يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۲۰۰۰
پنجشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: انجام سالانه معاینات طبی به استناد ماده ۹۲ قانون کار برای همه شاغلان از تکالیف کارفرما و لازم است.

به گزارش فکرشهر، عصمت حیدری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به  مناسبت هشتم اردیبهشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای اظهار داشت: در بیشتر اتفاق محیط‌های کاری عواملی وجود دارند که می‌تواند سلامت شاغلان  را به مخاطره بیاندازد که  در صورت  کنترل نکردن،  منجر به بروز بیماری‌های شغلی خواهند شد که به اصطلاح تحت عنوان عوامل زیان‌آور محیط کار شناخته می‌شوند.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه حذف و کنترل تمام این عوامل زیان‌آور بیشتر انجام نمی‌شود، ضروری است برای پیشگیری از بیماری‌های شغلی، پایش سلامت شاغلان که به‌عنوان طب کار ارائه خدمات می‌شود، به‌صورت مستمر انجام شود.

حیدری گفت: بر اساس گزارش‌های جهانی، میزان مرگ ناشی از بیماری‌های شغلی و بیماری‌های وابسته به شغل، ۶ برابر حوادث شغلی است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه بیان کرد: نظام ثبت بیماری‌ها و حوادث شغلی در ایران، چندان دقیق و مستند نیست ولی برآورد می‌شود سالانه حدود هشت هزار ایرانی بر اثر ابتلا به این بیماری‌های، جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود:  بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت ۳۷ درصد کمردردها، ۱۶ درصد کاهش شنوائی‌ها، ۱۳ درصد بیماری‌های انسدادی مزمن ریه، ۱۱ درصد آسم‌ها و ۱۰ درصد سرطان‌ها مربوط به عوامل زیان‌آور محیط کار است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه بیان کرد: این آمار اهمیت توجه به سلامت شغلی را زمانی دو چندان می‌کند که بدانیم بسیاری از بیماری‌های شغلی در صورت پیشرفت و تشخیص ندادن به‌موقع ، غیرقابل درمان می‌شوند.

وی گفت: واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای  گناوه در سال ۱۴۰۰ با وجود شرایط خاص کرونایی، در حوزه ارائه خدمات  به کارگران شهرستان، ۶۵۱  بازدید از کارگاه‌های تولیدی و خدمات فنی و آموزش به شاغلان در زمینه مسائل بهداشت شغلی انجام داد.

حیدری یادآورشد: واحد بهداشت محیط و حرفه‌ای شهرستان گناوه، ۱۲۰ مورد تقاضای مشاغل سخت و زیان‌آور و ارائه نظر کارشناسی برای طرح در کمیسیون استانی مشاغل سخت و زیان‌آور را پیگیری کرده است.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: در این مدت  ۲۶۱  ارزیابی از انواع عوامل زیان‌آور محیط کار (اندازه‌گیری میزان سروصدا، سنجش روشنایی، ارزیابی وضعیت بدن شاغلین حین کار) به‌صورت رایگان و ارائه راهکار به کارفرمایان برای بهسازی محیط کارگاه و رعایت موازین بهداشت شغلی توسط کارشناسان بهداشت محیط و حرفه‌ای این شبکه صورت گرفته است.

وی افزود: ۴۵۴ فقره  معاینات طب کار شاغلان  توسط سیستم بهداشت و درمان و  بخش خصوصی فعال تحت نظر سیستم دولتی در این شهرستان انجام  شده است.

حیدری اظهارداشت: کارشناسان این شبکه  ۸۱۵ نفر از شاغلان  کارگاه‌ها در مورد  موازین ایمنی و بهداشت شغلی را آموزش داده‌اند.

در تقویم مناسبت‌های بهداشتی ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت‌ماه) به نام روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای نام‌گذاری شده است و بر این اساس سازمان جهانی کار (ILO) برای سال ۲۰۲۲ میلادی شعار "برای تحقق فرهنگ مثبت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بیایید با همدیگر کار کنیم " در این روز انتخاب و تعیین شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر