شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۷۱۵۴
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱

فکرشهر: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون ۱۱۸ مورد برداشت عضو در این استان انجام شده است که از این شمار سه برداشت مربوط به سالجاری است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، «نادر شکیب آزاد» به مناسبت روز اهدای عضو - اهدای ندگی در جمع پزشکان متخصص، هماهنگ‌کننده‌های پیوند، روسای بیمارستان‌ها و مدیر گروه‌های رشته‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر نهادینه سازی فرهنگ اهدا عضو در جامعه اظهار کرد: نجات جان انسان‌ها به‌عنوان ایثاری بزرگ و ماندگار، ارزشمند و مورد تقدیر است.

وی افزود: اهدای عضو یکی از موضوعات مهم در حوزه‌ی نظام‌های سلامت است، که هر فرد بیمار دچار مرگ مغزی، می‌تواند با اهدای عضو زندگی هشت انسان را نجات دهد.

شکیب آزاد یادآور شد: در حال حاضر هزاران بیمار محتاج پیوند عضو در جامعه وجود دارد که روزانه نیز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و اهدای عضو می‌تواند جان بسیاری از این بیماران را نجات بخشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار برای دریافت عضو هستند که روزانه هفت تا ۱۰ نفر از آن‌ها فوت می‌کنند و سالانه ۶ هزار عضو سالم از افراد مرگ مغزی شده زیر خاک می‌روند که هرکدام از آن‌ها می‌توانست نجات‌بخش جان یک بیمار باشد.

شکیب آزاد ادامه داد: اهدای عضو کار چندان ساده‌ای نیست از تشخیص به موقع مرگ مغزی گرفته تا دریافت رضایت از خانواده‌ها عملیات اهدا را پیچیده می‌کند فرصت طلایی که اگر قدر دانسته نشود حداقل سه عضو سالم از بیمار مرگ مغزی شده به خاک سپرده می‌شود و در پی آن بیمار زنده‌ای که در لیست انتظار قرار دارد فوت می‌کند.

وی اضافه کرد: سالانه سه هزار مرگ مغزی با شرایط اهدای عضو وجود دارد که از این شمار یکهزار نفرشان به اهدای عضو رضایت می‌دهند اگر حتی نیمی از شمار عضوشان اهدا می‌شد شاید دیگر کسی از افراد منتظر در لیست انتظار پیوند اعضا فوت نمی‌کردند.

شکیب آزاد گفت: هزینه دیالیز هر بیمار کلیوی در سال یک میلیارد ریال است که با احتساب ۴۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور ر مجموع می‌توان گفت که سالانه ۴۰ هزار میلیارد ریال برای آن‌ها هزینه می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر