فکرشهر: اصلا انگار طلسم شده است. از مهر و آبان امسال قرار بود سریال پرهزینه و جنجالی «قورباغه» در پلتفرم نماوا منتشر شود که نهایتا به آذرماه موکول شد و همین ۲۴ آذر هم با حکم مقام قضایی توقیف شد؛ سریالی که از پیشتولید هم حاشیههایی داشت و حضور چند اسم خاص و پرسروصدا در کنار هم آن را در معرض قضاوتها و واکنشهای مختلف قرار داده بود.
به گزارش فکرشهر، «فرهیختگان» در ادامه نوشت: حالا و پس از توقیف این سریال، گمانهزنیهای مختلفی درباره دلایل این تصمیم مطرح شده است. هر کدام از این گمانهزنیها میتوانند بهعنوان تکههایی از پازل حقیقت ماجرا باشند. پیش از این و در آبانماه مطلبی با عنوان «این قورباغه از کجا آب میخورد؟» درباره حاشیههای این سریال نوشتیم. حالا اما داستان وارد مرحله سختتری شده است. درست شب قبل از پخش و پس از تغییر ردهبندی سنی مخاطبان به مثبت ۱۸، حکم توقیف قورباغهای صادر شد که انگار قرار نیست کسی آن را قورت دهد.
حالا اجازه بدهید با هم مرور کنیم مواردی را که در این چند روز بهعنوان دلایل این توقیف در رسانهها و بین اهالی فرهنگ و رسانه منتشر شده است. دلایلی مانند ارتباط پرونده محمد امامی با این سریال و تهیهکنندهاش، توقیف اموال امامی و در پی آن توقیف قورباغه بهعنوان یکی از اموال او، محتوای خشونتآمیز و ترویج پلیسکشی، نمایش عریان مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی و ... را برای توقیف قورباغه بیان میکنند. در این مجال اندک نگاهی داریم به خلأها یا اشتباهاتی که باعث بهوجود آمدن چنین حاشیهای شده است.
امامی اینجا، امامی اونجا
گفته میشود سریال قورباغه به دلیل اینکه جزء اموال محمد امامی است توقیف شده است. طبق اسناد و مدارکی که وجود دارد کسی نمیتواند منکر رابطه محمد امامی و علی اسدزاده، تهیهکننده قورباغه شود. از واگذاری سهام ۵۰ درصدی شرکت تصویرگستر پاسارگاد توسط فرشاد شفیعی در مهرماه ۹۴ به محمد امامی گرفته تا تاسیس شرکت «تصویرگستر پاسارگاد» در تیرماه سال ۸۷ با سرمایه پنج میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان) تاسیس شده و حضور علی اسدزاده و افشین ساعی بهعنوان رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکت.
کسی شکی ندارد که اسدزاده از آدمهای معتمد محمد امامی بوده و است اما سوال اینجاست که آیا پیش از این و قبل از ساخت قورباغه نمیشد با این پروژه برخورد کرد؟ تمام مدارک و اسنادی که الان وجود دارد در زمان پیشتولید هم بوده و چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است. نظارت بر سلامت پولهای واردشده باید قبل از ساخت آثار اعمال شود. حتما همه پولهایی که وارد سینما و سریالسازی خانگی میشوند آلوده نیستند و همه سرمایهگذاران به دنبال پولشویی نیستند اما بهتر است که برخورد با مجرمان یا حتی متهمان قبل از رفتن جلوی دوربین بازیگران باشد. چه قورباغه جزء اموال امامی باشد چه نباشد جای خالی نظارت و قاطعیت در مواجهه با سرمایههای آمده از صنایع دیگر به حوزه ساخت فیلم و سریال بهشدت حس میشود. بی شک سریالهای خوب و جذاب نیازمند هزینه هستند و از ورود بخشهای خصوصی باید حمایت شود اما این شفافیت نباید مانع از همکاری و مشارکت سرمایهگذاران باشد.
درخصوص نظارت بر سلامت پولهایی که وارد سینما و سریالسازی شدهاند در ماههای اخیر اقدامات موثر و خوبی شده است اما پروندههایی که از قبل ماندهاند هنوز یقه فرهنگ این کشور را گرفتهاند و هرچه زودتر و در یک فضای شفاف باید تکلیفشان روشن شود.
محتوای خشن، سیاهنمایی آگاهانه
روز دوشنبه ۲۴ آذرماه و همزمان با زمان اعلامشده برای اکران قورباغه، در برخی منابع شایعاتی درباره جزئیات یک سریال شبکه نمایش خانگی با مضمون تبلیغ و ترویج پلیسکُشی اشاره شده بود که حالا با توقیف قورباغه مشخص میشود که احتمالا منظور، همین سریال بوده است.
در این منابع آمده بود: «سازندگان یک سریال شبکه نمایش خانگی به اصلاحات نهادهای نظارتی تن ندادند، اما مجوز انتشار آن صادر شده است! سازندگان یکی از سریالهای شبکه نمایش خانگی حاضر به انجام اصلاحیههای نهادهای نظارتی نیستند. این اثر، یکی از خشنترین سریالهای شبکه نمایش خانگی است که در نخستین قسمت مخاطب خود را به پلیسکُشی ترغیب و تشویق میکند! نقطه عطف روایت قسمت اول این سریال، کشته شدن مأمور انتظامی است و این ماجرا طوری طراحی شده که مخاطب به این کار تشویق میشود! این اتفاق درحالی میافتد که مسئولان نیروی انتظامی بهخصوص ناجی هنر از محتوای ملتهب این سریال مطلع نیستند و سازندگان هم از حذف مفهوم پلیسکشی در این سریال امتناع میکنند. باید دید مسئولان نیروی انتظامی نسبت به چنین ترویجی واکنش نشان خواهند داد؟»
برای صحتسنجی موضوع اقدام به کسب اطلاعات از منابع مختلف کردیم. در تماس با این منابع مختلف متوجه شدیم که سکانس و فضای پلیسکشی در قسمت اول و حتی قسمتهای بعدی این سریال وجود دارد و با وجود اصرار نهادهای نظارتی، عوامل سریال حاضر به حذف سکانس پلیسکشی نمیشوند. نمایش عریان قتلهای مختلف با وسایل عجیب مانند بیل یا چکش و ارائه تصویری خشن و متوحش که ظاهرا جوانانش برای زندگی بهتر چارهای جز خلافکردن ندارند از مشکلات اصلی این سریال بوده است. توصیه به تغییر وضعیت موجود از مسیر آنارشی سخت و حتی ارائه تصویر زننده از دوران دفاع مقدس در فلشبک یکی از قسمتها و نمایش صریح و طولانی استعمال موادمخدر و مشروبات الکلی از محتویات دیگر این سریال است که مشخص نیست با ذکر این موارد در فیلمنامه از ارشاد مجوز گرفته است یا خیر؟
بارها گفتیم که در وضعیت کرونا و مشکلات اقتصادی، مردم نیاز به تماشای آثار امیدوارکننده یا کمدی دارند نه صحنههای قتلهای فجیع و قطع شدن انگشت و جا زدن یک زن تصادفی بهعنوان یک جانباز. عجیب اینکه پلتفرم نماوا از یک طرف برای بهتر شدن حال مردم ادعا میکند که «همرفیق» را ساخته و از طرف دیگر «قورباغه» را میسازد که در تضاد با هدف اولی است.
در وضعیت فعلی و به جز مسئولان ذیربط کسی نمیتواند توصیه یا منع کند از اینکه قورباغه در شبکه نمایش خانگی اکران شود یا خیر اما واقعیت این است که با چنین مشکلاتی مواجهیم. قطعا اگر ارشاد سهم نظارتی خودش را پرداخت میکرد و کارگردان و تهیهکننده قورباغه هم متوجه بودند که در کجا و چه شرایطی فیلم میسازند الان با چنین مشکلاتی مواجه نبودند. عجیب اینکه حیوانات در سینما و تلویزیون ما سرنوشت خاصی داشتهاند؛ از «مارمولک» و «دندان مار» گرفته تا «کرگدن» و «قورباغه».