يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با استقبال پرشور مردم؛
فکرشهر: نخستین همایش «حماسه ی زنان لرده دشتستان»، با استقبال پرشور اهالی شهرستان در برازجان برگزار شد. ..\r\n
کد خبر: ۱۰۷۸۰
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۷

فکرشهر: نخستین همایش «حماسه ی زنان لرده دشتستان»، با استقبال پرشور اهالی شهرستان در برازجان برگزار شد. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، سید قاسم یاحسینی در این گردهمایی اظهار داشت: جنگ جهانی اول در بوشهر توسط زنان ایجاد و توسط سه زن نیز پایان یافت.

\n\n

\n\n

این مورخ بوشهری توضیح داد: بازداشت چند زن آلمانی توسط انگلیسی ها در بوشهر، شعله ی مقاومت مردم جنوب را رقم زد و در طول این 6 سال جنگ، زنان بودند که سهم عظیمی داشته اند ولی تاریخ مذکر و مرد سالار حتی نام آنان را نیز حذف کرده است.

\n\n

وی با اظهار تاسف از عدم آشنایی مردم با زنان شجاع دشتستانی و نبود کتاب و مطلبی درباره ی آنان گفت: 7 کتاب تنها در ایران درباره ی ژاندارک نوشته شده است ولی درباره ی این زنان شجاع لرده ای هیچ کتابی نگاشته نشده است در حالی که از این زنان شجاع هر کجای دنیا بودند، تندیس ها ساخته می شد.

\n\n

\n\n

رییس شورای اسلامی شهر برازجان نیز در این همایش از ساخت تندیس زنان مبارز دشتستانی در برازجان خبر داد و تاکید کرد: این موضوع قبلا در شورا مصوب شده بود و به زودی مراحل اخداث آن صورت خواهد گرفت.

\n\n

به گزارش خبرنگار فکرشهر، در این آیین، محمد جواد فخرایی گوشه هایی از مبارزات دشتستانی ها را توصیف کرد و آیناز فکروند نیز حناسه ی زنان لرده را در قالب نقالی اجرا نمود. همچنین پخش یک مستند کوتاه پیرامون شناخت مردم از زنان لرده، اجرای گروه دف نوازی، بیان مراحل اجرایی شدن همایش از سوی دبیر همایش  و شعرخوانی توسط معصومه ی خدادادی، شاعر محلی سرا و فریبا نظام زاده از نوادگان زنان لرده ای نیز از دیگر برنامه های اجرا شده در این آیین بود.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

در نخستین همایش « حماسه ی زنان لرده» که با همت سازمان مردم نهاد « خانه فرهنگ دشتستان » برگزار می شد، علاوه بر جمع کثیری از مردم نقاط مختلف  شهرستان دشتستان، به خصوص بخش ارم و اهالی برازجان و برخی دیگر از نقاط استان، جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی و اغلب اعضای شورای شهر برازجان نیز حضو داشتند.

\n\n

برای دیدن تصاویر بیشتر( اینجا ) کلیک کنید.

\n\n

 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر