جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۵۶۶
پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۴

فکرشهر: مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: در ابتدای گام دوم اقدامات ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، شناسنامه جمعیتی هر استان به تفکیک شهرستان‌ها تدوین شد و در اختیار دبیران ستادهای استانی قرار گرفت.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، زینب اختری روز پنجشنبه در آیین اختتامیه نخستین جایزه ملی جوانی جمعیت در استان بوشهر اظهار کرد: شناسنامه‌های جمعیتی شهرستان‌ها بر اساس شبکه مسائل حوزه خانواده و جوانی جمعیت احصا شده تا استان‌ها بدانند در چه زمینه‌هایی باید سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: شاخصه‌های جمعیتی استان بوشهر اکنون وضعیت خوبی دارد اما نگاهی به روندها نشان می‌دهند که در تعداد ازدواج‌ها و نرخ باروری روند کاهشی را با سرعت طی می‌کند و این وضعیت نگران کننده است.

مشاور وزیر کشور ادامه داد: اقدامات حاکمیتی در بهترین حالت می‌تواند تا ۳۰ درصد موفق واقع شود و باید مردم پای کار بیایند و مساله جوانی جمعیت به خواسته آنها تبدیل شود.

اختری یادآور شد: استان بوشهر در این زمینه برای استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد عملکرد خوبی داشته است.

وی اضافه کرد: بوشهر از بزرگترین مراکز اقتصادی، پایتخت انرژی و دارای ظرفیت بالایی در اتاق بازرگانی است؛ بنابراین ایجاد انگیزه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاری در حوزه جمعیت می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اختری ادامه داد: طرح استان بوشهر برای جذب دانش‌آموزان در تحقق جوانی جمعیت می‌تواند به صورت پایلوت در سطح کشور اجرا شود که باید دستورالعمل‌های کشوری آن تدوین شود.

توجه به اصلاح ساختار جمعیت ضروری است/ سقط جنین در کشور رو به رشد است

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: باید حواسمان به اصلاح ساختار جمعیت باشد چرا که ازدواج و فرزندآوری تنها بخشی از این ساختار است.

وی عنوان کرد: پدیده مهاجرت یکی از موالفه‌های ساختار جمعیت است که بویژه در استان‌های مهاجرپذیر باید مورد توجه قرار گیرد تا ساختار اصلی زیست بوم تحت شعاع مهاجران قرار نگیرد.

اختری افزود: سقط جنین یکی دیگر از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که قبح آن از بین رفته و در کشور رو به افزایش است.

وی اذعان کرد: بر اساس آمار سالانه بیش از ۵۰۰ هزار سقط در کشور اتفاق می‌افتد که ۹۳ درصد آن در بستر خانواده و با رضایت اتفاق می‌افتد.

اختری گفت: امروز در راستای قبح زدایی از این اقدام بجای سقط جنین اصلاح ختم بارداری رواج پیدا کرده تا روح را آزار ندهد و باید برای بازگرداندن قبح این پدیده تلاش شود چرا که تاثیر بالایی در اصلاح ساختار جمعیت دارد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت کشور گفت: با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد بانوان کشور، این‌بار نیز زنان می‌توانند پیشران باشند و خانواده را در این زمینه همراه کنند تا جهاد تربیت نسل و پرورش انسان انجام دهیم.

وی با اشاره به سابقه استعمار ستیزی استان بوشهر بیان کرد: پشت اندیشه محدود کردن جمعیت ایران نیز یک روحیه استعماری وجود دارد و بوشهری‌ها با همان سابقه تاریخی خود در این عرصه نیز شتافته‌اند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر