سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: یکی از مهم ترین اصول تغذیه ای بهداشت مواد غذایی است.بهداشت مواد غذایی یکی ار ارکان سلامتی انسان به شمار می رود .\n\nبه گزارش فکرشهر، در یادداشت شبکه بهداشت و درمان دشتستان در این باره امده است:\n\nبهداشت مرغ
کد خبر: ۱۲۹۱۱
پنجشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۱

فکرشهر: یکی از مهم ترین اصول تغذیه ای بهداشت مواد غذایی است.بهداشت مواد غذایی یکی ار ارکان سلامتی انسان به شمار می رود .

\n\n

به گزارش فکرشهر، در یادداشت شبکه بهداشت و درمان دشتستان در این باره امده است:

\n\n

بهداشت مرغ

\n\n

•    هر چقدر مرغ جوان‌تر باشد، گوشت آن سفت‌تر است.
\n•    از خریداری مرغی که دارای آثار خشکی، تغییر رنگ و کبودی است، خودداری کنید.
\n•    لخم‌ترین قسمت مرغ، گوشت سفید سینه مرغ است.
\n•    گوشت تیره بدون پوست ران مرغ، دو برابر گوشت سینه، چربی دارد.

\n\n

                            

\n\n

تخم‌مرغ سالم:

\n\n

برای اطمینان از خرید تخم‌مرغسالم، اولاً از مکان‌های مطمئن، خریداری کنید که استاندارد باشد و برای مراکز پخش شناخته‌شده باشند. اگر پوسته تخم‌مرغ ترک داشت، آن را خریداری نکنید. تخم‌مرغ‌های سالم باید با توجه به وزنشان سنگین باشند.

\n\n

                        

\n\n

بهداشت گوشت :

\n\n

الف) گوشت قرمز:در هنگام خرید گوشت قرمز باید توجه داشته باشید که این فرآورده، رنگ طبیعی داشته باشد، بوی بد ندهد، سطح آن لیز و مرطوب نباشد، قبل از سفارش شما چرخ نشده باشد و مهر کشتارگاه داشته باشد

\n\n

ب) گوشت مرغ:در هنگام خرید گوشت مرغ باید توجه داشته باشید که پوست مرغ شفاف و مرطوب باشد، بوی بد نداشته باشد، شکم آن سبز یا آبی نباشد..

\n\n

                                              

\n\n

چگونه ماهی سالمی بخریم؟

\n\n

برای خرید ماهی و تشخیص تازگی آن باید به نکاتی مانند درخشان بودن ظاهر ماهی و موج‌های رنگارنگ در پولک‌های ماهی توجه کرد که نشان می‌دهد ماهی به تازگی صید شده است و مشاهده لک روی شکم ماهی بهترین دلیل برای فاسد بودن آن است همچنین چشم‌های ماهی باید درخشنده و برجسته باشد و در صورت چشم غیرشفاف و سفید می‌توان گفت این ماده غذایی کهنه است. 
\nیبرای حفظ کیفیت و ارزش غذایی ماهی‌های منجمد ، باید مرحله یخ‌زدایی هم درست انجام شود؛ یعنی 24 ساعت قبل از مصرف، ماهی را از فریزر خارج کرد و در یخچال نگه داشت . اگر مرحله انجماد یا یخ‌زدایی ماهی درست انجام نشود، خونابه زیادی از آن خارج می‌شود که باعث کاهش املاح محلول در آب و ارزش تغذیه‌ای ماهی خواهد شد و در نتیجه طعم آن تغییر پیدا می‌کند.

\n\n

•    و دیگر این که هرگز ماهی پخته‌شده را نباید در کنار غذای خام قرار داد چرا که موجب آلودگی آن می‌شود.

\n\n

                        

\n\n

•    روش نگهداری از شیرینی‌های خشک و تر و بیسکویت :

\n\n

•    شیرینی‌های تر، دوره ماندگاری کوتاهی دارند و باید حتماً در یخچال نگهداری شوند زیرا رطوبت بالایی دارند و در ترکیب آن‌ها از تخم‌مرغ و خامه استفاده می‌شود. با توجه به اینکه سطح آلودگی میکروبی در تخم‌مرغ و خامه بالاست، شیرینی‌تر باید هرچه سریع‌تر مصرف شود. اگر این شیرینی بیش از یکی، دو ساعت بیرون از یخچال بماند، نباید آن را مصرف کرد زیرا احتمال بالای اضافه شدن آلودگی میکروبی و چربی آن، احتمال مسمومیت را به خصوص در کودکان،سالمندان، خانم‌های باردار، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و کسانی که دچار بیمارهای زمینه‌ای مثل دیابت هستند، افزایش می‌دهد.مدت ماندگاری شیرینی‌تر در یخچال 24 تا 48 ساعت است.

\n\n

•    اما مدت نگهداری شیرینی خشک به دلیل اینکه رطوبت کمتری دارد، بیشتر از شیرینی‌تر است و حتی می‌توان آن را 2-1 هفته بیرون از یخچال، البته در جای خنک یا به مدت یک ماه در فریزر نگهداری کرد.

\n\n

•    این واقعیت را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که هر چقدر مدت زمان نگهداری شیرینی خشک کوتاه‌تر باشد، بهتر است ،زیرا احتمال اکسید شدن دارد.          

\n\n

  

\n\n

•    بهداشت ادویه جات :

\n\n

•    علاوه بر نکاتی که شما باید هنگام خرید ادویه‌جات مدنظر داشته باشید، نگهداری از آن‌ها نیز راه و روش خاصی دارد که با رعایت آن می‌توانید مدت بیشتری از طعم و عطر خوب آن‌ها بهره‌مند شوید. گیاهان معطر نیز همچون سایر مواد غذایی، همیشه باید به میزان مورد نیاز خریداری شوند.
\n•    اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر ادویه‌ای را که احساس می‌کنید مانده و کهنه است، دور بیندازید. اگر آخرین باری که از یک ادویه استفاده کرده‌اید را به خاطر ندارید، 
\nبدانید که آن ادویه دور ریختنی است. می‌توانید برای اطمینان بیشتر، در ظرف را باز کنید و ادویه را بو کنید. ادویه‌جات مانده و کهنه، عطر خاصی ندارند. اگر احساس کردید که ادویه مورد نظر شما عطر خود را از دست داده است، بدانید که باید آن را دور بریزید؛ زیرا در چنین حالتی ادویه خاصیت خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند عطر و طعمی خوش به غذای شما ببخشد. نگهداری صحیح برای حفظ عطر انواع ادویه ضروری است. در ادامه چند راهکار و شیوه مناسب را در این خصوص به شما معرفی می‌کنیم.
\n•    1 . دور از نور و گرم
\n•    2 . خودتان مواد اولیه را آسیاب کنید.

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر