جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۶۴۱
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۱

فکرشهر: معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در دومین سفر استانی آیت الله رئیس جمهور به استان بوشهر ۸۲ مصوبه به تصویب رسید که در این قالب بیش از هشت هزار  و ۱۰۰ ملیارد تومان منابع برای توسعه عمرانی این استان اختصاص یافته است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محسن منصوری روز جمعه در شورای برنامه ریزی استان بوشهر که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اعلام کرد: مهمترین پروژه‌های مصوب شده استان بوشهر در این سفر شامل تکمیل زیرساخت‌های منطقه اقتصادی شمال استان، تکمیل سدهای دالکی، ده رود و خائیز و باند دوم محور دالکی کنار تخته است.

وی اضافه کرد: از دیگر پروژه‌های مهم مصوب شده در این سفر ۲ روزه می‌توان به تکمیل کریدور ساحلی جنوب، تکمیل فاضلاب‌های بوشهر، گناوه و دیلم، تسریع در تکمیل راه آهن بوشهر به شیراز، بیمارستان‌های بوشهر، برازجان و مجتمع دندان پزشکی، تکمیل زیرساخت های میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی استان و تکمیل واحد ایران انرژی با رفع موانع آن اشاره کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور عنوان کرد: نکته‌ای که در این دور از سفر رئیس جمهور به استان بوشهر قابل توجه است مشارکت بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و مجموعه‌های نفتی این استان است که برای اولین بار بیش از پنج هزار میلیارد تومان در حوزه های نفت و پتروشیمی و حوزه‌های بالا دست تعهد کردند.

منصوری اظهار کرد: این میزان تعهد اتفاقی مهم و نشان دهنده این است که این بخش نسبت به مسائل استان بوشهر مسئولیت پذیرفته است.

وی در ارتباط با مصوبه‌های دور نخست سفر رئیس جمهور به استان بوشهر یادآور شد: در این سفر بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پروزه مصوب شد که بیشتر آن باید تا ۱۴۰۳ تکمیل و بهره‌برداری شود.

منصوری با بیان اینکه در زمان حاضر از برنامه جلو هستیم، گفت:تا این لحظه ۲ هزار ۷۴۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان شده است. همچنین ۴۱ درصد از تعهدات، اجرایی و عملیاتی شده و مابقی هم سال آینده و سال ۱۴۰۳ تخصیص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دور نخست سفر به بوشهر، باید ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت می‌شد که تاکنون بیش از تعهد و یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور اعلام کرد: از مهمترین تصمیماتی که در این سفر در حوزه‌های اقتصادی گرفته شد، مساله سرمایه‌گذاری در استان بوشهر بود؛ هنگامی که به بنگاه‌های اقتصادی دولتی، نیمه دولتی و خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این استان فراخوان داده شد تصور نمی‌شد که با این حجم از استقبال روبرو شویم.

وی افزود: حدود ۲۷ بنگاه مختلف که خودشان شرکت‌های متعدد زیر مجموعه داشتند، برای سرمایه‌گذاری در استان بوشهر وارد مذاکره با دولت شدند و تاکنون ۱۱۱ پروژه را با هم نهایی کرده‌ایم که ارزش آنها ۷۶۰ هزار میلیارد تومان است.

منصوری اضافه کرد: این به معنای آن نیست که همه این مقدار در استان بوشهر سرمایه‌گذاری می‌شود بلکه ممکن است در مسیر اجرا ریزش‌هایی وجود داشته باشد، اما اگر کسری از آن هم در این استان وارد شود اتفاق تحولی بزرگی رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در مجموع این سرمایه‌گذاری‌ها ۲۰ واحد پتروشیمی، اجرای اسکله‌های دریایی و گردشگری، ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی و نیروگاه‌های خورشیدی، احداث گلخانه هیدروپنی، پالایشگاه ۱۲۰ هزار بشکه‌ای پتروپالایش سیراف و نیروگاه‌ها و ایجاد مزارع پرورش آبزیان و میگو و ایجاد خزانه میگو برخی از بخش‌هایی است که مورد توافق با بنگاه‌های اقتصادی قرار گرفته است.

معاون اجرایی رئیس جمهور عنوان کرد: یکی از گلایه‌های سرمایه‌گذاران در بوشهر نرخ محاسبه‌های گمرکی بود که از ۳۰ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان تغییر پیدا کرده بود که منجر به افزایش قیمت برخی از کالاها می‌شود و در مذاکره با وزیر اقتصاد قرار شد تا ۲ روز آینده این مساله اصلاح شود و مقدمات آن فراهم کرده‌اند.

وی گفت: در ارتباط با آیین نامه‌های کوله‌بری و ته لنجی از دغدغه‌های این عزیران بود که دستور دادیم این بازنگری صورت گیرد و مشکلات جدی با محیط زیست نیز به رئیس این سازمان منتقل شده تا رسیدگی شود.

منصوری اضافه کرد: دستورالعمل آب مجازی و تعرفه‌ای که برای میگو گذاشته شده است از دیگر گلایه‌های این افراد بود برطرف خواهد شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور اطمینان داد: همه این مسائل جمع‌بندی می‌شود و برای نهایی کردن و رئیس جمهور به رئیس جمهور تحویل می‌شود.

منصوری درباره مصوبه‌های نرم افزاری و محتوایی نیز گفت: در مجموع ۳۰ مصوبه از سوی استان بوشهر پیشنهاد شده بود که می‌تواند به تسهیل سرمایه‌گذاری، تقویت صادرات و گردشگری، افزایش درآمدهای مالیاتی، انتقال پرونده مالیاتی شرکت‌ها و صنایع بزرگ مستقر در استان بوشهر که در تهران هستند به این استان، جذب نیروهای بومی در صنایع مستقر با نظارت استانداری بوشهر، مجوزهای زیست محیطی و متولی برای واحدهای استحصال شده دریا، موافقت تحویل ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز برای فعال شدن منطقه ویژه اقتصادی شمال استان، تزریق اولیه ۲۰ متر مکعب متان به این منطقه برای پروژه‌هایی که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و طرح جامع کاهش آلودگی‌ها در این منطقه ویژه اشاره کرد.

معاون اجرایی رئیس جمهور یادآور شد: در این سفر وزیران آموزش و پرورش، اقتصاد و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، نیرو، وزیر کشور، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نفت، رئیس سازمان محیط زیست، معاون رئیس جمهور در اموز زنان و خانواده، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور و عضو شورای ارتباطات ریاست جمهوری و برخی مشاوران و نمایندگان دستگاه‌های مختلف، رئیس جمهور را همراهی کردند که در این سفر ۲ روزه مسائل مختلف حوزه‌های خود را در سطح استان بوشهر پیگیری کردند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر