فکرشهر: رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با مهم و حساس توصیف کردن ارزشیابی تحصیلی گفت: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به نمره دادن و صدور گواهینامه خلاصه نمیشود.
به گزارش فکرشهر، عبدالرسول عمادی در گردهمایی کارشناسان سنجش آموزش و پرورش سراسر استان بوشهر در شهرستان جم اظهار داشت: آموزش و پرورش یک نهاد مهم و تاثیرگذار در جامعه است و افزایش سطح کیفی تعلیم و تربیت باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی هدف از تشکیل این جلسه را بیان اهداف و ماموریتهای مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش و تبادل تجربه بین کارشناسان سنجش عنوان کرد.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با مهم و حساس توصیف کردن ارزشیابی تحصیلی افزود: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به نمره دادن و صدور گواهینامه خلاصه نمیشود بلکه یکی از اهداف اصلی آن کمک به معلم در شیوههای آموزشی خود و رفع نواقص یادگیری دانشآموزان است.
عمادی تصریح کرد: در صورتی که ارزشیابی صحیح و مناسبی صورت نگیرد، تبعات زیادی دامن دانشآموزان را میگیرد که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ابراز داشت: کاهش علاقه دانشآموزان، هدر رفتن سرمایههای مادی و انسانی، افزایش نرخ مردودی و تکرار پایه، اختلال در رشد عاطفی دانشآموزان، از میان رفتن خلاقیت و... از تبعاتی است که ارزشیابی غیر صحیح در پی خواهد داشت.
این مسئول گفت: مشاهده دانشآموزان در کلاس درس، آزمایشگاه و سایر موقعیتهای پرورشی، استفاده از گفتوگوهای غیررسمی و مصاحبه، بررسی کارهای علمی دانشآموزان، اجرای آزمونهای مختلف و... از مهمترین فعالیتهای آموزشی معلمان قلمداد میشود.
وی تصریح کرد: در ارزشیابی باید همه جوانب در نظر گرفته شود و نباید امتحان را به عنوان هدف تلقی کرد بلکه امتحان را ابزاری برای رسیدن به هدف در نظر گرفت.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: توجه به کیفیت ارزشیابی مهم است و باید کاری کنیم که دانشآموزان به شکل صحیح ارزشیابی شوند. /ص
منبع : فارس