شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۸۳۳۸
سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵

فکرشهر: رئیس اداره تحقیقات هواشناسی کاربردی استان بوشهر گفت: میانگین بارش‌ زمستان گذشته بوشهر ۱۵۵.۸ میلی‌متر بود که ۳۰.۳ میلی‌متر بیشتر از میانگین بلند مدت است.

به گزارش فکرشهر، عباس زارعی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: زمستان۱۴۰۱، میزان بارندگی در ۹ شهرستان استان به نسبت سال گذشته و بلندمدت مشابه روند افزایشی داشت و این میزان تنها در شهرستان دیلم ۱۷.۴ میلی‌متر کمتر بود.

وی افزود: میانگین بارش استان بوشهر در پارسال ۲۲۰.۴ میلی‌متر بود که نسبت به دوره بلندمدت خود ۹۴.۹ میلی‌متر افزایش یافت.

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی کاربردی استان بوشهر بیان کرد: بر اساس نقشه پهنه‌بندی بارش تجمعی، طی زمستان گذشته بیشتر نقاط این استان از شمال تا جنوب شاهد بارش ۱۸۰ تا ۲۴۶ میلی‌متر بود.

زارعی گفت: ارتفاعات شرقی و دشت‌های میانی استان در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان و قسمت محدودی از سواحل غربی شهرستان گناوه در شمال استان بیشترین بارش‌ها با میانگین ۲۴۶ تا ۴۵۲ میلی متر ثبت شد.

وی با بیان اینکه مدت زمان بلند مدت دست‌کم میانگین ۳۰ ساله در نظر گرفته می‌شود، گفت: نقشه‌های بارش پهنه‌بندی اختلاف مقادیر بارش تجمعی استان بوشهر نشان دهنده افزایش بارش‌ها در زمستان گذشته نسبت به بلند مدت مشابه است.

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی کاربردی استان بوشهر افزود: بر اساس این نقشه، در زمستان ۱۴۰۱ میزان بارش‌ها در غالب مناطق استان از شمال تا جنوب به خصوص در نیمه مرکزی نسبت به بلندمدت مشابه ۸۰ تا ۱۶۰ میلی متر بیشتر بوده و در نواحی مرکزی (دشت‌ها و ارتفاعات میانی) در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، نقاط محدودی از شمال دشتی و برخی نواحی ساحلی گناوه، بوشهر و جزیره خارک این افزایش به بیش از ۱۶۰ میلی‌متر رسیده است.

وی اضافه کرد: در آخرین فصل از سال ۱۴۰۱ بیشتر نواحی جنوب‌شرقی (شهرستان‌های عسلویه، کنگان و جم)، شمالی (شهرستان گناوه) و قسمت‌های پراکنده‌ای از نیمه جنوب و مرکزی استان از سواحل تا ارتفاعات شرقی استان نیز مقدار بارش‌ها نسبت به بلندمدت ۱۰ تا ۸۰ میلی‌متر افزایش یافت.

زارعی با اشاره بر تاثیر بارش‌های خوب امسال بر سبزینگی و میزان پوشش گیاهی استان بوشهر، اظهار کرد: افزایش بیش از ۹۰ درصدی میانگین بارش‌ها در زمستان ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن، توانسته است تا حدودی تنش آبی دشت‌ها، مزارع، باغات و ارتفاعات استان را جبران کند.

رئیس اداره تحقیقات هواشناسی کاربردی استان بوشهر با بیان اینکه رشد سبزینگی و پوشش گیاهی در غالب مناطق استان بیانگر روند افزایشی بارش‌ها در زمستان گذشته بوده، ادامه داد: تاثیرگذاری افزایش میانگین بارش‌ها بر پوشش آب‌های سطحی، تالاب‌ها و سدها به ویژه در برخی نواحی اطراف بندر بوشهر نیز تا اندازه قابل ملاحظه‌ای آشکار است.

وی با استناد به نقشه پهنه‌بندی خشکسالی بر اساس شاخص SPEI طی شش ماهه پایانی سال گذشته در استان بوشهر، توضیح داد: بیشتر نواحی این استان از شمال تا جنوب در حد نرمال بوده و بخش‌هایی از نواحی مرکزی در شهرستان‌های دشتستان، تنگستان و مناطقی از شهرستان‌های گناوه و شمال‌غرب دشتستان، برخی نواحی غربی در نزدیکی سواحل تنگستان، بوشهر و مناطق محدودی از غرب شهرستان دشتی در ترسالی ضعیف تا متوسط قرار گرفته‌اند.

زارعی افزود: در این مدت نقاط پراکنده‌ای از بوشهر نیز بویژه در نیمه جنوبی استان خشکسالی خفیف تا متوسطی را تجربه کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر