جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۵۴۸۹
يکشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۴

فکرشهر: تصاویر ماهواره‌ای دریافت شده از رصد اقدامات نظامی کره شمالی، از فعالیت بالای یکی از تاسیسات هسته‌ای اصلی این کشور حکایت دارد.

به گزارش فکرشهر به نقل از انتخاب، اندیشکده آمریکایی «۳۸ شمالی»، این فعالیت‌ها بویژه پس از صدور فرمان افزایش تولید سوخت بمب هسته‌ای توسط کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی افزایش یافته است.

پروژه نظارت بر کره شمالی در این اندیشکده می‌گوید تصاویری که از تاریخ ۳ تا ۱۷ مارس از فعالیت این تاسیسات هسته‌ای به دست آمدند، نشان می‌دهند که یک رآکتور آزمایشی آب سبک در تاسیسات «یونگ‌بیون» در حال تکمیل و انتقال به وضعیت عملیاتی است.

ساخت و سازهایی نیز در مجاورت رآکتور ۵ مگاواتی مرکز علمی و تحقیقات اتمی «یونگ‌بیون» آغاز شده است. علاوه بر این، اطلاعات دریافتی حاکی از تخلیه آب سیستم خنک کننده این رآکتور است.

تصاویر دریافتی همچنین ساخت و سازهایی را حول نیروگاه غنی‌سازی اورانیوم «یونگ‌بیون» نشان می‌دهند. هدف از این ساخت و سازها احتمالا توسعه توانایی فعالیت این نیروگاه است.

بنا بر گزارش اندیشکده «۳۸ شمالی» به نظر می‌رسد این تحولات منعکس‌کننده دستور اخیر کیم جونگ اون برای افزایش تولید مواد شکافت‌پذیر این کشور در جهت گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود است.

کره شمالی روز سه‌شنبه ضمن محکوم کردن افزایش تمرین‌های نظامی مشترک کره جنوبی و ایالات متحده، با رونمایی از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک‌تر خود اعلام کرد که با هدف گسترش زرادخانه‌اش، مواد هسته‌ای بیشتری با توانایی استفاده در سلاح‌های اتمی تولید خواهد کرد.

رسانه دولتی این کشور نیز دستور آقای کیم مبنی بر افزایش تولید مواد هسته‌ای با توانایی استفاده در سلاح‌های اتمی را «دور اندیشانه» خواند.

هنوز مشخص نیست که کره شمالی کلاهک‌های هسته‌ای جدید خود را بطور کامل توسعه داده است یا خیر؛ اما تحلیلگران معتقدند که نتیجه بارز تکمیل این کلاهک‌ها از سرگیری مجدد آزمایش‌های هسته‌ای این کشور برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

ایالات متحده و کره جنوبی از سال ۲۰۲۲ نسبت به از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی هشدار داده‌اند.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم سال گذشته در گزارشی از تکمیل ۲۰ کلاهک هسته‌ای در کره شمالی خبر داد و اعلام کرد که این کشور سوخت لازم برای ۴۵ تا ۵۵ سلاح هسته‌ای را تولید کرده است.

منبع: یورونیوز

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر