جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۶۱۵
شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۷

فکرشهر: حال که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، همه در تکاپوی کاهش وزن برای بهتر دیده شدن در دید و بازدیدهای نوروز هستند و برای سرعت بخشیدن به این کار به سراغ رژیم‌های عجیب می‌روند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، گروهی به سراغ تبلیغات کاهش وزن ۱۲ کیلویی در ۱۰ روز و برخی می‌خواهند با فقط آب بخورید تا لاغر شوید وزن کم کنند. در این بین بازار افراد سودجو که با رژیم‌های غلط و نامناسب با جان و سلامتی افراد بازی می‌کنند بسیار داغ است و به قیمت جان، وزن پایین می‌آورند. رژیم‌های سریعی که در طولانی مدت عوارض جبران ناپذیری را برای فرد بر جای خواهد گذاشت.

ممکن است خیلی از افراد که دارای اضافه وزن هستند با سرچ در اینترنت و گرفتن رژیم‌هایی مثل رژیم‌های تک خوری، رژیم کانادایی و یا رژیم حذف کربوهیدرات‌ها و یا مراجعه به دکتر تغذیه درخواست رژیم‌هایی مثل رژیم کتوژنیک، رژیم اتکینز داشته باشند که در مدت زمان کوتاه بتوانند وزن زیادی را کم کنند.

به سراغ فاطمه غلام زاده کارشناس تغذیه و رژیم درمانگر رفتیم تا در مورد رژیم‌های اصولی و اساس رژیم‌های کوتاه مدت صحبت کنیم.

از افراد متخصص رژیم بگیرید!

غلام زاده درباره گرفتن رژیم از افراد ناشناس گفت: رژیم غذایی مسئله ایست که با سلامتی انسان ارتباط شدیدی دارد. بنابراین باید از فردی رژیم دریافت شود که در سایت نظام پزشکی به عنوان رژیم درمانگر ذکر شده باشد و تبلیغاتی که در دوره‌های کوتاه با کاهش وزن بالا و از سوی افراد ناشناس و غیر متخصص مطرح می‌شود، بی ارزش است.

رژیم درمانگر با اشاره به نداشتن تعجیل برای رسیدن به وزن ایده آل ادامه داد: برای کاهش وزن اصولی مهم‌ترین اصل بنا گذاری یک سبک زندگی سالم د در کنار آن ورزش و رژیم اصولی است که کاهش وزن مانا باشد و طی زمان برنگردد.

غلام زاده گفت: شاید پیروی از رژیم‏‌های شدید و سخت در کوتاه مدت منجر به کاهش وزن بیشتر و سریع‌تری از رژیم‌های اصولی شود و عدد ترازو سریع‌تر اعداد پایین تری را نشان دهد، اما باید به مسئله‏‌ی دیگری هم توجه شود که در ساختار بدن چه تغییراتی ایجاد شده است و کاهش چه چیزی باعث کاهش وزن شده‏ است.

شاخصه‌های رژیم اصولی 

این رژیم درمانگر اشاره کرد: رژیم‏های کاهش وزن اصولی، بیشتر باعث کاهش بافت چربی می‌شوند، در حالی که بیشتر کاهش وزن در رژیم‏‌های سخت و کاهش وزن‌های سریع، به علت از دست دادن آب و عضله بدن است.

وی ادامه داد: رژیم‌هایی که شما را در مدت زمان کوتاهی با کاهش وزن خیلی زیاد همراه می‌کند، بدن فوق العاده آسیب می‌بیند و وزن مجددا برمی‌گردد.

حال این موضوع نشان می‌‏دهد که علی‌رغم کاهش وزن سریع در رژیم‏های سخت، این رژیم‌‏ها نتیجه‏‌ی ضعیف‏‌تری نسبت به رژیم‌‏های اصولی دارد و حتی باعث آسیب به بخش‏ها و اندام‌‏های مختلف بدن هم می‏ شوند.

رژیم کتوژنیک؛ آری یا خیر

کارشناس تغذیه درباره بازار داغ رژیم کتوژنیک گفت: اصولا رژیم کتوژنیک برای کودکان مبتلا به صرع در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود که نسبت به دارو مقاوم هستند به همین علت جزو اولین راه‌های درمان چاقی نیست و باعث کمبود ویتامین B می‌شود.

وی ادامه داد: البته استفاده از رژیم کتوژینک به عنوان آخرین راه‌های کاهش وزن، مطابق اصول و درصد کم همچنین استفاده از مکمل‌های مخصوص می‌تواند اثر بخش باشد.

عوارض عمل‌های لاغری

غلام زاده درباره عمل‌های لاغری اضافه کرد: عمل‌هایی که به منظور لاغری انجام می‌شود عمل‌های سنگینی هست و بیهوشی‌های خطرناکی دارند که با اختلال سیستم گوارشی همراه است، اما نتیجه بسیار سریعی به همراه دارد و اگر بعد از آن رژیم گرفته نشود این کاهش وزن مجددا برگشت دارد.

شانس لاغری با رژیم صحیح!

کارشناس تغذیه گفت: افراد با گرفتن برنامه‌های رژیم صحیح شانس لاغری اصولی را به خود دهند و در وهله‌های آخر به سراغ عمل‌های خطرناک بروند که بازهم توصیه نمی‌شود.

غلام زاده اشاره کرد: برای گرفتن رژیم اصولی فرد نباید ضعف طولانی مدت، ریزش مو داشته باشد و سلامت فرد عامل بسیار مهمی است.

مراقب مناسبت‌ها و جشن‌ها باشید!

رژیم درمانگر درباره مواد مصرفی در نوروز گفت: در دوران عید به فکر کاهش وزن نباشید، زیرا مواد پرکالری کم حجم بسیاراستفاده می‌شود؛ به عنوان مثال یک عدد نان خامه‌ای برابری می‌کند با ۳۵ قاشق غذاخوری برنج پر چرب که بسیار مقایسه قابل توجهی است.

قرار نیست که شما در مهمانی‌ها بیش از حد غذا بخورید پس در مهمانی‌ها که نمی‌توانید کامل رژیم خود را رعایت کنید از راه‌های دیگر استفاده کنید.

وی درباره راهکار حفظ تناسب در دوران عید ادامه داد: در طول روزهای تعطیلات عادت‌های غذایی مثبت را تقویت واز هوس‌های غذایی پرهیز کنید همچنین تاهنگامی که گرسنه نیستید چیزی نخورید و فیبر خوبی دریافت کنید.
اگر جزء اشخاصی هستید که برای رسیدن به تناسب اندام همیشه گفته‌اید از شنبه آغاز می‌کنید و آن شنبه هرگز فرا نرسیده؛ بهتر است زمانی فرا برسد که با رژیم اصولی و زیر نظر کارشناس تغذیه باشد تا سلامتی به همراه کاهش وزن به دنبال داشته باشد.

گفت‌وگو از فاطمه مرادی

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر