سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۰۷۸۲
شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

فکرشهر: وزیر خارجه آمریکا در سفرش به عربستان، ضمن تاکید بر اهمیت مشارکت واشنگتن و ریاض، این روابط را "استراتژیک" خواند و گفت: آمریکا هرگز خاورمیانه را ترک نخواهد کرد و توافق عربستان و ایران با نظارت چین اگر به کاهش تنش‌ها منجر شود، اتفاق خوبی است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه سفرش به عربستان که از سه‌شنبه تا پنج‌شنبه ادامه داشت، در مصاحبه‌ای با شبکه ماهواره‌ای الشرق اظهار کرد: روابط آمریکا و عربستان پایه مستحکمی داشته و دو طرف با هم برای حمایت از منافع مشترک ملت‌هایشان تلاش می‌کنند و بر این اساس روابط با عربستان یک رابطه استراتژیک است و ما هرگز خاورمیانه را ترک نخواهیم کرد.  

بلینکن گفت: فرصتی واقعی برای همکاری کشورهایمان جهت مقابله با چالش‌هایی که تنها برای مردم‌ ما مهم نبوده بلکه برای تمامی ملت‌ها مهم است، از امنیت بهداشت گرفته تا امنیت آب‌وهوایی، انرژی و غذا و نیز انرژی پاک وجود دارد و ما با هم بر روی فناوری‌های نوین کار می‌کنیم.

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به همکاری میان واشنگتن و ریاض در موضوعات مختلف از جمله درگیری در یمن گفت: اگر به همکاری که با هم داریم، نگاه کنیم به عنوان مثال توقف درگیری در یمن که عربستان در آن نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کرد و نیز همکاری که با هم در توقف خشونت‌ها در سودان داریم، می‌بینیم که این روابط در یک مسیر مثبت و بر اساس منافع مشترک‌مان در حرکت بوده و در حال حاضر در فضایی گسترده‌تر از همکاری‌های نظامی، انرژی و مبارزه با تروریسم با وجود اهمیتی که این موضوعات دارند، اتفاق می‌افتد.

او در ادامه مصاحبه نیز از توافق اخیر تهران-ریاض با نظارت پکن استقبال کرد و گفت: از هر تلاشی که بتواند تنش را کاهش داده و دست‌کم یکی از مشکلات موجود در دستورکار را حذف کند، استقبال می‌کنیم. در این مورد معتقدم مشارکت در حمایت از صلح در یمن اتفاق خوبی است.

وزیر خارجه آمریکا افزود: اگر کشورها، -هر کشوری که باشد- نقشی ایفا کند که بتواند تاثیر مثبتی بر حمایت از اهداف کاهش تنش بگذارد، فکر می‌کنم که این اتفاق خوبی است و عربستانی‌ها و ایرانی‌ها دست‌کم از دو سال قبل از رسیدن به این مرحله با هم گفتگو می‌کردند و ما اکنون شاهد این اتفاق هستیم.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد، "آنچه در منطقه شاهد هستیم، انسجام بیشتر است، بخشی از آن را در عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و همسایگانش و کشورهای عربی و نیز کشورهای غالبا اسلامی خارج از منطقه مشاهده کردیم و این یک رویکرد مثبت است و چیزی است که تصمیم داریم به تحقق آن کمک کرده و برخی توافق‌های موجود و نیز این اقدامات را گسترش دهیم".

بلینکن در ادامه نیز از اقدامات مشترک با عربستان برای توقف خشونت و برقراری آشتی میان دو طرف درگیر در سودان تقدیر کرد و گفت: با همکاری تنگاتنگی که با عربستان داشتیم، در اجرای محدود آتش‌بس نتایجی به دست آوردیم. این آتش‌بس‌ها کافی نبودند اما به ما این فرصت دادند تا کمک‌های بشردوستانه را به دست دو میلیون سودانی برسانیم.

او هشدار داد: اگر دو طرف سودانی برای آتش‌بس آماده نباشند، مجبور خواهیم شد گزینه‌های دیگری را برای مقابله با این وضعیت در نظر بگیریم. ما در مسیر مثبتی برای حمایت از روند انتقال به یک دولت غیرنظامی قرار داشتیم و این اقدامات از جمله تلاش‌های دیپلماتیک ما، پیشرفت بزرگی را ایجاد کرد اما متاسفانه دو ژنرال (عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان) تصمیم گرفتند با هم درگیر شوند و خشونت وحشتناکی را در کل این کشور ایجاد کنند.

وزیر خارجه آمریکا در پایان این مصاحبه نیز درباره سیاست کشورش در سوریه مدعی شد، "اقدامات بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در حق کشور و مردمش یک فاجعه است و من متاسفم چراکه نمی‌توانیم کاری برای متوقف کردن کشتارهای بیشتر انجام دهیم".

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر