شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۷۷۳۱
سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱

فکرشهر: فرماندار گناوه با اشاره به برنامه دولت برای تقویت پزشکی خانواده گفت: دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در شهرستان گناوه فراهم شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، محمد تقی صفری صبح سه شنبه در نشست شورای سلامت شهرستان گناوه با دستور کار معرفی برنامه پزشک خانواده و برنامه‌های هفته سلامت، اظهار داشت: امروزه سلامت یکی از مهمترین و تأثیر گذار ترین مؤلفه‌ها در سطح جامعه محسوب می‌شود و اقتدار و توانایی و پیشرفت جامعه مستلزم وجود دو مؤلفه مهم امنیت و سلامت است.

فرماندار گناوه با بیان اینکه دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی درمانی پیش‌نیاز حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه است افزود: طرح پزشکی خانواده از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است که باهدف پوشش همگانی سلامت اجرا می‌شود و اجرای این طرح باید به نحو صحیح اطلاع رسانی شود تا خانواده‌ها بتوانند در هنگام اجرای طرح از مزایای آن بهره مند شوند.

وی بیان کرد: داشتن سلامت روحی و جسمی برای همه آحاد جامعه ضروری است و تنها با داشتن جسم و روح سالم می‌توان برای پیشرفت جامعه تلاش و همت کرد و جامعه را ساخت.

فرماندار گناوه با تاکید بر نقش مهم پیشگیری در سلامت جسم و روح بیان کرد: برای رسیدن به جامعه سالم باید موضوع پیشگیری از عوامل بیماری زا از نظر روحی و جسمی قبل از درمان مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهمترین شرایط پیشگیری دانایی و آگاهی است و شبکه بهداشت و درمان و مراکز و نهادهای آموزشی باید نسبت به آگاهی و اطلاع رسانی پیرامون بهداشت و سلامت به آحاد جامعه به خصوص خانواده‌ها تلاش کنند.

ضرورت اطلاع رسانی عملکردهای نظام به مردم

فرماندار گناوه با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی فعالیت‌ها و عملکردهای ادارات و دستگاه‌های مختلف در شهرستان اضافه کرد: دستگاه‌های مختلف با انتخاب روابط عمومی‌های توانمند گزارش دهی و اطلاع رسانی مناسبی از عملکردهای خود داشته باشند.

فرماندار گناوه با گرامیداشت هفته سلامت از تلاش‌ها و زحمات همه دست اندر کاران بهداشت و درمان شهرستان به ویژه در ایام کرونا تقدیر کرد.

اعتبارات خوبی برای بخش سلامت گناوه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار گناوه با تبریک هفته سلامت اظهار داشت: در ابتدای دولت سیزدهم همه گیری فراگیر ویروس کرونا اصلی ترین معضل و مشکل کشور بود که با رهنمودهای داهیانه و تأکیدات مقام معظم رهبری و تلاش‌ها و پیگیری‌های رئیس جمهور و مجموعه دولت و بخش درمان این موضوع به خوبی مدیریت شد و عملکرد بسیار خوب در کارنامه افتخارات جمهوری اسلامی رقم خورد.

احمد لیراوی افزود: در موضوع سلامت به ویژه در شهرستان گناوه فعالیت‌ها و اقدامات خوبی در دولت سیزدهم انجام شده است و در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتبارات مناسبی برای کمک به بخش بهداشت و سلامت در نظر گرفته شد تا بتوان در راستای بهبود سلامت شهروندان گام‌های موثرتری برداشت.

وی گفت: در بحث سلامت پیشگیری مقدم بر درمان است و باید این موضوع همواره مدنظر باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده ادامه داد: پزشک خانواده از موضوعات و طرح‌های مهم است که مزایای بسیاری از جمله کاهش هزینه درمان بر خانواده‌ها و کاهش نیاز مراجعه به کلینیک‌ها تخصصی و خلوت تر شدن مراکز درمانی و مطب‌های پزشکان متخصص را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع پزشک خانواده، اجرای این طرح باید به نحو صحیح اطلاع رسانی شود تا خانواده‌ها بتوانند در هنگام اجرای طرح از مزایای آن بهره مند شوند.

لیراوی یادآور شد: سند توسعه سلامت شهرستان از موارد مهم است که باید بر اساس اولویت بندی نیازهای شهرستان تدوین شود تا بتوان بر اساس آن این نیازمندی‌ها را دنبال کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اعتبارات خوبی در کمیته برنامه ریزی شهرستان به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته است انتظار می‌رود در سطح استان نیز با توجه به اهمیت این موضوع در شهرستان و کمبودها در بحث اعتبارات به شهرستان کمک ویژه شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه در این نشست با اشاره به برنامه‌های اجرایی هفته سلامت در این شهرستان اظهار داشت: هفته سلامت در سال ۱۴۰۲ با شعار «سلامت برای همه با پزشکی خانواده» نام‌گذاری شده است و به مناسبت این هفته برنامه‌های متنوعی از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه برنامه ریزی شده که از ابتدای هفته سلامت در حال اجرا است.

عصمت حیدری افزود: نواختن زنگ سلامت در مدارس شهرستان، اعزام کلینیک سیار دندانپزشکی در سرای مهر، برگزاری نشست شورای سلامت شهرستان با محوریت اجرای برنامه پزشک خانواده، حضور کلینیک سیار دندانپزشکی در روستاهای بخش ریگ، همایش «سلامت برای همه»، برگزاری کارگاه آموزشی جوانی جمعیت در حوزه علمیه خواهران گناوه، درج شعار هفته در سربرگ نامه‌های اداری، چاپ و نصب بنر به مناسبت هفته، برگزاری کلاس‌های آموزشی، مسابقه نقاشی با موضوع سبک زندگی سالم و جوانی جمعیت، پیاده روی کارکنان شبکه بهداشت و درمان و برپایی ایستگاه سلامت در مصلی نماز جمعه از جمله برنامه‌های هفته سلامت است.

وی با اشاره به اجرای طرح پزشک خانواده بیان کرد: پیرو اجرای طرح پزشکی خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع، همزمان با سراسر کشور، در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در استان بوشهر و به تبع در شهرستان اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای طرح پزشکی خانواده طیف وسیعی از افراد در سطوح گسترده عمومی و تخصصی خدمات لازم را دریافت می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه اظهار کرد: برنامه پزشکی خانواده در سه سطح و به ترتیب، سطح اول مراقبت‌های اولیه بهداشتی و درمانی در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و سطح دوم خدمات تخصصی در بیمارستان‌های تخصصی و در سطح سوم خدمات فوق تخصص در بیمارستان‌های فوق تخصصی به مراجعین خدمت ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: رعایت نظام ارجاع هزینه‌های خدمات بهداشتی و درمانی را برای افراد به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر