیب دیدگی و آسیب زایی که زنان از اعتیاد متحمل می‌شود خیلی بیشتر از مردان است باید جامعه مددکاری اجتماعی، روان شناسان و جامعه شناسان در این بخش بیشتر کار کنند.

آذرشب گفت: با توجه به اینکه زنان در بحث اعتیاد آسیب پذیرتر هستند اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر باید تمرکز بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی اضافه کرد: آسیبی که یک بانوی درگیر اعتیاد می‌تواند برای جامعه پیرامونی داشته باشد گسترده‌تر از یک مرد است و اینها به نگاه منفی جامعه نسبت به زنان معتاد باز می‌گردد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر تاکید کرد: بانوی معتاد در جامعه دچار مرگ اجتماعی می‌شود و حتی با انجام پروسه بهبود هم به آن جایگاه اجتماعی همراه با برقراری روابط اجتماعی طبیعی و روال دیگر برای او اتفاق نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: متخصصان باید با فرهنگ سازی لازم دراین زمینه شرایط لازم برای برگشت پذیری بانوان معتاد در جامعه را فراهم کنند.

طرح تاب آوری جوانان محلی رویارویی مشارکتی و اجتماع محور با اعتیاد

آذرشب گفت: اجرای طرح تاب آوری جوانان محلی از جمله طرح‌هایی است که با همکاری فرمانداری‌ها در ۱۲ محله دارای بیشترین بحران و آسیب است در بوشهر برگزار و در این طرح محله‌ها را برای رویارویی با پدیده‌های اجتماعی آماده و نقشه راه برای حل و فصل آسیب بصورت مشارکتی و اجتماع محور ایجاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به بازخورد ناشی از اجرای طرح تاب آوری جوانان محلی این طرح با همکاری دانشگاه خلیج فارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در خوابگاه‌های دانشجویی اجرا می‌شود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهرگفت: با توجه به اینکه جامعه هدف زیست شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در راستای حقوق شهروندی باید در راه اندازی مراکز خدمات رفاهی برای این قشر آسیب پذیر، آسیب دیده فراهم و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی عمومی انجام شود.

وی تاکید کرد: ۸۰ درصد فضای شهری به لحاظ ساختمانی، حمل و نقل و المان‌های تبلیغاتی در اختیار شهرداری هاست که باید در بحث اعتیاد از آنها استفاده شود.

ایجاد اشتغال پایدار و مانا برای بهبود یافتگان مواد مخدر

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: اگر بحث درآمد زایی و اشتغال برای بهبود یافتگان مواد مخدر فراهم نشود برگشت دوباره این گروه از افراد به مسیر اشتباه سریع‌تر انجام می‌شود.

آذرشب اضافه کرد: در این ارتباط در کمپ ترک اعتیاد بانوان براساس دستور کار ویژه با همکاری فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزشی و مهارتی که سریع به اشتغال برسد و سرمایه زیادی برای انجام آن لازم نباشد برگزار می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان بوشهر گفت: یکی از خدمات بهزیستی توانمندسازی شغلی معتادان بهبود یافته است.

وی بیان کرد: اشتغال‌هایی که معتادان بهبود یافته در آن مشغول می‌شوند پایدارتر است در این ارتباط سال گذشته ۱۶۸ مورد آماده سازی شغلی داشتیم و ۴۸ مورد اشتغال ایجاد شده نیز به ثبت رسیده است.

غلامی گفت: در این ارتباط همکاری سیستم بانکی برای کاهش وثیقه‌ها و ضمانت‌هایی که برای پرداخت تسهیلات اشتغال به مددجویان می‌گیرد، ضروری است.

طرح‌های پیشگیری و مصون سازی بهزیستی

معاون پیشگیری بهزیستی استان بوشهر گفت: یکی از افتخارات این حوزه در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت ۱۵۸ تیم اجتماع محور است که بوشهر در این بخش جزو چهار استان برتر کشوربه شمار می‌رود.

غلامی اضافه کرد: براساس نظر مسئولان در فعالیت‌های اجتماع محور به لحاظ درگیر کردن جامعه با آنها مثمر ثمر تر است.

وی یادآور شد: تیم‌های اجتماع محور با روحیه مطالبه گری و مشارکت جویی بدون هیچ توقعی برنامه‌های مختلفی را با مشارکت مردم برگزار می‌کنند.

غلامی گفت: طرح مصون سازی خانواده‌های کودکان مهدهای کودک برای توانمندسازی خانواده‌ها اجرا می‌شود.

وی تقویت ارتباط بین خانواده و مدرسه در برنامه‌های پیشگیرانه از جمله اعتیاد را از جمله دیگر برنامه‌های اداره کل بهزیستی استان بوشهر که با همکاری آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر استان برگزار می‌شود، عنوان کرد.

غلامی اضافه کرد: با اجرای این طرح انعطاف پذیری کودکان در مقابل عوامل خطر و توانمندسازی خانواده انجام می‌شود.

وی اجرای طرح کیان (کارمند یاری پیشگری از اعتیاد) را از جمله دیگر طرح‌های مهم بهزیستی عنوان کرد و گفت: این طرح در بوشهر به عنوان یکی از هفت استان پایلوت در محیط اداری اجر می‌شود.

غلامی اضافه کرد: طرح کیان به صورت چند وجهی در محیط کار برای کارمندان اجرا و علاوه بر آموزش و مشاوره کارکنان در معرض خطر به مراکز درمان و پیشگیری ارجاع می‌شوند.

وی گفت: با تلاش استانداری سهمیه بیشتری برای اجرای طرح کیان در استان بوشهر گرفته می‌شود.

فعالیت خط ملی مشاوره اعتیاد

معاون پیشگیری بهزیستی استان بوشهر گفت: با وجود فعالیت شماره ۰۹۶۲۸ به عنوان خط ملی مشاوره اعتیاد ولی این خط همچنان مظلوم و مغفول مانده است.

وی بیان کرد: خط ملی مشاوره اعتیاد از هشت صبح تا ۹ شب فعال است و مردم می‌توانند برای ارائه مشکلات خود در بحث اعتیاد و دریافت خدمات پیشگیرانه از این خط استفاده کنند.

غلامی گفت: شاید مردم برای برخی از مشکلات خود که تابو است ترجیح می‌دهند کسی آنها را نشناسد به همین دلیل خط ملی مشاوره اعتیاد راهی است که افراد خدمات لازم پیشگیرانه را بدون اینکه شناخته شوندف دریافت کنند.

وی در باره فعالیت موبایل سنتر گفت: در قالب طرح موبایل سنتر خدمات کاهش آسیب اعتیاد در دشتستان افتتاح شده است.

تکمیل چرخه درمان اعتیاد ضروری است

معاون پیشگیری بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: تنها یک سازمان مسئول امر پیشگیری از مصرف مواد مخدر و اعتیاد نیست بلکه همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند.‌

غلامی اضافه کرد: استان بوشهر در بخش درمان از داشتن مرکز درمان تی سی (درمان اجتماع) محروم است و با وجود دادن فراخوان ولی متقاضی وجود ندارد.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۱۵ مرکز اقامتی میان مدت در همه شهرستان‌ها به غیر از دیر فعال است و سال گذشته سه هزار و ۸۹۷ نفر در این مراکز پذیرش شدند.

غلامی فعالیت هفت مرکز سرپایی هفت و پذیرش ۷۰۱ نفر، فعالیت سه مرکز کاهش آسیب ناشی از اعتیاد (دی‌ای سی) در بوشهر، دشتستان و عسلویه که علاوه بر ارائه خدمات و اقلام بهداشتی یک وعده غذای گرم به جامعه هدف نیز ارائه می‌کنند، فعالیت سه مرکز سرپناه شبانه برای معتادان بی خانمان در شهرهای دشتستان، کنگان و عسلویه از جمله دیگر مراکز فعال در استان بوشهر است.

وی یادآور شد: بهزیستی استان بوشهر سال گذشته هفت میلیارد ریال یارانه درمان، ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یارانه مراکز گذری و دی‌ای سی، آماده سازی شغلی معتادان ۳۰۰ میلیون ریال، چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال برای ساماندهی معتادان متجاهر، ۱۳۰ میلیون ریال مصون سازی خانواده محور هزینه شده است.

غلامی تاکید کرد: توجه به کاهش آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی آنها از جمله ضرورت‌هایی است که مورد تاکید قرار دارد و باید با عزمی ملی و همکاری همه جانبه همه دستگاه‌ها و مردم انجام شود.

ضرورت پیشگیری از گرایش جوانان به مواد مخدر جدید

دبیر هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: ماری جوانا و گل دو ماده مخدری هستند که در بین جوانان و نوجوانان این استان به دلیل باورهای غلط بیشترین تقاضا را دارند.

ارسطو ترکمان منش افزود: باورهای غلطی وجود دارد که مواد یاد شده به دلیل ریشه گیاهی بدون خطر و اعتیادآور نیستند و مانند بوته و شاخه گل نشاط آور و شادابی به دنبال دارند.

وی بیان کرد: این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد ضرر این مواد اعتیاد آور ۴۰۰ برابر حشیش است.

ترکمان منش گفت: با توجه به اینکه ماده گل از سال گذشته وارد استان بوشهر شده جامعه هدف و خانواده‌ها باید آگاهی‌های لازم در زمینه مصرف این ماده مخدر و پیشگیری از آن را داشته باشند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر ۹۸.۵ درصد جمعیت استان بوشهر سالم و عاری از مصرف مواد مخدر هستند که این مطلب وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی را سنگین می‌کند و می‌طلبد با همکاری همدیگر و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه آحاد جامعه و بویژه افرادی که در معرض آسیب قرار دارند را از خطر مواد مخدر حفظ کنیم.

کشفیات مواد مخدر در استان بوشهر

ترکمان منش گفت: میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته در استان بوشهر ۲۱ تن و ۶۵۰ کیلوگرم بود که با همت نیروی انتظامی، دریابانی، نیروی دریایی سپاه و سپاه امام صادق (ع) و اداره کل اطلاعات استان کشف شده است.

وی بیان کرد: دراین ارتباط ۵۲ باند کلان مواد مخدر در استان منهدم شد که ۶۵ درصد این کشفیات در حوزه آبی و مسیر دریایی بوده و به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس و استان‌های عمق کشور بارگیری شده بود.

ترکمان منش گفت: در گذشته محموله‌های مواد مخدر در استان بوشهر در وزن‌های کمتری جابه جا می‌شد اما امروز به دلیل تغییر مسیر ترانزیت مواد مخدر از خشکی به دریا وزن محموله‌ها تغییر کرده به نحوی که بیشتر محموله‌های کشف شده در استان بیش از ۲۰۰ کیلو گرم نیستند.

وی بیان کرد: در سه ماه نخست امسال چهار هزار و ۳۰۰ کیلوگرم مواد مخدر در استان بوشهر کشف و ۱۰ باند مواد مخدر در این مدت منهدم شده است.

ترکمان منش گفت: در این مدت ۶۴۶ نفر مرتبط با مواد مخدر دستگیر و تحویل مقام‌های قضائی شدند.

وی بیان کرد: ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار عدد قرص روان گردان از کشورهای عربی در قالب پوشش محموله کالا وارد استان شد و اداره کل بنادر و دریانوردی استان آنها را شناسایی و توقیف کرد.

ترکمان منش گفت: این محموله‌ها بیشتر در فصل امتحانات دانش آموزان و دانشجویان وارد می‌شود و تنها برای مصرف استان بوشهر نیست زیرا این استان به این میزان ظرفیت ندارد.

وی گفت: باتوجه به باورهای غلطی که در سطح جامعه ایجاد شده قرص‌های روان گردان می‌توانند در درک مفاهیم، درک مطلب و شب بیداری مؤثر باشد که همزمان با آغاز امتحانات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و مقصد آنها اماکن مجردی مانند خوابگاه‌ها دانشجویی، خوابگاه‌های کارگری و اماکن شبانه روزی و مدارس است.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: هرچند این استان از استان‌های پاک و سبز در بحث معتادان متجاهر و کارتن خواب است اما طرح پاکسازی معتادان متجاهر و کارتن خواب در استان اجرا شد.

وی تاکید کرد: بیش از ۷۵ درصد از کسانی که جمع آوری شدند و شرایط مناسب نداشتند غیر بومی و بیشتر در محیط‌های کاری صنایع نفت و گاز و در شهرستان‌های جنوبی شناسایی و تحویل مراکز ترک اعتیاد شدند.

ترکمان منش گفت: در زمان حاضر بیش از ۵۶ مرکز خدمات ترک اعتیاد و داروهای نگهدارنده که بیشتر خصوصی هستند به بیماران خدمات رسانی می‌کنند.

آموزش و هنر دو بال پیشگیری از اعتیاد

وی بیان کرد: در کنار برنامه‌های آموزشی اجرای برنامه‌های هنری از جمله تئاترهای خیابانی بهترین ابزار برای فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه در پیشگیری از اعتیاد است.

ترکمان منش گفت: غنی سازی اوقات فراغت جوانان با برنامه‌های مفید و سالم اقدامات سازماندهی شده‌ای که در فضاهای مختلف برای ارائه مواد مخدر به جوانان می‌شود را خنثی می‌کند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که باید با همکاری دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های اوقات فراغت را متناسب با نیاز روز جوانان طراحی و آنها را جذب کنیم و جایی برای فکر کردن به مصرف مواد مخدر برای جامعه هدف به جا نگذاریم.

ترکمان منش گفت: مواد مخدر منجر به کاهش سطح ارتباط و ضعف کنترل مدیریت خانواده، اعمال خشونت، لطمه زدن به بنیان خانواده، ایجاد تعارض بین ارزش‌ها و رفتارها می‌شود.

وی یادآور شد: در بحث آموزش خیلی از خانواده‌ها برای داشتن فرزندان توانمند بچه‌های خود را برای فراگیری آموزش‌ها به کلاس‌های مختلف می‌فرستند اما مهارت‌های سالم زندگی کردن و نه گفتن را به آنان آموزش نمی‌دهند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: امروز خسارت زدن به بدنه جوان و پویای کشور از برنامه‌های دشمن است که در این ارتباط میلیاردها تومان اعتبار هزینه می‌کنند.

ترکمان منش افزود: ۶۵ درصد همسرآزاری و بزه کاری، ۵۵ درصد فروپاشی خانواده‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمد، ۳۳ درصد انواع خشونت‌ها ناشی از اعتیاد است.

وی گفت: در گذشته معتادان متجاهر که برای درمان وارد می‌شدند در یک دوره ۲۱ روزه یایک ماهه نگهداری می‌شدند اما برای اینکه این افراد دوباره به چرخه مصرف کنندگان مواد مخدر برنگردند برنامه ریزی شده که قریب ۶ ماه در این مراکز روند درمان را دریافت کنند.

ترکمان منش گفت: دراین مدت براساس تفاهم نامه با فنی و حرفه‌ای بعد از ۲۰ روز که به طور تقریبی سلامت نسبی را دریافت کردند زیر پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قرار می‌گیرند و برای آنها گواهی نامه صادر می‌شود.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها متناسب با نیاز شرکت‌ها و صنایع استان به جامعه هدف در مراکز اقامتی ترک اعتیاد ارائه می‌شود.

ترکمان منش گفت: یکی از عوامل اصلی رویکرد افراد به مواد مخدر نداشتن شغل و بیکاری است که با اشتغال آنان بازگشت دوباره آنها به اعتیاد در جامعه کم می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته سه میلیارد ریال برای اشتغال ۳۰ نفراز بهبود یافتگان مواد مخدر در زمینه اشتغال آنها پرداخت شده است.

مبارزه با مواد مخدر اولویت پلیس

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: از سال ۶۸ تاکنون مبارزه و پیشگیری از سو مصرف مواد مخدر از اولویت‌های مهم پلیس به شمار می‌رود.

سرهنگ عبدالرضا شبانی افزود از ۲۱ تن و ۶۵۰ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده در استان بوشهر ۱۵ تن آن در قالب عملیات‌های مشترک با استان‌ها های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و خوزستان کشف شده است.

وی بیان کرد: پیشگیری از ورود باندهای کلان، پاکسازی محله‌های آلوده و ارتقای امنیت اجتماعی را از جمله برنامه‌های نیروی انتظامی عنوان کرد.

شبانی گفت: در سه ماه گذشته با همت پلیس مبارزه با مواد مخدر ۲ تن مواد مخدر در استان بوشهر کشف شده است.

وی یادآور شد: ۱۰ درصد از ۶۴۶ نفر افراد دستگیر شده در سه ماه نخست امسال را قاچاق چیان عمده تشکیل می‌دهند همچنین در این مدت ۸۳ دستگاه خودرو و موتورسیکلت توقیف شده است.

شبانی گفت: با توجه به هزینه‌های بالای درمان، رویکرد پلیس مبارزه با مواد مخدرپیشگیری است در این ارتباط چهار و ۵۰۰ ساعت آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان در استان برگزار شده است.

وی یادآور شد: افزون براین مرکزمشاوره ترک اعتیاد با هدف ارائه آموزش به دانش آموزان برگزار شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر