يکشنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ پیش بینی و تحلیل کنش و واکنش‌های دو حزب سیاسی در انتخابات آتی ایالات متحده آمریکا
فکرشهر: پس از اعلام رسمی کاندیداتوری دونالد ترامپ از سوی حزب جمهوری خواه، دموکرات‌ها نقشه از پیش تعیین شده خود را عملی نمودند. در تمام مدت و حتی در مناظره زود هنگام و پس از آن، دموکرات‌ها...
کد خبر: ۲۰۰۸۴۵۳
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
فکرشهر

پیش‌بینی انتخابات آمریکا به دلیل ایجاد تأثیرات سیاسی و اقتصادی حاصل از انتخاب هر کدام از دو نامزد دموکرات و جمهوری خواه بر کشور‌های جهان به ویژه کشور ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ بنابراین این انتخابات و تعیین رئیس جمهور در این کشور خاص می‌تواند تاثیرات شگرفی بر معادلات جهانی داشته باشد. با توجه به رویکرد‌های متفاوت دو حزب موثر در انتخابات آمریکا این موضوع بیشتر حائز اهمیت است؛ از این رو در این یادداشت سعی در پیش بینی و تحلیل کنش و واکنش این دو حزب سیاسی در انتخابات آتی ایالات متحده آمریکا خواهیم داشت.

(در سیاست نیز همچون شطرنج، دو رقیب با داشتن استراتژی، خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌توانند موقعیت را در هر لحظه به نفع خود ایجاد و از ماحصل آن بهره ببرند.)

در انتخابات ۲۰۲۰ حزب دموکرات با گزینه «جو بایدن» توانست جایگاه ریاست جمهوری را به دست آورد و حزب رقیب به کاندیداتوری رِئیس جمهور وقت، «دونالد ترامپ»، از تصدی مجدد پست ریاست جمهوری در آن سال باز ماند. این بار جمهوری خواهان با تمرکز بر سن و شخصیت «بایدن» و به خصوص اشتباهات فاحش او در گفتار و رفتار به دلیل کهولت سن، از همان ابتدا در تضعیف موقعیت او در اذهان رای دهندگان آمریکایی همت گماشته و مهم‌ترین گزینه سیاسی حاضر، یعنی ریاست جمهوری وقت را به چالش کشیدند و با ایجاد اجماع در حزب جمهوری خواه و ایجاد تزلزل در رای دموکرات ها، همزمان اقدام به ترمیم سبد رای خود و جلب نظر آرای خاکستری در ایالت‌های مختلف نمودند.

از سوی دیگر، حزب دموکرات با تکیه بر دست آورد‌های به وجود آمده در دوران ریاست جمهوری بایدن، از قبیل خروج سریع اقتصاد آمریکا از رکود پس از کرونا ـ تنها پس از حدود یک سال از شروع همه گیری ـ، افزایش اشتغال به میزان ۱۴ میلیون شغل یعنی به طور میانگین بیش از ۴۰۰ هزار فرصت شغلی در هر ماه ـ که این عدد در زمان ریاست ترامپ و قبل از شروع همه گیری کرونا به طور میانگین ۱۷۶ هزار شغل جدید ثبت شده است ـ، رکورد شکنی ۱۶۳ میلیارد دلاری دولت در کمک به کسب و کار‌های کوچک، جذب بالای سرمایه‌گذاری در دوره مذکور و عناوینی از این دست، به دفاع از دولت خود پافشاری نموده و به هیچ عنوان در مقابل هجمه‌ها به ناکارآمدی بایدن کوتاه نیامدند و این کار را تا آنجایی ادامه دادند که اکثریت انتقاد‌های جمهوری خواهان برای برگرداندن نظر مردم از حزب حاکم، معطوف به سن و وضعیت جسمی جو بایدن در این برهه گشت.

در این حال، در طرحی از پیش تعیین شده، دموکرات‌ها این بار تلاش کردند که تاریخ مناظره جو بایدن با دونالد ترامپ را ۴ ماه پیش از زمان رای‌گیری در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار کنند و این زودترین زمان در تاریخ ایالات متحده بود که مناظره انتخابات ریاست جمهوری با این فاصله برگزار شده و هنوز نامزدی بایدن و ترامپ به‌طور رسمی از سوی احزابشان اعلام نشده بود. این در حالیست که مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری همیشه در ماه سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز می‌شد و این سنت به اولین مناظره میان «جان اف کندی» و «ریچارد نیکسون» در سال ۱۹۶۰ باز می‌گردد. 

از شواهد امر این گونه به نظر می‌رسد که هدف از برگزاری زودهنگام این مناظره می‌تواند یک تیر و چند نشان را برای دموکرات‌ها در ذهن متبادر کند. اول نقش تصویری از رویارویی دو پیرمرد، یکی ۸۱ ساله و دیگری ۷۸ ساله در اذهان مردم آمریکا که حتی در صورت پیروزی رقیب، نتیجه از نظر سن و سال و وضعیت جسمی و ذهنی در دوره بعدی چندان متفاوت نخواهد بود که احساس مردم آمریکا را «اریک بوئم» در «ریزن»، به خوبی توصیف می‌کند با این نقل قول که:

«تکرار احتمالی رقابت رئیس‌جمهور جو بایدن و رئیس‌جمهور سابق دونالد ترامپ در روز انتخابات سال ۲۰۲۴ متأسفانه روز به روز محتمل‌تر می‌شود. این مساله همچنین دو حزب بزرگ را متهم می‌کند که نمی‌توانند کاندیدا‌هایی را مطرح کنند که بتوانند قدرت را از این جفت مسنی بگیرند که کشور را در معرض تجربۀ دوبارۀ کارزار عمدتاً ناخوشایند سال ۲۰۲۰ قرار دهند. اگر در حال حرکت به سوی رقابت مجدد میان یک متصدی نامحبوب و یک متصدی سابق نامناسب بودیم، به اندازۀ کافی وضع‌مان بد بود. اما این انتخابات به رقابت میان پیرترین کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری تاریخ بدل خواهد شد. ترامپ، در صورت برد، مدال پیرترین فرد تحلیف شده را پس خواهد گرفت که در حال حاضر در اختیار بایدن است که آن را از ترامپ گرفت. طی چند سال گذشته، هر دو کاندیدا به خوبی شواهدی از زوال قوای ذهنی‌شان به نمایش گذاشته‌اند و با توجه به سن‌شان دلیلی ندارد که آدم باور کند این جریان برعکس خواهد شد.»؛ تایید این نظر از این منظر نیز جالب توجه است که تمرکز رسانه‌ها و افکار عمومی بر روی عملکرد جو بایدن و اشتباهات او تا جایی بود که حتی دونالد ترامپ هم از تمرکز رسانه‌ها و افراد سیاسی به عملکرد رئیس جمهور آمریکا در مناظره انتخاباتی و بی توجهی به وی انتقاد کرد. 

دموکرات‌ها با این حرکت، علاوه بر ایجاد امید و اشتیاق و توان مضاعف در حزب خود که نمونه آن را می‌توان جمع آوری ۸۱ میلیون دلار در ۲۴ ساعت برای کمپین انتخاباتی «کامالا هریس» عنوان کرد، عملا تمام بازی‌های رسانه‌ای این مدت در خصوص سن و سال و شرایط نامطلوب بایدن را متوجه رقیب پیر او یعنی دونالد ترامپ نموده اند.

از سوی دیگر، دموکرات‌ها از این مناظره به عنوان یک رودررویی زود هنگام برای آماده سازی بیشتر و بهتر و نیز دادن اعتماد به نفس کاذب به رقیب برای رو کردن دست خود بعد از این مناظره استفاده و جمهوری خواهان را در مسیری بی بازگشت هدایت کردند و این اتفاق پس از ترور نافرجام دونالد ترامپ در ایالت پنسیلوانیا و ایجاد موج مظلوم نمایی برای ترامپ با سرعت بیشتری با اعلام رسمی کاندیداتوری او برای تصدی پست ریاست جمهوری اتفاق افتاد و البته جمهوری خواهان هم متوجه نظر مردم در خصوص سن و سال ترامپ بودند و با انتخاب یک معاون اول جوان سعی در ترمیم این دیدگاه نمودند.

پس از شلیک به ترامپ، جمهوری‌خواهان حداکثر استفاده را از این اتفاق نموده و با هجمه به دموکرات‌ها و مسوول شناختن آن‌ها در عدم کارایی و کیفیت تیم امنیتی حاضر در پنسیلوانیا ورق را به نفع خود برگردانده و با ایجاد موج ناکارآمدی بایدن و مظلوم نمایی ترامپ تنها پس از چند روز با اعلام رسمی کاندیداتوری دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای نهایی حزب جمهوری‌خواه در ظاهر موقعیت برتری در انظار عمومی و شانس بیشتری در انتخابات پیش رو برای خود رقم زدند که البته ساده انگاری خواهد بود اگر بپذیریم که دموکرات‌ها با توجه به شناخت کافی از وضعیت جسمی و روحی بایدن و وجود رقیبی، چون ترامپ در حزب جمهوری خواه، پلن جایگزینی برای کاندیداتوری دوره بعد نداشته اند. این مهم مطئنا زمان طولانی فکر دموکرات‌ها را به خود مشغول داشته و از مدت‌ها پیش منتظر چنین روزی بوده اند، منتهی جایگزینی بایدن بایستی با یک برنامه ریزی حساب شده و یک زمان بندی بی نقص عملی شود تا خواست دموکرات‌ها به کرسی بنشیند.

پس از اعلام رسمی کاندیداتوری دونالد ترامپ از سوی حزب جمهوری خواه، دموکرات‌ها نقشه از پیش تعیین شده خود را عملی نمودند. در تمام مدت و حتی در مناظره زود هنگام و پس از آن، دموکرات‌ها با تحمل فشار بسیار زیاد، همچنان تمام قد از توانمندی بایدن دفاع کرده و او را رقیبی سرسخت برای پست ریاست جمهوری نشان می‌دادند و همزمان با دفاع ازعملکردش او را به عنوان کسی که یک بار ترامپ را شکست داده است و مجدد نیز قادر به انجام اینکار است، معرفی می‌کردند؛ اما پس از اعلام رسمی کاندیداتوری ترامپ، با یک حرکت، بایدن را از یک مهره ناکارآمد در افکار عمومی به یک باره به یک وطن پرست از خود گذشته و فروتن تبدیل کردند که برای صلاح حزب و کشورش حاضر به کنار رفتن از کاندیداتوری دموکرات‌ها در انتخابات پیش رو شده است و این تصمیم او نیز همچون عملکرد تمام سالیان خدمتش در راستای خدمت به مردم و کشورش توصیف می‌شود. او این بار نیز با گذشتن از جایگاه ریاست جمهوری، کشور و مردم را در اولویت خود قرار داده است.

دموکرات‌ها با این حرکت، علاوه بر ایجاد امید و اشتیاق و توان مضاعف در حزب خود که نمونه آن را می‌توان جمع آوری ۸۱ میلیون دلار در ۲۴ ساعت برای کمپین انتخاباتی «کامالا هریس» عنوان کرد، عملا تمام بازی‌های رسانه‌ای این مدت در خصوص سن و سال و شرایط نامطلوب بایدن را متوجه رقیب پیر او یعنی دونالد ترامپ نموده اند. این حرکت خشم جمهوری خواهان را در پی داشته به طوری که می‌توان این عصبانیت را در اظهار نظر‌های تند آن‌ها مشاهده کرد.

ادامه دارد...

 

منبع: فکرشهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر