شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: در حالی که در برخی نقاط ایران، آب شرب با کیفیتی حتی بالاتر از حد استاندارد در لوله‌ها جاری است و همین هفته گذشته مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران آن را تایید کرد و گفت که «کیفیت آب شرب پایتخت بالاتر از حد استاندارد است و این آب نیاز به تصفیه خانگی ندارد»، شهروندان دشتستانی در برخی نقاط با آبی مواجه هستند که حتی حداقل ویژگی‌های ظاهری آب سالم را هم ندارد؛ آبی، به رنگ‌های زرد و نارنجی و قهوه ای، بد بو و غیر قابل مصرف انسانی...
کد خبر: ۲۰۰۷۵۴۱
شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۵
فکرشهر

در حالی که در برخی نقاط ایران، آب شرب با کیفیتی حتی بالاتر از حد استاندارد در لوله‌ها جاری است و همین هفته گذشته مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران آن را تایید کرد و گفت که «کیفیت آب شرب پایتخت بالاتر از حد استاندارد است و این آب نیاز به تصفیه خانگی ندارد»، شهروندان دشتستانی در برخی نقاط با آبی مواجه هستند که حتی حداقل ویژگی‌های ظاهری آب سالم را هم ندارد؛ آبی، به رنگ‌های زرد و نارنجی و قهوه ای، بد بو و غیر قابل مصرف انسانی.

به گزارش «فکرشهر»، یکی از این نقاط که این روز‌ها و با وجود وعده‌های داده شده برای رفع مشکل آبی شهروندانش با بهره برداری از سیستم آبرسانی یک سد، با مشکل آب تمیز و بهداشتی و سالم و به عبارتی قابل مصرف انسانی مواجه شده، بخش ارم و شهروندان تنگ ارم هستند. اهالی این منطقه که بعد از افتتاح سد «شهدای تنگ ارم» در ماه گذشته قرار بود دیگر دغدغه آبی نداشته باشند، این روز‌ها از همان حداقل آب سالم هم محروم شده اند.

آبی که آب نیست/ یک ماه پس از بهره برداری از سد «تنگ ارم»، آب آن غیر قابل مصرف انسانی شد + تصاویر

بر اساس گزارش ها، مستندات و مشاهدات عینی، آبی که این روز‌ها در لوله‌های شهر تنگ ارم جاری است، مایعی رنگی و با بوی شدید لجن است؛ آبی که از طریق مجمتع آبرسانی «ارم دهرود» و از منبع «سد شهدای تنگ ارم» به شهر تنگ ارم روستا‌های دهرود علیا و دهرود سفلی می‌رسد و طبق گفته شهروندان، مردم مجبورند از همین آب استفاده کنند، «با همین آب دست و صورت بشویند؛ دوش بگیرند و حتی نانوایی‌ها با همین آب، نان هم پخت می‌کنند».

یکی از اهالی تنگ ارم در این باره به «فکرشهر» گفت: «شهر تنگ ارم تنها شهر و مرکز بخش ارم است که مشکل کم آبی از مشکلات عمده و همیشگی شهروندانش بوده و هست تا این که با احداث سدِ دودَر سعی بر آن شد که مشکل حل شود، اما بعد از هفت سال ساخت و ساز برای سد و کلی هزینه این مشکل که حل نشده هیچ، همان مقدار آبِ کمی هم که تزریق به شبکه آبرسانی می‌شود به خاطر کدورت بالا و بوی لجنزارش قابل استفاده نیست».

وی، با نشان دادن تصویر فیلتر تصفیه آب ورودی شهر تنگ ارم، ادامه داد: «این هم فیلتری که بر سر راه آب ورودی تنگ ارم از طرف سد گذاشتند... مسوولان آبفا می‌گویند کشش روزانه این فیلتر، ۱۰۰۰ مترمکعب است و تنگ ارم با دهرودین، روزانه نزدیک به ۲۰۰۰ مترمکعب مصرف آب دارند و فیلتر جوابگو نیست و باعث می‌شود که گِل و لای و لجن و بوی نامطبوع بدی وارد شبکه آبرسانی شود».

او ادامه داد: «این هم بگویم اعضای شورا و بخشدار و حتی شهردار که این موضوع ربطی هم بهش ندارد مرتب و بدون وقفه پیگیر موضوع هستند، ولی همکاری نکردن شهرستان و استان باعث این جور مسائل شده است».

آبی که آب نیست/ یک ماه پس از بهره برداری از سد «تنگ ارم»، آب آن غیر قابل مصرف انسانی شد + تصاویر

به گزارش «فکرشهر»، هر چند قرار است برای تصفیه مقدماتی آب سد، مخزن بتونی در محل احداث شود و حتی گفته می‌شود ساخت آن آغاز شده، ولی تکمیل و بهره برداری از آن طبق زمان بندی‌ها و پیش بینی‌های اعلام شده، حداقل ۲ سال زمان نیاز دارد و تا زمان راه اندازی مخزن ذخیره آب، استفاده مردم از این آب، نامناسب و بیماری زا بوده و می‌تواند عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد.

بر اساس گزارش رسیده به «فکرشهر» از اهالی منطقه و مطلعین، «رمضانی»، مدیر آب و فاضلاب شهرستان دشتستان و معاون بهره برداری اش نیز از این سد و فیلتر آب و وضعیتش بازدید کرده اند و با این که تایید کرده اند که با «اضافه کردن یک فیلتر دیگر به ورودی آب لوله می‌توان این مشکل را حل کرد»، ولی تاکید کرده اند که «برای فیلتر نمی‌توانند تاریخ و زمان مشخص کنند».

در همین راستا، فرماندار شهرستان دشتستان نیز پیگیر موضوع شده و به همراه مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر و مسوولان شهرستانی، با حضور در تنگ ارم، در جریان موضوع قرار گرفته است.

طبق کانال اطلاع رسانی فرماندار دشتستان، «احمد بنافی» در این باره خبر داد که «با توجه به ظرفیت محدودیت خط انتقال آب و بالا رفتن مصرف آب مشترکین مقرر شد به صورت آنی چاه تأمین آب شهر تنگ ارم تجهیز شود و کمبود آب شهر از این طریق جبران گردد. با این تصمیم مشکل آب شهر تنگ ارم برطرف خواهد شد».

آبی که آب نیست/ یک ماه پس از بهره برداری از سد «تنگ ارم»، آب آن غیر قابل مصرف انسانی شد + تصاویر

به گزارش «فکرشهر»، قرار بود با بهره برداری از سد شهدای تنگ ارم و مجتمع آبرسانی متصل به آن، آب شهر تنگ ارم و ۶ روستای دیگر با جمعیتی بالغ بر ۳۵۰۰ خانوار، تامین و به گفته مسوولان مربوطه، این امر، «وضعیت تامین آب شهر و روستا‌های بخش ارم را دچار تحولی چشمگیر کند»، اما تنها یک ماه پس از این افتتاح و در حالی که فقط شهر تنگ ارم و دو روستای دهرود سفلی و دهرود علیا به آن شبکه متصل شده اند و چهار روستا دیگر هم هنوز در انتظار هستند، وضعیت آبرسانی این مجموعه که در دولت سیزدهم و همین اردیبهشت ماه گذشته ـ ۱۴۰۳ ـ مورد بهره برداری قرار گرفته، دچار چنین وضعیتی است؛ اگر چه قرار است از آب چاه برای رفع موقت این مشکل استفاده شود، ولی این نکته را نیز باید مد نظر داشت که آبی که به دست شهروندان در بخش ارم و حتی در شهر برازجان و برخی دیگر از نقاط دشتستان می‌رسد، به نصف کیفیت آب در پایتخت ایران نیز نزدیک نیست و در برخی مواقع، حتی کلرزنی ساده آب چاهی که وارد سیستم و شبکه آبرسانی می‌شود نیز می‌تواند دچار اختلال شود به ویژه در فصل تابستان و گرما و پیک مصرف آب که اولویت مسوولان مربوطه تامین آب قرار می‌گیرد و بحث سلامت و بهداشت آن را می‌تواند تحت الشعاع قرار گیرد؛ موضوعی که می‌تواند هزینه‌های بعدی بیشتری را در پی داشته باشد و توجه به آن، پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود.

آبی که آب نیست/ یک ماه پس از بهره برداری از سد «تنگ ارم»، آب آن غیر قابل مصرف انسانی شد + تصاویر

منبع: فکرشهر
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
يکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
نظر بنده این هست که کسی سیرازدزدی نمیشه وگرنه اعتباردراختیاربنده بگذارند یک دستگاه آبتصویه کن روی دریای بوشهرنسب میکنم که ۴۲اینچ آب تصویه به بخش ارم بوشکان برساندحتی بتونن کشاورزی هم بااین آب انجام بدن کارشدنی هست متاسفانه مردعملش نیست
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر