جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۴۹۵
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵

فکرشهر: مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر از صدور هشدار در مورد بیماری تب کریمه کنگو خبر داد.

به گزارش فکرشهر، مهدی تنگستانی مکان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه درمانگاهی مشهودی در دام‌های آلوده ندارد.

مدیرکل دامپزشکی بوشهر ادامه داد: ازاین‌رو اقدامات دامپزشکی صرفاً به‌منظور تأمین بهداشت جمعیت انسانی و متعاقب گزارش وقوع بیماری در انسان، آغاز می‌شود.

وی افزود: با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال، انتظار می‌رود مردم مسائل بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

تنگستانی مکان اضافه کرد: در همین راستا ضمن صدور هشدار در مورد این بیماری، موارد مهم و بهداشتی را درباره تب خونریزی دهنده کریمه کنگو برای رعایت مردم استان بوشهر به‌ویژه در فصل گرما اعلام می‌شود.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر نیز اعلام کرد: همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، ضروری است به‌ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به‌خصوص روستاییان و عشایر که به نحوی با دام سروکار دارند، با جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت، نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)، خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام (جگر خریداری‌شده باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت در یخچال صفر تا ۴ درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود) ازجمله موارد مهم در مصرف گوشت است.

استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، اجتناب کودکان و روستاییان و دامداران از بازی و یا لامسه کنه‌های ماده تخم‌ریزی کرد، خودداری از جدا و له‌کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده، اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن از دیگر موارد بهداشتی است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر