پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۳۲۹
چهارشنبه ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۹

فکرشهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از اجرای طرح تشکل‌های اطفاء حریق با مشارکت دهیاران روستاهای استان بوشهر خبر داد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، سهیل مهاجری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با حضور دربخش ها و روستاهای سراسر استان که در معرض آتش سوزی هستند نسبت به آگاهی بخشی و نشست های مردمی با اهالی روستا و دهیاران نشست های متعددی تا کنون داشته اند.

وی افزود: با همکاری مدیریت بحران استان در راستای کشف و شناسایی و اطفاء حریق و فراهم کردن وسایل لازم برای این کار مهم، اعتباراتی نیز در این بخش تخصیص خواهیم داد و این طرح تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر با اشاره به اراضی در معرض آتش‌سوزی به‌دلیل گرما و هوای خشک تابستان گفت: یگان حفاظت این اداره در سراسر استان و شهرستان‌ها برای شناسایی و کنترل هرگونه حریق احتمالی در عرصه‌ها آمادگی دارد.

وی افزود: در عین حال هرگونه اطفاء حریق در دشت‌ها و کوهستان‌ها تنها توسط یگان حفاظت و نیروهای اندک منابع طبیعی بسیار سخت خواهد بود و مردم منطقه و به ویژه دهیاران و دیگر دستگاه‌ها وجودشان در کنار منابع طبیعی همواره ضروری بوده است.

مهاجری با اشاره به تلفن ۱۵۰۴ یادآور شد: مردم شریف استان در هر نقطه ای که باشند می توانند به صورت رایگان با این شماره ارتباط برقرار کرده و مراتب هر گونه تعرض به منابع طبیعی و یا آتش سوزی را به ما اعلام کنند.

وی تاکید کرد: اکنون شماره امداد ۱۵۰۴ منابع طبیعی و آبخیزداری استان به صورت شبانه روزی فعال است و پاسخگوی تماس های شهروندان عزیز است.

اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از احیاء وفعال شدن اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان با هدف حفظ و احیا و بهره برداری از منابع طبیعی وبهبود اقتصاد روستائیان استان خبر داد.

سهیل مهاجری خاطرنشان کرد: آب و خاک این استان از مهم‌ترین منابع و زیربنای توسعه پایدار استان محسوب میشود و احیاء اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی افزود: مدیریت جامع آبخیز استان یک فرایند برنامه ریزی شده‌ای است که با مشارکت همه ذینفعان در داخل حوزه آبخیز صورت می گیرد و به اشتغال و اقتصاد مقاومتی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر ادامه داد: بر اساس این طرح حوزه آبخیز «رودخانه آبکره» شهرستان تنگستان و روستاهای مجاور بعنوان پایلوت طرح اکنون مورد مطالعه قرار گرفته اند.

وی شناسایی جوامع محلی، تشکلها، بهره برداران و ذینفعان در حوزه آبخیز را یکی از مهم ترین دلیل اجرای این طرح دانست واضافه کرد: در فاز اول این طرح بیش از ۲۵۰۰ خانوار در ۹ روستای شهرستان بوشهر که در مجاورت رودخانه آبکره هستند تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مهاجری تصریح کرد: از اردیبهشت ۹۶ تاکنون که اجرای طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان احیاء گردیده است تیم اجرایی طرح تشکیل و اقدامات خوبی تا کنون صورت گرفته است.

ظرفیت‌سازی و توانمند سازی جوامع محلی

وی عقد قرارداد با تسهیل‌گران به منظور ظرفیت‌سازی و توانمند سازی جوامع محلی و آغاز تدوین سند راهبردی توسط مشاور را تنها بخشی از اقدامات انجام شده در این زمینه دانست.

دبیر اجرایی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان بوشهر همچنین برگزاری جلسات با شورا و دهیاری، برگزاری اولین جلسات ارزیابی روستایی و بازدید کارشناسان طرح از طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز استان یزد را از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه ذکر کرد.

وی در خصوص سازوکار اجرایی طرح نیز به ما گفت: اجرای این طرح از محل اعتبارات ملی طرح های آبخیزداری و با مشارکت اهالی روستا و تشکیل صندوق اعتبارات خرد در روستاها انجام می‌شود و نشست هایی نیز با روستاهای سمل شمالی، سمل جنوبی و گلنگون که درحوزه آبخیز رودخانه آبکره قرار دارند صورت گرفته است.

مهاجری شرایط اقلیمی- اکولوژیکی، فرهنگی، اجتماعی و همچنین نزدیکی روستاهای ذکر شده به مرکز استان و امکان بهره گیری از خدمات زیر بنایی را از دلایل انتخاب این حوزه دانست.

افزایش سطح دانش دست اندرکاران و ذینفعان

وی همچنین از افزایش سطح دانش عمومی و شخصی دست اندرکاران و ذینفعان و ایجاد محیطی مناسب جهت توانمندسازی ذینفعان و برگزاری دوره های توانمندسازی جوامع محلی را بعنوان دیگر اهداف این طرح نام برد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهراظهار امیدواری کرد: در راستای این طرح افراد با هم و به صورت یک گروه وبه طور مشترک در جهت شناسایی مشکلات و منابع مورد توجه درآبخیز و نیز توسعه و اجرای یک برنامه آبخیزداری با راه حل هایی که پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را به همراه داشته باشد، کار می کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر