پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۳۵۰۹
پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۷

فکرشهر: رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه پارس جنوبی به همت جوانان ایرانی روی زمین نمانده است گفت: جلوه‌های کار ماندگار در پارس جنوبی تجسم یافته است که نتیجه عزم و اراده ما می‌توانیم است.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار داشت: امروز روز بزرگی است که با کالای ایرانی، طراحی ایرانی و اجرای ایرانی شاهد موفقیت‌های بزرگی هستیم.

وی با تقدیر از کارکنان و مهندسان و پیمانکاران پارس جنوبی بیان کرد: شاهد اجرای پروژه‌های بزرگی هستیم که منافع آن می‌تواند بخش‌های مهمی از صنعت نفت و انرژی را در کشور فعال کند.

رئیس جمهور با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته برای تکمیل فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: این پالایشگاه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت کشور اضافه می‌کند که نقش مهمی در صادرات و ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

وی این پروژه را از جلوه‌های استقلال و خودکفایی دانست و خاطرنشان کرد: پارس جنوبی فازهای مختلفی دارد که همه آنها فعال هستند و فاز ۱۱ هم به زودی فعال خواهد شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه کار توسعه پارس جنوبی به همت جوانان ایرانی روی زمین نمانده است تاکید کرد: کار با همت دنبال شده و به نتیجه رسیده است و فاز ۱۱ هم با همت دنبال می‌شود و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

وی استفاده سریع از میادین مشترک را یک ضرورت دانست و ادامه داد: سرعت استفاده از میادین مشترک مورد تاکید است و باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و اولویت ما همین میادین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد انرژی در کشور باید فعال‌تر شود، افزود: انرژی از مزیت‌های کشور ما است و باید بخش‌های مختلف فعال شوند.

فعال سازی صنایع پائین‌دستی پتروشیمی

وی با تاکید بر فعال سازی صنایع پائین‌دستی پتروشیمی گفت: از سال ۱۳۹۲ پروژه ال‌ان‌جی متوقف بوده و خسارت‌هایی به خاطر عدم اجرای آن وارد شده که باید این خسارت‌ها جبران شود.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه باید از این سرمایه‌گذاری بزرگ منتفع شویم اضافه کرد: باید با سرمایه‌گذاری‌های جدید این طرح‌ها به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه مشعل‌های پارس جنوبی باعث غصه می‌شود افزود: این مشعل‌ها سرمایه کشور است و باید با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از این ظرفیت‌ها برای تولید استفاده شود.

رئیس جمهور خواستار بهره‌گیری از گاز فلرها برای تأمین انرژی در سطح کشور شد و بیان کرد: پیمانکاران مورد حمایت قرار گیرند و پیمانکاران نیز کارگران را حمایت کنند و در هیچ شرایطی نباید حق کارگر ضایع شود.

لزوم پرداخت بموقع حقوق و دستمزد کارگران

وی خواستار پرداخت بموقع حقوق و دستمزد کارگران شد و تصریح کرد: حتی یک ماه هم نباید حقوق کارگران به تعویق بیافتد. این مسائل باعث افزایش برکت در کار می‌شود.

آیت‌الله رئیسی توجه به مسئولیت‌های اجتماعی را یک ضرورت در وزارت نفت دانست و افزود: مردم محیط پیرامونی صنایع باید از خدمات آن بهره‌مند شوند و از محرومیت خارج شوند.

مصرف فرهنگ‌سازی شود

وی با اشاره به اینکه مردم منطقه باید از درآمدهای صنایع بهره‌مند شوند تاکید کرد: در کنار مدیریت تولید باید مدیریت مصرف هم داشته باشیم و این مدیریت در وزارت نفت باید فعال‌تر شود.

رئیس جمهور خواستار فرهنگ‌سازی در زمینه مدیریت مصرف شد و خاطرنشان کرد: فعال شدن مدیریت مصرف در کنار تولید و بهره‌برداری باید به صورت ویژه مد نظر باشد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان دنبال ایجاد مشکلات اقتصادی برای ما است، تاکید کرد: باید ثابت کنیم که در همه زمینه‌ها به موفقیت رسیده‌ایم و هر کاری که برای کشور اقتدارآفرین است در دستور کار باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: کشوری که در حوزه اقتصادی قوی باشد، در همه زمینه‌ها قدرتمند خواهد بود و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

مراسم افتتاح و بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی صبح پنجشنبه با حضور رئیس جمهور و تعدادی از اعضای هیئت دولت در جنوب استان بوشهر برگزار شد.

پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد در روز، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع ال‌پی‌جی و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی با کارفرمایی شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و مشارکت کنسرسیوم تماماً ایرانی با راهبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در آستانه بهره‌برداری است.

طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به دو بخش خشکی و فراساحل تقسیم می‌شود. بخش خشکی این طرح شامل تأسیسات پالایشگاهی است و بخش فراساحلی شامل ۴ سکوی گازی (دو سکوی اصلی و دو سکوی اقماری)، ۴۴ حلقه چاه و دو رشته خط لوله ۳۲ اینچ است که گاز را از دریا در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان به پالایشگاه منتقل می‌کند و در عمل فرآیند شیرین‌سازی گاز را در بخش خشکی انجام می‌دهد.

بیش از ۷۰ درصد کل کالای مورد نیاز فاز ۱۴ پارس جنوبی از تولیدکنندگان داخلی تأمین شد که نسبت به دیگر پالایشگاه‌های مشابه رکورد جدیدی در استفاده از توانمندی‌های داخلی نشان می‌دهد.

با راه‌اندازی کامل این پالایشگاه بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت پالایش گاز کشور افزوده می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر