شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۰۹۱۳۹
شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

فکرشهر: هر ساله با نزدیک شدن نوروز شور و شوق فراوانی در میان ایرانی‌ها و برخی کشورهای همسایه برای استقبال از بهار و سال نو به پا می‌شود. همه در تلاشند تا با بهترین ایده‌ها، برنامه‌ها و تدارکات سنت دیرین نوروز را گرامی بدارند.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، به جز خانه تکانی، نو کردن لباس‌ها و زدودن گرد غم و کینه از دل‌ها فراهم کردن سفره هفت سین هم یکی از لذت بخش‌ترین سنت‌های نوروز است.

ماهی قرمز به نام علمی  Carassius auratus auratus شناخته می‌شوند، طول تقریبی آن‌ها ۱۸-۲۰ سانتی متر و وزن تقریبی آن‌ها ۲۰۰ گرم است. این ماهی مچنین به نام‌های ماهی طلایی (Gold Fish)، ماهی گلی و یا ماهی حوض هم نامیده می‌شود.  در باور عامه مردم، این ماهی یکی از ارکان سفره هفت سین در نوروز است هر چند در طول سال‌های اخیر با واکنش‌های منفی‌ای از سوی حامیان حقوق حیوانات و فعالان محیط زیست روبه‌رو شده است.

برخی حتی اصالت حضور ماهی در سفره هفت‌سین را زیر سوال می‌برند آن را به چینی‌ها منتسب می‌دانند.  

به‌ گزارش ایسنا، دوست‌داران محیط زیست می‌گویند سالانه پنج میلیون قطعه ماهی قرمز قربانی لذت لحظه‌ای مصرف کنندگان می‌شوند. عده‌ای دیگر، اما معتقدند که با پژوهشی مختصر در آثار هخامنشیان، ساسانیان و ایلامی‌ها حضور ماهی در کتاب‌ها و آثارتاریخی نمایان می‌شود.

به نظر می‌رسد نظریه پردازان در هر دو حالت دلایلی موجه برای نظر خود دارند.

به هر روی وقتی ماهی خریداری می‌شود از نظر اخلاقی نگهداری و محافظت از ماهی و حفظ جان آن از وظایف خریدار است، پس اگر به هر دلیلی شرایط نگهداری ماهی قرمز برای ما مهیا نیست، بهتر است از خرید آن صرف نظر کنیم.

اما اگر علاقمند به خرید ماهی گلی هستیم و شرایط نگهداری آن برای شما فراهم است به نکات کلیدی که مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده است دقت کنید.

مرتضی بحرانی با اشاره به این تکته که شهرداری برای غرفه‌های نوروزی از دامپزشکی استعلام می‌گیرد و فرد متقاضی تحت پایش قرار می‌گیرد توصیه می‌کرد: مردم از خرید ماهی‌هایی که روی بدن آن‌ها لکه‌های سفید و قرمز باشد خودداری کنند.

وی اضافه کرد: باله‌های ماهی صاف و تا نخورده نخورده باشد. همچنین  ماهی‌هایی که وسط آب شنا می‌کنند وضعیت بهتری دارند و قوی‌تر هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان بوشهر خاطر نشان کرد: افراد به ویژه کودکان از دست زدن به ماهی خودداری کنند، زیرا احتمال دارد که دست آلوده به چشم و دهان فرد زده شود و در صورت آلوده بودن ماهی آلودگی منتقل شود.

بحرانی با تاکید بر اینکه افرادی که آلرژی پوستی دارند به ماهی گلی دست نزنند، عنوان کرد: افرادی که آب ماهی را عوض می‌کنند نیز از دستکش استفاده کنند.

وی بیان کرد: از تنگ‌هایی با دهانه‌های باز استفاده شود. قبل از انتقال ماهی به تنگ ظرف با آب و نمک شسته شود، سپس آب درون ظرف بریزید و بگذارید ۲۴ ساعت بگذرد تا کلر آب از بین برود در آخر ماهی را به ظرف انتقال دهید.

لازم به ذکر است که برخی از افراد گمان می‌کنند نگه‌داری ماهی قرمز در یخچال موجب طولانی شدن عمر آن می‌شود، در حالی‌که دمای یخچال مناسب این ماهی نیست، از طرفی تعویض به موقع آب جهت تامین اکسیژن مورد نیاز و حذف فضولات و مواد دفعی بدن ماهی در طولانی‌تر شدن عمر ماهی ضروری است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر