سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۳۵۵۷۴
دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۹

فکرشهر: مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: «تخت جمشید» در نوروز ۱۴۰۲ پربازدیدکننده‌ترین پایگاه میراث جهانی ایران معرفی شد. پایگاه‌های میراث جهانی میدان امام اصفهان، باغ فین کاشان و پاسارگاد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، رضا سامه با پایان فعالیت نوروزی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی، از وضعیت بازدید این پایگاه‌ها گزارشی ارائه کرد و گفت: پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در استان‌های فارس (۵۲۱هزار و ۹۱۲ بازدید)، اصفهان (۴۳۷ هزار ‌و ۲۲۳ بازدید)، کرمان (۱۵۳ هزار و ۵۰۴ بازدید)، کرمانشاه (۱۳۴ هزار و ۲۰۸ بازدید) و خراسان رضوی (۱۳۳ هزار و ۲۵۹ نفر) به ترتیب پنج استان برتر به لحاظ بیشترین تعداد بازدیدکننده هستند.

او افزود: در میان پایگاه‌های ملی و جهانی در سراسر کشور، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با ۲۶۱ هزار و ۴۹ نفر بیشترین بازدیدکننده را داشته است. پس از آن به ترتیب، مجموعه میراث جهانی میدان امام(ره)، میراث جهانی باغ فین کاشان و میراث جهانی پاسارگاد قرار دارند.

مدیرکل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در ادامه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نوروز اشاره کرد و گفت: برگزاری آئین‌های دیرین با رویکردهای نوین و برنامه‌های ویژه نوروز در بیش از یکصد پایگاه میراث ملی و جهانی، تا آن اندازه وسیع و گسترده بوده است که در قالب برنامه‌ها و فعالیتهای فرهنگی پیش از نوروز و برنامه و فعالیتهای فرهنگی و نوروزی دسته‌بندی شده است.

سامه اضافه کرد: برگزاری مراسم آئینی روز درختکاری، ‌ برگزاری برنامه‌های متناسب با روز ولادت حضرت قائم(عج) در نیمه شعبان، برگزاری آیین شاهنامه‌خوانی به مناسبت پایان سرایش شاهنامه، برگزاری سراسری آیین پاکسازی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی با مشارکت جوامع محلی و سمن‌ها و برگزاری برنامه‌های متناسب با روز جهانی شادی در روز ۲۹ اسفندماه از جمله رئوس کلی اقدامات و برنامه‌های پیش از نوروز است.

او ادامه داد: رئوس کلی اهم برنامه‌ها و اقدامات صورت گرفته به عنوان فعالیت‌های فرهنگی و نوروزی در سطح پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز شامل تدارک سفره نوروزی (در راستای معرفی سفره‌های نوروزی اقوام مختلف ایرانی)، پیش‌بینی و اجرای برنامه‌ها و آیین‌های سنتی متناسب با فرهنگ‌ محلی و بومی، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و غرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی متناسب با فرهنگ منطقه، برپایی جشنواره‌ها و ایستگاه‌های نقاشی کودکان، برنامه‌های متناسب با آغاز ماه مبارک رمضان(شامل جزء خوانی سوره‌های قرآن، برپایی مراسم افطاری، برگزاری مسابقه نقاشی و توزیع بسته های فرهنگی میان روزه اولی ها و ...) و اجرای برنامه‌های متناسب روز هنرهای نمایشی است و با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان در ایام نوروز نیز پیش‌بینی فضای مناسب برای مسافران و کسانی که عذر شرعی دارند صورت گرفت.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش‌تر آمار کلی موزه‌ها، محوطه‌ها و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی را تا یازدهم فروردین‌ماه، نزدیک به شش میلیون نفر اعلام کرده بود که بر این اساس، به ترتیب سایت‌موزه تخت جمشید، مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد، کاخ‌موزه چهلستون، قلعه‌موزه فلک‌الافلاک و مجموعه فرهنگی‌تاریخی کاخ گلستان بیشترین بازدیدها را داشته‌اند. همچنین براساس گزارش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، شمار بازدیدکنندگان آرامگاه حافظ بالاتر از تخت جمشید قرار داشته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر