پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۲۶۱
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۸

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان دیر گفت: تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی شدید طی ۲۹ سال گذشته در شهرستان دیر به صفر رسیده است.

به گزارش فکرشهر، عباس آدمیت نسب ظهر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به موفقیت آمیز بودن اجرای برنامه پیشگیری از بروز بیماری بتاتالاسمی ماژور در شهرستان دیر، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۳ تاکنون موردی از تولد نوزاد مبتلا به این بیماری در شهرستان دیر گزارش نشده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر با بیان اینکه برنامه ملی پیشگیری از بروز بیماری تالاسمی بر محورهای انجام آزمایشات تالاسمی هنگام ازدواج است، گفت: همه افراد متقاضی ازدواج باید قبل از عقد نسبت به انجام آزمایش خون اقدام کنند که این آزمایش همان آزمایش تالاسمی است.

وی افزود: تالاسمی یک اختلال در هموگلوبین محسوب می‌شود و در بیماری تالاسمی هموگلوبین‌ها دچار نقص می‌شوند که نوع خاصی از کم خونی را پدید می‌آورند و از این رو با قرص آهن قابل درمان نیست.

آدمیت نسب ادامه داد: چنان چه یکی از زوجین تالاسمی مینور (خفیف) باشد مشکلی ایجاد نمی‌شود اما اگر هر دو نفر مینور باشند، در هر بارداری ۲۵ درصد احتمال تولد نوزاد با بیماری تالاسمی ماژور (شدید) وجود دارد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان دیر با بیان اینکه آمار تولد نوزاد تالاسمی ماژور (شدید) در شهرستان دیّر به صفر رسیده است گفت: نظام سلامت توانسته است در اجرای برنامه پیشگیری از بروز بیماری بتاتالاسمی بسیار موفق عمل کند به طوری که میزان بروز بیماری تالاسمی ماژور در شهرستان دیّر به صفر رسیده است.

وی به مجموعه اقدامات انجام شده در راستای برنامه پیشگیری از بروز بیماری بتاتالاسمی اشاره کرد و گفت: انجام آزمایشات قبل از ازدواج، ارائه خدمات ژنتیک به زوجهای ناقل تالاسمی، مشاوره، مراقبت ژنتیک به منظور تعیین سلامت یا ابتلاء جنین، آموزش به زوج‌های ناقل برای داشتن بارداری ایمن و داشتن فرزندان سالم از جمله اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از تولد نوزاد دارای بیماری تالاسمی ماژور است.

آدمیت‌نسب افزود: طی سال گذشته ۳۲۵ زوج از سوی دفاتر عقد و ازدواج به آزمایشگاه دیّر معرفی شدند که نتایج آزمایش ۱۵ زوج با اندیکس‌ها استاندارد مغایرت داشت که به پزشک متخصص برنامه تالاسمی ارجاع و پس از دریافت خدمات تخصصی و دارو درمانی تعداد هفت زوج به عنوان کم خطر و هشت زوج به عنوان پرخطر معرفی شدند.

وی بیان کرد: افراد کم خطر که با طی دوره آهن درمانی مشکل مشاهده شده در آزمایش رفع شده بود با مجوز پزشک متخصص برنامه، گواهی سلامت آنها صادر و افراد پرخطر نیز توسط تیم مشاوره به آنها توصیه‌های لازم در خصوص انجام آزمایشات تکمیلی طی دو مرحله قبل از بارداری و در زمان بارداری می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر تصریح کرد: در حال حاضر ۴۵ زوج مینور در شهرستان دیر ساکن‌اند که مراقبت‌های لازم در این خصوص توسط مراقبین سلامت و بهورزان انجام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر