شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۲۷۹
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹

فکرشهر: مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: به منظور حفاظت و افزایش عمر مفید سد رئیسعلی دلواری، مجموعه تعمیرات و مانورهای مربوط به تاسیسات هیدرومکانیکال این سد انجام شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، رضا چویلی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از الزامات حفاظت و صیانت از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تاسیسات صنعت آب و برق، انجام تعمیرات و بازسازی‌های دوره‌ای این تاسیسات است.

وی افزود: این مجموعه اقدامات باعث حفظ کارایی مطلوب و عملکرد مناسب تاسیسات در طول دوره بهره‌برداری می‌شود.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: از سال گذشته عملیات مرمت و بازسازی اساسی تجهیزات هیدرومکانیکال سد رئیسعلی دلواری در بخش‌های دریچه‌های تخلیه رسوب، سیستم آبیاری و تونل‌های آب بر آغاز شده است.

چویلی ادامه داد: با توجه به در حال بهره‌برداری بودن سد رئیسعلی دلواری و انجام همزمان دوره‌های آبیاری اراضی پایاب این سد، فرآیند تعمیر و نگهداری با پیچیدگی‌های فنی متعددی روبرو است و انجام صحیح این امر، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و اجرای هوشمندانه است.

وی گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این پروسه، اجرای موفقیت‌آمیز "تست تر" و کنترل عملکرد و مانور دریچه‌های سرریز جانبی سد است.

چویلی اضافه کرد: تست تر دریچه‌های سرریز جانبی، برای نخستین بار از شروع بهره‌برداری سد رئیسعلی دلواری (سال ۱۳۸۵) و از سوی کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای بوشهر انجام شد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اهمیت کارایی موثر دریچه‌های سرریز جانبی سد رئیسعلی دلواری گفت: مهم‌ترین نقش سرریزهای دریچه‌دار جانبی، واکنش سریع در برابر سیلاب‌های احتمالی است و با توجه به آبگیری به نسبت مناسب سد رئیسعلی دلواری، انجام این مانور الزام آور است.

سد مخزنی رئیسعلی دلواری در بخش شبانکاره، در ۶۰ کیلومتری شهر برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) با ظرفیت ۶۹۴ میلیون مترمکعب احداث با هدف آبیاری۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، تولید سالانه ۹۶ مگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال، جلوگیری از بروز خسارت ناشی از سیل به زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و جلوگیری از تخریب سواحل رودخانه‌ها احداث شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر