سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۲۰۰۷۵۱۳
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۱

فکرشهر: یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهند که ریسک سکته مغزی در شب‌هایی که دما بالاتر است افزایش می‌یابد. این یافته‌ها باعث افزایش نگرانی‌ها از افزایش دمای جهانی می‌شوند.

به گزارش فکرشهر از دیجیاتو، یک تیم پژوهشی در مرکز هلمهولتس مونیخ ارتباط تعداد سکته‌های مغزی در شهر آوگسبورگ را با دمای شب در ۱۵ سال گذشته بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که در شب‌هایی که دما شدیداً بالا بود، ریسک سکته مغزی به‌طور معناداری بیشتر بود. زنان و سالمندان در معرض ریسک بیشتری بودند.

پژوهشگران در مجموع ۱۱٬۰۳۷ مورد سکته مغزی را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ بررسی کردند. به‌طور کلی، در شب‌هایی که «گرمسیری» محسوب می‌شدند، ریسک سکته مغزی ۷ درصد بالاتر بود.

در این پژوهش، شب‌هایی که دما از ۱۴.۶ درجه سلسیوس بالاتر بود، گرمسیری طبقه‌بندی شدند. پنج درصد از شب‌های کل دوره مطالعه در این دسته قرار داشتند.

نتایج نشان می‌دادند که تعداد سکته‌های مغزی در سال‌های پایانی مطالعه نیز افزایش یافتند. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، شب‌های گرم با دو سکته مغزی اضافه در سال ارتباط داشتند، در حالی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، تعداد سکته‌های اضافی در شب‌های گرم به ۳۳ رسید.

پژوهشگران نتایج این مطالعه خود را در ژورنال European Heart منتشر کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند اهمیت این یافته‌ها در این است که تغییر اقلیم باعث می‌شود دمای شب‌ها سریع‌تر از دمای روز‌ها افزایش یابد.

چرا شب‌های گرم ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهند؟

پژوهشگران می‌گویند عوامل زیادی می‌توانند در این آمار دخیل باشند. یکی از دلایل اصلی، کمبود آب بدن است که پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند می‌تواند باعث افزایش احتمال سکته مغزی شود. دسترسی محدود به فناوری‌های تهویه هوا نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل باشد.

به‌طور کلی، تغییرات در شرایط اقلیمی و شرایط اقتصادی-اجتماعی می‌تواند عوامل ریسک را شدیدتر کند و باعث شود افراد در برابر سکته‌های شبانه مرتبط با گرما آسیب‌پذیری بیشتری داشته باشند.

تیم پژوهشی امیدوار است که یافته‌های این مطالعه بتوانند به اتخاذ راهکاری‌های پیشگیرانه کمک کنند. بیمارستان‌ها می‌توانند در شب‌های گرم خدمه زیادتری را به‌کار گیرند. همچنین جمعیت‌های آسیب‌پذیرتر می‌توانند درباره این ریسک آگاه شوند.

همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شهر‌ها در شب تبدیل به جزایر گرما می‌شوند؛ یعنی دمای آن‌ها از نواحی غیرشهری اطراف بیشتر است. راهکار‌های زیادی برای مقابله با این گرما پیشنهاد شده‌اند؛ از جمله درختکاری هدفمند. استفاده از این روش‌ها برای کاهش دمای شهر‌ها در شب نیز می‌تواند یک راهکار پیشگیرانه باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر