جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۵۰۴
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۵

فکرشهر: وزیر نفت با بیان اینکه حتی یک نیروی خارجی در پارس جنوبی فعالیت ندارد، گفت: روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در میدان پارس جنوبی برداشت می‌کنیم.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، جواد اوجی صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار داشت: امروز شاهد دستاوردهای بزرگی در پارس جنوبی هستیم که افتتاح پروژه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی یکی از اینها است.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۷۶ شاهد اجرای طرح‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی هستیم و امروز روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز در میدان پارس جنوبی برداشت می‌کنیم که از همسایه ما یعنی قطر بیشتر است.

وزیر نفت با اشاره به فعال شدن ۲۱ مجتمع پتروشیمی در پارس جنوبی خاطرنشان کرد: سالانه ۳۹ میلیون محصولات پتروشیمی در این منطقه تولید می‌شود.

یک نیروی خارجی هم در پارس جنوبی نیست

وی فاز ۱۴ را آخرین پالایشگاه خشکی پارس جنوبی معرفی کرد و افزود: به همت دولت سیزدهم آخرین طرح دریایی پارس جنوبی نیز ظرف یکی دو ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

اوجی با اشاره به اینکه ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: این منطقه تاکنون بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد برای کشور داشته است.

وی با اشاره به تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب در فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: این پالایشگاه در تأمین خوراک پتروشیمی‌ها نیز نقش مهمی را بر عهده خواهد داشت.

وزیر نفت از افتتاح سه طرح دیگر در پارس جنوبی افزود: ارزش این طرح‌ها بالغ بر سه میلیارد دلار است.

وی با اشاره به اشتغال ۷۵ هزار نیروی ثابت و ۲۰ هزار نیروی شناور در پارس جنوبی گفت: ۲۳ پروژه پائین‌دستی نیز در این منطقه تعریف شده است که به ارزش ۲۵ میلیارد دلار اجرا می‌شوند.

استفاده از توان سازندگان و پیمانکاران داخلی

اوجی استفاده از توان سازندگان و پیمانکاران داخلی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: از نیروهای فعال در منطقه پارس جنوبی حتی یک نیروی خارجی نداریم و همه کارها با نیروهای داخلی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زمستان امسال از نظر سرما شرایط خیلی سختی را شاهد بودیم اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته ناترازی حدود ۲۳۰ میلیون مترمکعبی را با مدیریت مصرف طی کردیم.

وزیر نفت با بیان اینکه پرونده فاز ۱۱ پارس جنوبی به زودی بسته می‌شود افزود: حمایت بسیار خوبی را در اجرای طرح‌های توسعه‌ای در استان بوشهر شاهد هستیم.

تحقق مسئولیت اجتماعی

وی با اشاره به اینکه پنج هزار میلیارد تومان مسئولیت اجتماعی در استان بوشهر اجرا می‌کنیم بیان کرد: بیشترین میزان پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را شاهد هستیم.

اوجی با اشاره به اینکه بیشترین پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی در بوشهر و خوزستان انجام شده است، گفت: ۱۷ هزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه‌ها طی یک سال و نیم گذشته انجام شده است.

مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح پنجشنبه با حضور رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت در جنوب استان بوشهر برگزار شد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آستانه بهره‌برداری است.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از تولیدکنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به دیگر پالایشگاه‌های مشابه رکورد جدیدی در استفاده از توانمندی‌های داخلی نشان می‌دهد.

با راه‌اندازی کامل این پالایشگاه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر