جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۱۴۱
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰

فکرشهر: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی گفت که عضویت ایران در سازمان شانگهای تیر ماه نهایی می‌شود.

به گزارش فکرشهر زا فارس، وی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین بیان کرد: ایران یک کنشگر اصلی و یک قدرت اصلی در تحولات منطقه‌ای است و در سطح جهانی ایران امروز از کنشگران اصلی به شمار می‌رود. در نظم جدید جهانی هر جا موضوع و پدیده‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد، ایران در آن پدیده و موضوع، غایب نیست.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایران یک کشور مهم در قاره آسیاست و ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت خود را پیگیری کردیم و عضویت ما در شانگهای در تیرماه نهایی می‌شود. آخرین مصوبه ‌پارلمان کشورهای اصلی تشکیل دهنده شانگهای مربوط به قرقیزستان بود که هفته گذشته در پارلمان این کشور تصویب شد و در تیر ماه با حضور آقای رئیسی اعلام عضویت دائم و قطعی ایران در شانگهای را داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سفر سلطان عمان به تهران اظهار داشت: هدف اصلی این سفر پاسخ به سفر سال گذشته آقای رئیسی بود. انجام این سفرها پیام خاص خودش را دارد.

وی افزود: توافقات سلطان عمان و آقای  رئیسی در یک سال گذشته به خوبی عملیاتی شد. از سال گذشته تا الان حجم تبادل تجاری ما بیش از دو برابر افزایش یافته است.

امیرعبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص چارچوب برنامه جامع همکاری ایران و عمان من و همتای عمانی توافق کردیم.بعد از ویرایش نهایی سند آن را امضا خواهیم کرد. هدف اصلی سفر مناسبات دوجانبه و تاکید بر اهمیت پیگیری مناسبات و امضای تعدادی از اسناد بود. 

وی یادآور شد: سلطان عمان برای کمک به حل چالش منطقه‌ای و بین‌المللی که ابتکاراتی را مطرح می‌کند، همواره یکی از مسائل مورد توجه سلطان عمان بحث‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای است و ایشان حسن نیت‌هایی دارند که بیان ‌می‌کند. سلطان عمان قبل از سفر به ایران هم سفری به قاهره داشت و در آنجا در خصوص اهمیت توسعه رابطه ایران و مصر گفت‌وگوهایی بین روسای دو کشور مصر و عمان انجام شد که به مقامات عالی ایران منتقل کرد.

وی گفت: بین ایران و مصر هیچ مشکل دوجانبه‌ای وجود ندارد. موضع السیسی در خصوص تحولات منطقه از جمله مبارزه با داعش در  پرونده سوریه موضعی منطقی بود. اگر ابتکاری برای توسعه روابط ایران و مصر وجود داشته باشد ایران از آن ابتکار در راستای منافع دو طرف استقبال می‌کند.

  به گزارش فارس. وزیر خارجه درباره حق‌آبه هیرمند هم گفت: ایران و افغانستان با داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دو کشور همسایه با مشترکات فراوان هستند. در بحث مرزها نگاه راهبردی ما به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. 

وی افزود: در روزهای اخیر درگیری‌های پراکنده‌ای در برخی از نقاط مرزی صورت گرفت و مقامات هیأت حاکمه افغانستان به صراحت اعلام کردند که هیچ برنامه هدفمندی پشت سر این درگیری‌ها نبوده است.  برای ما شرایط در افغانستان قابل درک است.

وی ادامه داد: در موضوع حق‌آبه از مسیر حقوقی و سیاسی مسئله را در دستورکار داریم. رئیس جمهور به آقای کاظمی قمی ماموریت داد که مسائل را از نزدیک بررسی کند. اقداماتی انجام شده و مقامات هیأت حاکمه افغانستان مذاکرات خوبی با کاظمی قمی داشتند و هم در حال رسیدن به نتایج خوبی هستیم و امیدواریم بعد از روشن شدن ابعادش، جزییات آن را برای افکار عمومی توضیح دهیم.  

وی گفت: مشترکات دو کشور بر هر مسئله دیگری که احیانا دشمنان بخواهند از آن سوءاستفاده کنند، غالب است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر