سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۷۰۹
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۶

فکرشهر: رسانه‌های اسرائیل از پایان یافتن رزمایش بزرگ نظامی رژیمشان در روز پنج‌شنبه، ۱۸ خرداد، خبر دادند که تمرکز آن بر احتمال بروز «جنگ چند جبهه‌ای با ایران و نیروهای نیابتی تهران در خاورمیانه» بود.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در چارچوب رزمایش دو هفته‌ای با نام «مشت محکم»، از جمله نبرد زمینی احتمالی در خاک لبنان، اعزام صدها جنگنده به «عمق فضای دشمن»، عملیات نیروی دریایی و همچنین عملیات سایبری و شبیه‌سازی جنگ الکترونیک در صورت وقوع چنین جنگی در چند جبهه تمرین شد.

طبق اعلام ارتش اسرائیل، «سناریوهای پیچیده دفاع هوایی» شامل رهگیری راکت‌ها و موشک‌های احتمالی که به سوی اسرائیل شلیک شود، حملات راهبردی در «عمق خاک دشمن»، دستیابی به «برتری هوایی در منطقه» و حمله همزمان و گسترده به هزاران هدف را تمرین کرده است.

این بیانیه افزوده که ده‌ها ناوچه نیز تمریناتی را بر اساس «قابلیت‌های تهاجمی و دفاعی» برای «دفاع از مرزهای دریایی اسرائیل و ایمن‌سازی خطوط کشتی‌رانی» انجام دادند.

به‌ گفته ارتش اسرائیل، اداره راهبردی ارتش، موسوم به «حلقه سوم» که مسئول پرونده نظامی ایران است، در طول رزمایش «برنامه‌ریزی راهبردی و هماهنگی بین‌المللی با نظامیان خارجی» را تمرین کرد.

به‌ نوشته تایمز اسرائیل، تمامی واحدهای قوای نظامی در ارتش در عملیات رزمایش مشارکت کرده و بخشی از نیروهای ذخیره نیز به آن فراخوانده شده بودند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل، در میانه تمرین‌های نظامی یادشده، یک نشست کابینه امنیتی خود را در شامگاه ۱۴ خرداد در پناهگاه فرماندهی عملیاتی ارتش در تل‌آویو تشکیل داد تا تصمیم‌‌گیری سیاسی در صورت بروز جنگ سراسری با ایران و نیروهای وفادار به تهران را تمرین کند.

به ‌نوشته نیوزویک، رزمایش اسرائیلی که برخی از نیروهای آمریکایی نیز در آن شرکت داشتند، ارسال «پیام» به ایران بود.

ژنرال مایکل کوریلا در آغاز رزمایش اسرائیلی به تل‌آویو سفر و با وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش این کشور دیدار کرده بود.

هرچند انجام این رزمایش از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اجرای آن با تشدید هشدارهای مقامات اسرائیلی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و سپس توجه گسترده مقامات و رسانه‌های اسرائیل به افزایش توانمندی نظامی ایران پس از اعلام ساخت موشک «هایپرسونیک» در صنایع هوافضای ایران، همزمان شد.

بنیامین نتانیاهو روز ۱۸ خرداد به شبکه تلویزیونی بریتانیایی «اسکای‌نیوز» گفت هیچ تعهد و توافقی میان کشورهای دیگر با ایران بر سر برنامه اتمی ایران، اسرائیل را «متعهد نمی‌کند».

روزنامه «اسرائیل‌هیوم» در همین روز نوشت که اگر بنیامین نتانیاهو و ژنرال یوآو گالانت، برنامه حمله پیش‌دستانه به ایران را به کابینه ارائه کنند، نظر به ترکیب کنونی دولت، رأی موافق خواهد گرفت.

این روزنامه افزود حدود یک دهه پیش که بنیامین نتانیاهو طرح مشابه را در کابینه به رأی‌گیری گذاشت، ترکیب آن زمان دولت اجازه چنین کاری را نمی‌داد. اهود باراک، وزیر دفاع وقت، با حمله مخالفت کرده بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر