سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷

فکرشهر: یورونیوز نوشت: تحقیقات تازه نشان می‌دهد که فیل‌های آفریقایی وحشی یکدیگر را با نام‌های منحصر به فرد صدا می‌زنند. بر اساس این پژوهش که نتایج آن روز دوشنبه در مجله «بوم و تکامل طبیعت» منتشر شد، فیل‌های دشت‌های آفریقا به نام‌های خاص خود پاسخگو هستند.

آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید معنای صدای حیوانات چیست و چرا حیوانات صدا می‌دهند؟

بر اساس این پژوهش که نتایج آن روز دوشنبه در مجله «بوم و تکامل طبیعت» منتشر شد، فیل‌های دشت‌های آفریقا به نام‌های خاص خود پاسخگو هستند و این خصیصه آن‌ها را در گروه معدود حیواناتی قرار می‌دهد که این توانایی را دارند.

فیل‌ها نام‌ها را به شکل غر‌ش‌های طولانی و آرامی ابراز می‌کنند که تا فاصله‌های دور در دشت‌ها شنیده می‌شود.

دانشمندان معتقدند حیواناتی که ساختار اجتماعی پیچیده‌ای دارند هنگامی که از هم جدا می‌شوند و پس از مدتی همدیگر را دوباره می‌بینند، از نام‌های خاص برای یکدیگر استفاده می‌کنند. این خصیصه در حیات وحش بسیار کمیاب است.

بچه‌دلفین‌ها نیز برای خود با سوت نام اختراع می‌کنند و طوطی‌ها در مواردی از اسامی خاص بهره می‌برند. این گونه‌ها همگی قدرت یادگیری تلفظ مجموعه صدا‌های منحصر به فرد که اسم خاص را تشکیل می‌دهند، دارند. فیل‌ها نیز در این گروه قرار می‌گیرند.

دانشمندان مشاهده کرده‌اند که فیل‌ها گاهی هنگامی که با فاصله زیاد در دشت همدیگر را صدا می‌زنند، از اسم خاص فیل مورد نظر استفاده می‌کنند.

زیست‌شناسان از یادگیری ماشینی برای تشخیص این مطلب در میان صدا‌های ضبط شده در کتابخانه صوتی پارک ملی سامبورو و پارک ملی آمبوسلی در کنیا بهره بردند.

جورج ویتِمَیِر، یکی از محققانی که این پژوهش را انجام داده، توضیح می‌دهد: «گرچه فیل‌ها گونه‌ای بسیار اجتماعی و اهل مکالمه هستند و می‌دانیم که بسیار با هم ارتباط دارند، اما هنوز نتوانسته‌ایم خیلی از این ارتباطات را رمزگشایی کنیم. ساختار ارتباطی آن‌ها بسیار پیچیده است و می‌دانیم اگر بتوانیم آنچه که می‌گویند را دریابیم، واقعا درک جدیدی از طرز فکر آن‌ها پیدا خواهیم کرد.»

دانشمندان فیل‌ها را با جیپ در دشت و بیابان تعقیب می‌کنند تا دریابند کدام فیل، فیل دیگری را صدا می‌زند و آیا آن فیل پاسخ می‌دهد یا نه.

ویتمیر ادامه می‌دهد: «فیل‌ها یک رفتار بسیار جالب دارند. به این ترتیب که گاهی در گروه بزرگی از فیل‌ها یک ماده بقیه را صدا می‌زند و همه با هم پاسخ او را می‌دهند، اما در موارد دیگر، فیل ماده صدا می‌زند، اما بقیه آن را نادیده می‌گیرند و تنها یکی از اعضا پاسخ او را می‌دهد یا به او نزدیک می‌شود. این نشان می‌دهد که آن‌ها راه‌هایی برای مکالمه دارند.»

تنها با تجزیه و تحلیل داده‌های صوتی و احتمالا به دلیل پخش آنچه اسم خاص فیل است، مدل رایانه‌ای توانست پیش‌بینی کند که یکی از فیل‌ها در ۲۷.۵ درصد مواقع مورد خطاب قرار می‌گیرد. اما هنگامی که داده‌های بی‌معنی به مدل رایانه‌ای داده شد، رایانه توانست تنها ۸ درصد از تماس‌ها را با دقت تشخیص دهد. اما چرا نتیجه به ۱۰۰ درصد نرسید؟

مایکل پاردو، پژوهشگر اصلی این تحقیق از دانشگاه کُرنِل، می‌گوید: «درست مانند انسان‌ها، فیل‌ها از نام‌ها استفاده می‌کنند، اما احتمالاً نه در بیشتر گفته‌هایشان، بنابراین ما انتظار ۱۰۰ درصد نداریم.»

غرش فیل شامل صدا‌های مادون صوت است که خارج از محدوده شنوایی انسان است. دانشمندان هنوز نمی‌دانند نام کدام قسمت از این غرش است.

دانشمندان نتایج خود را با پخش فایل‌های ضبط شده برای فیل‌ها به طور انفرادی آزمایش کردند. فیل‌ها به صدا‌هایی که حاوی نام آن‌ها بود واکنش شدیدتری نشان می‌دادند، گوش‌های خود را تکان می‌دادند، خرطوم خود را بالا می‌بردند و در مجموع، با قوت بیشتری واکنش نشان می‌دادند، در حالی که بیشتر آن‌ها هیچ واکنشی به صدا‌های حاوی نام فیل‌های دیگر نداشتند.

این پژوهش که اخیرا منتشر شد، برپایه ۲۵ سال تحقیق در کنیا برای ردیابی گروه‌های خاص خانواده در میان فیل‌هاست که توسط سازمان‌های غیر انتفاعی «فیل‌ها را نجات دهید» و «صدای فیل‌ها» صورت گرفته است.

با توجه به اینکه همزیستی دشوار فیل‌ها و انسان‌ها یکی از دلایل کشتن این حیوانات است، دانشمندان امیدوارند این مطالعه بتواند بتواند راه را برای تغییر در روابط انسان و فیل در آینده هموار کند.

پاردو در این زمینه می‌گوید: «یکی از مسائلی که امروز تهدید بزرگی برای فیل‌ها در سراسر جهان است تنش زیستی بین انسان و فیل است. در کشور‌هایی در آسیا و آفریقا که فیل دارند، فیل‌ها با اهالی درگیر می‌شوند و این خطری بزرگ برای بقای آنهاست. فکر می‌کنم اگر انسان‌ها بتوانند خوبی‌های فیل را بهتر ببینند، فهم و پذیرش آن‌ها نسبت به فیل‌ها بیشتر می‌شود و این امر به حفاظت از آن‌ها کمک می‌کند.»