جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۹۷۹۶
يکشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴

فکرشهر: مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: طرح تنبلی چشم (آمبلیوپی) امسال برای ۶۱هزار و ۸۵ کودک سه تا ۶ سال این استان اجرا می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، حسین اسدی‌ راد روز یکشنبه در حاشیه افتتاح طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طرح تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال برنامه کشوری است که با هدف پیشگیری از کم بینایی و نابینایی کودکان از خرداد آغاز و تا ۲۸ اسفند ماه ادامه دارد.

وی اظهار کرد: در سال جاری ۲۳۳ پایگاه شامل ۱۱ پایگاه دائم و ۲۲۲ پایگاه سیار برای انجام غربالگری تنبلی چشم کودکان در استان بوشهر در نظر گرفته شده و خانواده‌ها می‌توانند به این پایگاه‌ها، مراکز بهداشت و مراکز مثبت زندگی مراجعه کنند.

اسدی‌ راد ادامه داد: در بیماری تنبلی چشم؛ چشمان کودک سالم و طبیعی به نظر می‌رسد و هیچ‌گونه نشانی از بیماری ندارند اما به دلیل دید ناکافی و نداشتن تشخیص صحیح، عوارضی مانند کم‌بینایی و یا نابینایی را برای کودک در پی‌دارد.

وی ادامه داد: زمان طلایی برای تشخیص به موقع تنبلی چشم سه تا ۶ سال است هرچند امکان درمان تا ۱۰ سالگی نیز وجود دارد در غیر این صورت این بیماری تا آخر عمر همراه فرد باقی می‌ماند.

اسدی راد گفت: غربالگری بینایی با استفاده از چارت E و دستگاه‌های غربالگری اپتیک پلاس با کمترین زمان ممکن درحال انجام است و درصورت نیاز، افراد به سطح‌های بالاتر ارجاع داده می‌شوند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۴۸ هزار و ۶۰۷ کودک در برنامه تنبلی چشم غربال شدند که از این تعداد ۲۲۰ کودک مبتلا به تنبلی چشم، یک هزار و ۶۷۹ نفر به اپتومتریست (سطح دوم) ارجاع و به ۱۴۰ کودک نیز کمک هزینه عینک پرداخت شد.

اسدی راد افزود: انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی مسئول از جمله دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش همکاری لازم را برای زیر پوشش بردن جمعیت هدف با بهزیستی داشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر