سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۴۸۹
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۱

فکرشهر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: با تخصیص ۷۲ درصدی اعتبارات امسال به استان بوشهر، شاهد انقلابی در تخصیص بودجه به این استان هستیم که در طی ۱۰ سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

به گزارش فکرشهر، محسن پاپری‌زارعی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: از سرجمع اعتبارات ابلاغی به استان بوشهر در سال ۱۴۰۱، تاکنون ۷۲ درصد میانگین تخصیص اعتبارات ابلاغی به این استان بوده که از این رقم، اعتبارات متوازن ملی با ۱۰۰ درصد بیشترین و پس از آن اعتبارات نفت با ۷۵ درصد، اعتبارات استانی با ۶۰ درصد و متوازن استانی با ۴۶ درصد جذب قرار دارند ضمن این که در بخشی از دریف‌های بودجه‌ای با جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات نیز مواجه هستیم.

وی افزود: پیش‌بینی می شود تا پایان امسال، اعتبارات نفت به شکل ۱۰۰ درصد، اعتبارات استانی ۷۰ درصد و در نهایت میانگین تخصیص امسال به ۹۰ درصد بالغ شود که این میزان جذب در بین سال‌های برنامه ششم با توجه به شرایط بد اقتصادی کشور، بی‌نظیر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر تصریح کرد: در سال جاری بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزود در استان بوشهر وصوف شده که نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان آن سهم ۴ درصد مالیات کشور، نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان آن سهم شهرداری ها و دهیاری ها و یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن سهم سلامت است که به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

پاپری‌زارعی ادامه داد: تاکنون سه هزار میلیارد تومان به شهرداری ها و دهیاری های استان بوشهر واریز شده و مابقی نیز به استناد ماده ۳۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده که بخش اعظم آن سهم گاز است، به حساب وزارت کشور واریز شده که ساز و کار انتقال آن به استان بوشهر در حال انجام است.

وی یادآور شد: از سرجمع اعتبارات ابلاغی به استان بوشهر، ارزش افزوده و اعتبارات سفر، تاکنون بیش از هفت هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های مختلف استان و شهرداری‌ها واریز و همچنان در حال واریز هستیم که انقلاب بزرگی در پروژه‌های عمرانی ایجاد می ‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به تصویب لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی دو اتفاق بزرگ برای استان بوشهر رقم خورده که این استان را با فاصله زیادی از سایر استان‌ها جلو انداخته است.

پاپری‌زارعی ادامه داد: در حالی که رشد میانگین اعتبارات عمرانی کشور در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال جاری، ۲۶ درصد است اما استان بوشهر موفق به رشد اعتباری ۴۹ درصدی نسبت به سال جاری شده که استان دوم بعد از بوشهر، ۳۹ درصد رشد اعتبارات عمرانی برای آن پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص درآمدهای استان بوشهر، عنوان کرد: با توجه به این که ۸۰ ردیف درآمدی وجود دارد که اصلی ترین آن مالیات است در سال ۱۴۰۲ درآمد کشور در لایحه بودجه سال آینده، ۴۴ درصد و درآمد مالیاتی ۴۶ درصد افزایش یافته، اما درآمد استان بوشهر از حیث کل ۹ درصد و از حیث مالیات هشت درصد افزایش دارد که در این بخش استان بوشهر در جایگاه اول کشوئر قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر تاکید کرد: استان دوم کشور پس از بوشهر با اختلاف معنادار، دارای رشد درآمدی ۲۰ درصد است.

پاپری‌زارعی تاکید کرد: بررسی آمارها نشان می دهد که در سال ۱۴۰۰ به نسبت ۱۳۹۹ ، شاهد افزایش ۳۸ درصدی درآمد و سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نزدیک به ۷۰ درصد رشد داشته ایم در حالی در سال ۱۴۰۲ این رشد به ۹ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: پایین نگاه داشتن سهم درآمد باعث کاهش فشار مالیاتی مودیان و مازاد درآمد سقف تعیین شده، گردیده که طی ساز و کاری قانونی به استان برگشت می خورد و به سهم اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی استان در سال آینده اضافه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر یادآور شد: سال ۱۴۰۲، یکی از سال‌های استثنایی در تحقق مازاد درآمد برای استان بوشهر و کاهش سهم درآمدهای مالیاتی در طول ۱۰ گذشته بوده به گونه ای که به نسبت همه این سال‌ها، بوشهری ها در سال آینده کمتر مالیات پرداخت می‌کنند.

پاپری‌زارعی در خصوص رشد ۴۶ درصدی مالیات در سال آینده، عنوان کرد: رشد ۴۶ درصدی مالیات برای استان بوشهر به هیچ وجه به مثابه افزایش مالیات از مودیان نیست بلکه بر اساس قوانین پایه، هفت درصد نسبت به امسال کمتر است و از مودیان جدید و فرارهای مالیاتی اخذ می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر