شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در جمع خبرنگاران؛
فکرشهر: فرماندار دشتستان گفت: سال گذشته فضای شهرستان درهمریختگی و آشفتگی داشت و زمانی که فرمانداری را تحویل گرفتم، شرایط خوبی وجود نداشت و عقب ماندگی هایی در چند سال گذشته رخ داده بود و توقعات زیادی در نیروهای انقلاب ایجاد شده بود...
کد خبر: ۱۳۹۲۳۴
يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: فرماندار دشتستان گفت: سال گذشته فضای شهرستان درهمریختگی و آشفتگی داشت و زمانی که فرمانداری را تحویل گرفتم، شرایط خوبی وجود نداشت و عقب ماندگی هایی در چند سال گذشته رخ داده بود و توقعات زیادی در نیروهای انقلاب ایجاد شده بود.

در یک سال گذشته، ۴۷ مقام در شهرستان دشتستان حضور پیدا کردند

به گزارش «فکرشهر»، «احمد بنافی» امشب، ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ـ در نشست خبری به بهانه یک سالگی حضورش در شهرستان دشتستان، با بیان این مطلب افزود: در یک سال گذشته، ۴۷ مقام در شهرستان دشتستان حضور پیدا کردند که ۲۷ مقام آنها ملی بوده و این افراد، از ریاست محترم جمهور تا وزرا و روسای سایر دستگاه ها را شامل می شود.

وی گفت: در ابتدای حضورم در دشتستان متوجه شدم عقب ماندگی شدیدی در شوراها و کارگروه هایی که باید وجود داشته باشد وجود دارد و همه آنها را راه اندازی کردم و تاکنون ۱۰۲۳ جلسه در این کارگروه ها تشکیل شده است؛ همچنین سعی کردیم توازنی بین جلسات و کارهای میدانی و نظارت و سرکشی برقرار کنیم و ۱۹۱ بازدید در یک سال گذشته در بخش های مختلف شهرستان داشته ایم.

۲۷ کمیته در شهرستان به طور کل فراموش شده بودند

فرماندار دشتستان در ادامه توضیح وضعیت شهرستان در سال گذشته، ادامه داد: ۲۷ کمیته، مانند کمیته نامگذاری و کمیته های دیگر، در شهرستان و در بخش های مختلف سیاسی و اجتماعی و…، به طور کل فراموش شده بودند که آنها را فعال کردیم و در حوزه اجتماعی نیز کارهای خوبی انجام شده و ما به عنوان فرمانداری برتر انتخاب شدیم ‌و قرارگاه جهاد تبیین را فعال کردیم، همچنین در حوزه فرهنگ، توجه خاصی به دانش اموزان، دانشجویان و سایر اقشار داشته ایم.

بنافی افزود: قرارگاه حجاب و عفاف نیز در شهرستان تشکیل شده که تاکنون ۱۲ جلسه برگزار کرده و در سطح شهرستان که نگاه می‌کنیم می بینم تاثیرات خوبی نیز داشته است؛ همچنین بیش از ۱۴۰ برنامه فرهنگی در این مدت انجام شده است.

در فرمانداری با یک آنارشی روبرو بودیم که از قدیم وجود داشته/ هزینه های جاری فرمانداری را به یک ششم کاهش دادیم

وی گفت که پس از ورود به شهرستان، «در فرمانداری با یک آنارشی روبرو بودیم که از قدیم وجود داشته» و افزود: در ابتدای حضور، هزینه های فرمانداری را کاهش دادیم و نامه نگاری ها را سیستمی کردیم و مصرف کاغذ را پایین آوردیم؛ همچنین اموال فرمانداری را سامان داده و برچسب دار کردیم و اموالی را که خارج شده بود، برگرداندیم و خودروها را سروسامان دادیم و هزینه های جاری فرمانداری را به یک ششم کاهش دادیم که عدد بسیار خوبی است و انضباط مالی برقرار شد.

بنافی ادامه داد: حذف تشریفات زائد و استفاده از ماشین های گران قیمت که هزینه نگهداری سرسام آوری داشتند از دیگر کارهایی بود که در فرمانداری انجام شد.

ضمن دادن پست های کلیدی به نیروهای انقلابی، از پتانسیل همه نیروهای فرمانداری استفاده کرده ایم

وی گفت: در سال های گذشته به نسبت فضای سیاسی، از برخی از نیروها استفاده نمی شد که ما ضمن دادن پست های کلیدی به نیروهای انقلابی، برای استفاده بهینه از نیروها و بالاترین بهره وری، از پتانسیل همه نیروهای فرمانداری در بخش های مختلف استفاده کرده ایم.

احمد بنافی افزود: بازدید فرماندار و معاون سیاسی به طور سرزده از ادارات و بازرسی آنها و تعیین مهلت برای رفع نواقص از دیگر کارهایی است که در حال انجام است و تمام این موارد به مقامات بالادستی آن اداره و استانداری و بازرسی ارسال می‌شود که تاثیر خوبی در عملکرد دستگاه های اجرایی داشته است.

نظارت بر عملکرد شهرداران و دهیاران و نظارت کامل بر پروژه های عمرانی، از دیگر کارهایی بود که فرماندار دشتستان در توضیح عملکرد یک ساله خود به آن ها اشاره کرد و افزود: اما در بحث شفافیت های مالی، هنوز قوانین درستی تعیین نشده که امیدواریم در سال جاری این قوانین تصویب و اجرایی شود.

هر کس نظام قانون و سایر موارد را قبول داشته باشد، در حیطه انقلاب است/ دچار بحران نشدیم، چون از قبل آماده بودیم

وی درباره عملکرد حوزه سیاسی نیز اظهارداشت: در بحث سیاسی، هر کس نظام قانون و سایر موارد را قبول داشته باشد، در حیطه انقلاب است و با این رویکرد، فضا را در شهرستان آرام نگه داشته ایم و از ظرفیت نخبگان استفاده کرده و خواهیم کرد؛ همچنین استفاده از ظرفیت دهیاران و شوراها را در دستور کار داریم.

بنافی بیان داشت: همچنین، شناسایی محیط های بحرانی و سیاست ورزی در این موارد باعث شد که آنها را پیش بینی کرده و دچار بحران نشویم، چون از قبل آماده بودیم.

اصلاح ساختارها و ارتقای بنیان دفاعی، امنیتی مانند تامین خودرو و ساختمان کلانتری برای فراجا و راه اندازی دادگاه برای بخش بوشکان و…، نیز، از جمله دیگر مواردی بود که بنافی به آن ها اشاره کرد.

۷۸ درصد اعتبارات شهرستان دشتستان تخصیص داده شد/ در سطح شهرستان، روستاهایی داریم که از یک شهر، مدرن تر هستند و روستاهایی که تنها عایدی شان از انقلاب، سه رشته سیم برق بوده است​

فرماندار شهرستان دشتستان درباره عملکرد یک ساله خود و مجموعه اش در حوزه عمرانی نیز اظهارداشت: در حوزه عمرانی، ۷۸ درصد اعتبارات تخصیص داده شد و ۲۷۴ میلیارد تومان محقق شد و به شهرستان رسید که تاثیر بسیار زیادی در پیشرفت پروژه ها داشت.

وی ادامه داد: در شهرستان، ۹۰ روستای فاقد دهیاری داریم که به دلیل نداشتن دهیار، عمران و توسعه کمی برای آنها در نظر گرفته شده که امسال برای بیش از ۵۰ روستا، پروژه تعریف شده است؛ همچنین در حوزه بنیاد مسکن، بهداشت و درمان، آب و فاضلاب، راهداری و راه سازی، پروژه های بسیار خوب و بزرگی در نظر گرفته شده که تحولی در بعضی از روستاها ایجاد خواهد کرد.

بنافی گفت: برای سال ۱۴۰۲، توجه ویژه ای به روستاهای کمتر برخوردار داشته ایم و تبیین نظام جامع شهرستان در حال انجام است تا تمام نقاط ضعف و‌ قوت شهرستان را شناسایی کرده و بر اساس آن برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم که امیدواریم با شناسایی آنها برنامه ۴ساله شهرستان را تدوین کنیم.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان، روستاهایی داریم که از یک شهر، مدرن تر هستند، مانند روستای «خلیفه» و ۳ کیلومتر آن طرف تر روستایی داریم که تنها عایدی شان از انقلاب، سه رشته سیم برق بوده است و دیگر هیچ و این یعنی این که اعتبارات به عدالت توزیع نشده است.

شهر برازجان، به ۴۱ کیلومتر دیوار حفاظتی احتیاج دارد/ در شهرستان دشتستان، ۵۷ مدرسه تخریبی داریم​/ در پروژه ای ۴ ساله، همه مدارس تخریبی شهرستان را نوسازی می کنیم

بنافی به وضعیت مرکز شهرستان دشتستان نیز پرداخت و گفت: شهر برازجان، به ۴۱ کیلومتر دیوار حفاظتی احتیاج دارد که در طول ۴۴ سال گذشته، تنها ۱۹ کیلومتر آن انجام شده بود و تنها در یک سال گذشته، بیش از ۱۰ کیلومتر دیوارکشی دره ها را داشته ایم.

وی گفت: در شهرستان دشتستان، ۵۷ مدرسه تخریبی داریم و در این سال ها در این بخش، کم کاری شده بود و سال گذشته اقدام به درست کردن ۱۲ مدرسه تخریبی کرده ایم؛ همچنین استخر دانش آموزی برازجان به طور کامل فراموش سده بود که کارهای تکمیل آن در حال انجام است و در نظر داریم در پروژه ای ۴ ساله، همه مدارس تخریبی شهرستان را نوسازی کنیم.

فرماندار دشتستان درباره مسکن در شهرستان نیز بیان داشت: در حوزه نهضت ملی مسکن، در چهار سال باید ۸۶۵۶ مسکن بسازیم که برای رسیدن به این افق باید موارد مختلف آن تامین شود که الان، به عدد هزار در مسکن روستایی نزدیک شده ایم و در حوزه شهری در برازجان، بیش از ۶۰۰ خانه تحویل مردم داده شده است.

فرماندار دشتستان اظهارداشت: امسال مانند سال گذشته و با اشراف بیشتر، توجه ویژه ای بر روی آموزش ‌ پرورش و حوزه ورزش و جوانان خواهیم داشت؛ البته کارهای خوبی انجام شده در این حوزه ها مانند پیست تارتان برازجان که از بهترین پیست ها است و همچنین ساخت سالن های ورزشی و تامین سیستم های سرمایشی و امثالهم انجام شده است.

در ۳ سال، تمام کانال ها و زهکشی های شهرستان را لایروبی خواهیم کرد که تا ۱۵ سال، نیازمندی های مردم را مرتفع کند

وی، به برخی پروژه های مهم در شهرستان دشتستان نیز پرداخت و گفت: در خصوص پروژه های مهم، ما بیش از ۴ میلیون و دویست هزار نخل داریم و عمده مطالبات مردم، آبیاری نخیلات بوده است که کارهای بسیار خوبی در این حوزه انجام شده و زهکشی های فراوانی انجام شده است؛ خصوصا در بخش «آب پخش» به دلیل نوع خاک آن. همچنین در ۳ سال، تمام کانال ها و زهکشی های شهرستان را لایروبی خواهیم کرد که تا ۱۵ سال، نیازمندی های مردم را مرتفع کند.

وی بیان داشت: از دیگر پروژه های مهم، سد دالکی، به عنوان بزرگ ‌ترین و حیاتی ترین پروژه استان بوشهر است که در دستور کار ویژه قرار دارد و اکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در ۳ سال آینده، آبگیری آن را شروع کنیم که می‌تواند نیاز شهرستان در حوزه آب شرب و کشاورزی را کاملا مرتفع کند.

بنافی افزود: همچنین، پروژه های آبرسانی از آبشیرین کن گرفته تا ایجاد مخزن و ساخت سد و سایر پروژه های اینچنینی، از دیگر کارهای انجام گرفته در شهرستان دشتستان است.

اگر اعتبار بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان تخصیص داده شود، سال دیگر این بیمارستان وارد چرخه خدمت رسانی می شود

بنافی ادامه داد: بیمارستان ۱۷ شهریور برازجان از دیگر پروژه هایی بود که در دستور کار قرار گرفت و فاز اول آن در ۳ بلوک در حال انجام است و در سفر رساست جمهوری، ۲۶۰ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است و اگر این اعتبار تخصیص داده شود، می‌توان طی ۲ سال آن را به پایان رساند و سال دیگر این بیمارستان وارد چرخه خدمت رسانی شود.

فرماندار درباره کمبود پزشکان عمومی در بیمارستان گنجی برازجان نیز گفت: این افراد حاضر نیستند در بیمارستان خدمت کنند و ترجیح می‌دهند در کلینیک زیبایی کار کنند با درآمد بالا و در بیمارستان به طبابت نپردازند و امیدواریم تا ۲ سال آینده که درمانگاه ها و بیمارستان های ما به بهره برداری برسند، بخش بزرگی از مشکلات درمان در سطح شهرستان رفع شود.

وی اضافه کرد: امیدوارم در آینده خصوصا اورژانس برازجان وضعیت خوبی داشته باشد و شاهد مشکلات کمبود پزشک فعلی در بیمارستان گنجی نباشیم.

او گفت: همچنین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کادر درمان کارانه آنهاست که در این مورد گله مندند و این مشکل استانی است و باید در سطح استان و وزارت خانه حل شود.

وی ادامه داد: همچنین اقدامات در حوزه بهداشت و درمان، از دیگر حوزه های مهم سال جاری است که پس از گسترش اورژانس در فاز اول امیدواریم بتوانیم فاز دوم آن را نیز تا هفته دولت انجام دهیم؛ همچنین افتتاح درمانگاه ولایت در کنار درمانگاه خیرساز و بیمارستان خصوصی و آزمایشگاه خیرساز و ساخت مجموعه های درمانی و ساخت ۱۲ خانه بهداشت در روستاها کارهایی انجام شده و خواهد گرفت.

وعده اصلاح راه های دشتستان

فرماندار دشتستان به پروژه کریدر برازجان ـ دالکی تا کنارتخته نیز اشاره کرد و افزود: این پروژه در حال انجام است و امیدواریم ۱۸ کیلومتر آن انجام شود و طی ۳ سال، این پروژه به طور کامل انجام شود که تاثیر بسزایی در ترافیک و رفت آمد در سطح شهرستان و استان خواهد داشت.

وی اضافه کرد: همچنین، پروژه جاده نمازگاه تا تنگ ارم که آرزوی دیرین مردم بخش ارم و شهرستان دشتستان بوده، در دستور کار است و احتمالا امسال، تخصیصی نیز برای آن انجام خواهد گرفت.

بنافی افزود: پروژه جاده اهرم ـ برازجان به کندی پیش می رفت در حالی که محور پرترافیک و پرحادثه ای است و ما امیدواریم طی ۲ سال آینده، این مسیر را کامل کرده و مشکل را مرتفع کنیم، همچنین تکمیل بخشداری های شهرستان در حال انجام است.

وی، درباره جاده آبپخش نیز بیان داشت: در خصوص این جاده، چون نگاه های مختلفی وجود دارد، این پروژه را گذاشته ایم تا در راستای کریدور اهرم به دیلم قطعه اهرم ـ برازجان به پایان برسد و پس از آن، تمرکز خود را روی این موضوع بگذاریم تا با یک کار کارشناسی در سطح استان بتوانیم بهترین پروژه را اجرایی کنیم.

بنافی گفت: همچنین در حوزه آب و راه امیدواریم بتوانیم کارهای خوبی انجام دهیم و دوست دارم جاده «ننیزک» تا «کلمه» را سامان دهم که البته به کمک نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز نیازمندیم تا این‌کار صورت گیرد.

ایجاد پروژه های تفریحی ـ گردشگری در سه شهر دشتستان

فرماندار دشتستان درباره میراث فرهنگی شهرستان نیز اظهارداشت: ما در حوزه میراث فرهنگی دشتستان، ۶ هزار سال تمدن داریم که در دوره های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ما در شهرستان، ۳ کاروانسراداریم که مالکیت آن با اوقاف است و بهره بردار میراث فرهنگی است که با جلسات و هماهنگی هایی که در سطح وزارت صورت گرفت، قرار شد این کاروانسراها به مدت ۲۰ سال به میراث فرهنگی واگذار شود و این سازمان کارهای مرمت و بهره برداری از آن را انجام دهد.

وی ادامه داد: در نظر داریم پروژه های تفریحی ـ گردشگری در برازجان، آب پخش و وحدتیه انجام دهیم که دو مورد کارهای آن شروع شده ولی متاسفانه هنوز شهرداری برازجان کار خود را آغاز نکرده است.

درباره وضعیت اقتصاد و سرمایه گذاری در شهرستان

بنافی درباره وضعیت اقتصادی دشتستان نیز گفت: یکی از موفق ترین واحدهای اقتصادی کشور را ما در ناحیه صنعتی شهرستان داریم که در حوزه های مختلف کشاورزی و دامپروری، بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان تولید سرمایه در سطح شهرستان داشته ایم.

فرماندار دشتستان افزود: در حوزه انجام کارهای اداری برای راه اندازی پروژه های دامپروری و کشاورزی نمی توانم به خودم نمره خوبی بدهم چون کار در این موارد کند پیش می‌رود و من به جد از بانک ها گله مندم، چون همکاری های کافی را انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری کلان، ما رنج می بردیم و با رایزنی های لازم توانستیم یک مورد را اجرایی کنیم و در حال رایزنی با پتروشیمی و صنایع دیگری هستیم تا صنایع بزرگ دیگری در شهرستان ایجاد شود و در حوزه صنایع خرد نیز درخواست های زیادی داریم اما دچار کمبود زمین برای واگذاری به متقاضیان هستیم.

وی افزود: تکمیل پروژه های نیمه تمام از برنامه های ما است و پس از آن سراغ پروژه های جدید خواهیم رفت؛ همچنین پروژه های آبخیزداری خوبی در برنامه داریم تا انجام شود و توجه ویژه ای نیز به جذب سرمایه گذار داریم که از حضور سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف استقبال کرده و کمک های لازم را انجام خواهیم داد.

نه تنها سیمان، بلکه اگر نفت در نرگسی وحدتیه نیز به وظایف اجتماعی خود عمل نکند، برخورد حقوقی خواهیم کرد

فرماندا شهرستان در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سیمان دشتستان نیز پرداخت و گفت: شرکت سیمان دشتستان، علی رغم این که یکی از صنایع موفق است، به مسوولیت های اجتماعی خود عمل نمی کند و من گلایه های لازم راعنوان کرده ام و اگر ترتیب اثری داده نشود، رویکرد ما تغییر خواهد کرد و اگر قرار است سهم ما از آلایندگی و رفتن سنگ و ثروت شهرستان مقدار فعلی باشد و به وظایف خود عمل نکنند، من و همکاران اقدامات لازم قانونی را انجام خواهیم داد.

وی اضافه کرد: نه تنها سیمان، بلکه اگر نفت در نرگسی وحدتیه نیز به وظایف اجتماعی خود عمل نکند، برخورد حقوقی خواهیم کرد.

بنافی افزود: نه تنها این دو مورد، ما معادن زیادی نیز در سطح شهرستان داریم که کارهای آنها در سطح استان انجام می‌شود و در حال پیگیری های لازم برای انجام وظایف قانونی آنها هستیم.

منبع تامین گاز ما پالایشگاه آبادان است و الان گفته می‌شود اولویت پالایشگاه آبادان، صادرات است

این مسوول در مورد کمبود سیلندر گاز در دشتستان نیز اظهارداشت: نیازمندی شهرستان ۱۶ هزار سیلندر است که ۸ هزار مورد آن نیاز اساسی نیست، مانند استفاده خودروها؛ و دولت سامانه ای راه اندازی کرد تا مردم در آن ثبت نام کنند، اما اتفاقی که افتاد این است که منبع تامین گاز ما پالایشگاه آبادان است و الان گفته می‌شود اولویت پالایشگاه آبادان، صادرات است و به همین دلیل خلا ایجاد شده و کمبود به وجود آمده است.

وی ادامه داد: ما در همین راستا، به مسوولین استان و نمایندگان و سطح وزارت فشار آوردیم تا این مشکل حل شود و علی رغم این که مشکل کل استان بود، اما فشار در شهرستان دشتستان شروع شد و این مشکل برطرف شده است و ۸ هزار سیلندر تامین شده است.

بنافی افزود: البته برخی روستاها و اقامتگاه های غیررسمی مثل منطقه آبرسانی برازجان هم هستند که در هیچ مجموعه ای نمی گنجد و با مشکل مواجه شده اند که البته برخی از این مناطق مانند آبرسانی را می خواهیم به شهر الحاق کنیم تا مشکلات آن ها حل شود.

محدودیت دایره انتخاب برای ریاست ادارات

فرماندار دشتستان درباره تغییر روسای ادارات نیز توضیح داد: باید این توضیح را بدهم که الان کشور در بخش خدمات در حال فربه شدن و در بخش اداری در حال ضعیف شدن است، چون نیروی نخبه حاضر نیست با حقوق پایین دولتی به کار اداری روی آورد و حتی نخبگان حاضر نیستند ریاست ادارات را نیز عهده دار شوند؛ در کنار این ها، رابطه استخدامی نیز باعث شده اگر فرد توانمندی نیز پیدا شد، نتوان از آن استفاده کرد و دایره انتخاب برای ریاست ادارات محدود شده است و باید با مهره هایی که وجود دارد، کار کرد.

وی اضافه کرد: ضمن این که شهرداران و دهیاران توسط شوراها انتخاب می‌شوند و فرماندار قادر به انتخاب و برکناری آنها نیست و برای مطالبه گری، رسانه ها باید با آگاه سازی جامعه، ‌ آنها را توانمند کرده و این افراد را وادار به عملکرد بهتر کنند.

درباره مسمومیت دانش آموزان در شهرستان چیزی مشاهده نکردیم

فرماندار دشتستان درباره مسمومیت دانش آموزان در شهرستان نیز اظهارداشت: ما تحقیقات گسترده ای انجام دادیم اما به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و چیزی مشاهده نکردیم، نه در مدارس و نه در بیمارستان؛ تنها در آبپخش تحقیقات نشان داد که عامل خارجی مغازه کپسول گاز بویی را ایجاد کرده است و بیشتر جو روانی جامعه در این مورد دخیل و حاکم بود.

نباید مردم را دسته بندی کرد

او گفت: همچنین، در حوزه سیاسی، امسال انتخابات را داریم که برنامه ما برگزاری انتخاباتی سالم با حضور حداکثری است که کارهای لازم را در این باره انجام خواهیم داد.

وی افزود: در بحث انتخابات، هیچ رییس دستگاه اجرایی نباید وارد شده و امکانات و پرسنل را بسیج کند برای یک فرد خاص و این کار را در فرمانداری آغاز کردیم و به محض اطلاع از موضوع، این مورد در فرمانداری پیگیری شده و استعفا داده شد.

فرماندار دشتستان در پایان اظهارداشت: از برخی رسانه ها گلایه دارم که در اخبار سیاست ورزی نکنند و در راستای منافع شهرستان قلم زده و دلسوزانه قلم بزنند و نقد منصفانه داشته باشند.

وی اضافه کرد: نباید مردم را دسته بندی کرد، چون همین تفکر باعث عقب ماندگی شده است.

 

نظرات بینندگان
رضا
|
-
|
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
هیاهوی بسیار برای هیچ. جادهمرگ چم درواهی لکه ننگ نماینده و شما تا ابد خواهد بود. مردم میفهمند . نیازی به فرافکنی و دلایل واهی نیست.عملکرد شما عملا هیبچ بوده است و بس. نظامی باید نظامی باشد نهفرماندار. معاونیبن هم نظامی هستند و غیر متخصص. انقلابی بودن کفایت نمیکند برای اداره کردن مراکز کلیدی /
حجت اله پنا شورای بخش ارم
|
-
|
سه‌شنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲
بسیار عالی
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
تنم راست میگی
حسن
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
آره تو خوبی
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر